رزرو مشاوره تخصصی

رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت

رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت

امیرحسین عقیلی

1403 - 07 - 04

ریجکت شدن ویزا یکی از اتفاقات دلهره‌آور و ناامیدکننده برای درخواست‌کنندگان ویزای کانادا است که ممکن است، اما رفع ریجکتی ویزای کانادا با استفاده از روش‌های قانونی و کمی زیرکی قابل‌انجام است. به این ترتیب اگر شما هم در چنین شرایطی قرار دارید، نیازی به نگرانی نیست. امروزه روش‌های زیادی برای رفع ریجکتی ویزای کانادا وجود دارد که می‌بایست با توجه به پرونده شما انتخاب شوند، اما تیر آخر برای حل این مشکل رفع ریجکتی کانادا در کورت یا همان دادگاه است. رد ویزا در هر نوع درخواستی از جمله مهاجرت تحصیلی به کانادا، ویزای توریستی و هر نوع دیگری ممکن است اتفاق بیفتد.

از آنجا که قوانین مهاجرپذیری کانادا در چند سال اخیر سخت‌گیرانه‌تر شده است، آمار ریجکتی ویزای کانادا بسیار بالا رفته است؛ به این ترتیب قصد داریم در این مقاله به رفع ریجکتی ویزای این کشور بپردازیم و به شما توضیح دهیم که اعتراض به ریجکتی ویزا چگونه باید از طریق دادگاه مهاجرت کانادا صورت بگیرد.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

دلایل رایج ریجکتی ویزای کانادا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

 

دلایل رایج ریجکتی ویزای کانادا

درواقع اصلی‌ترین و مقدماتی‌ترین مسئله‌ای که در صورت ریجکتی ویزای کانادا باید به آن بپردازید این است که به دلیل ریجکتی خود توجه کنید. امروزه عموم پرونده‌های مهاجرتی این کشور به‌خاطر یک سری دلایل ساده و بی‌دقتی رد می‌شوند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • آفیسر قانع نشده است که شما نسبت به کشور مبدأ خود وابستگی‌هایی دارید و حتماً بعد از اتمام اقامت موقت به کشور خود بازمی‌گردید.
  • مدارک و فرم‌های مورد نیاز به صورت درست و کامل ارسال نشده‌اند.
  • سابقه سفرهای قبلی شما مشکوک است.
  • هدف از سفر شما با مدارکی که ارائه دادید مطابقت ندارد.
  • برای کل زمان اقامت و سفرتان بودجه مالی کافی ندارید (مدارک تمکن مالی شما مورد قبول واقع نشده‌اند)
  • در صورت داشتن دعوت‌نامه از سمت یک کانادایی، به نظر می‌رسد مدارک ارائه شده برای تأیید تمکن مالی فرد برای پرداخت هزینه‌های زندگی شما در آنجا پذیرفته نشده است.
  • برنامه شما از سفر کاملاً مشخص نیست و هدف و برنامه‌ریزی خاصی برای مدت اسکانتان ندارید.
  • استانداردهای بهداشتی و سلامتی را ندارید.
  • سابقه کیفری دارید.

انواع ریجکتی ویزای کانادا و راه های رفع آن

پیش از اینکه بخواهید اعتراض به ریجکتی ویزا را پیش بگیرید، باید توجه داشته باشید که ریجکتی ویزای کانادا دو نوع است. اولین نوع ریجکت شدن را به آن ریفیوز شدن پرونده هم می‌گویند؛ در حالی که در نوع دوم پرونده شما تنها برگشت‌خورده است. در این بخش به تفاوت‌های مهم بین دو نوع از ریجکتی ویزای کانادا می‌پردازیم:

ریجکت شدن یا ریفیوز شدن پرونده

در نوع اول، درواقع پرونده شما به صورت کلی رد می‌شود و اداره مهاجرت از دادن ویزا به شما خودداری می‌کند. در این نوع از ریجکت شدن که به آن رفیوز شدن هم گفته می‌شود، به نظر می‌رسد مشکل پرونده شما تنها یک نقص مدرک ساده نیست و احتمال دارد که به‌خاطر یکی از دلایلی که در قسمت بالا به آن اشاره شد این اتفاق برای شما افتاده باشد. به این ترتیب، برای رفع ریجکتی ویزای کانادا در این نوع باید به سراغ روش‌هایی مانند درخواست تجدیدنظر یا رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت بروید.

برگشت‌خوردن یا استرداد پرونده

ممکن است بعد از اینکه مدارک خود را ارائه دادید، پرونده ما برگشت بخورد. این اتفاق، نوعی از ریجکتی ویزای کانادا است که خوشبختانه پرونده به صورت قطعی رد نشده است، بلکه آن را استرداد کرده‌اند. در چنین شرایطی عموماً این اتفاق به‌خاطر یک سری نقص‌های جزئی مانند کافی‌نبودن مدارک، مفقودی یکی از مدارک، عدم پرداخت صحیح هزینه‌های دولتی برای دریافت ویزا یا حتی تکمیل نادرست برخی فرم‌ها می‌افتد.

در چنین شرایطی شما باید سعی کنید بامطالعه دقیق نامه ریجکتی که برای شما ارسال شده است، نواقص پرونده را رفع کنید و سپس درخواست مجدد یا همان Re-submit ارسال کنید. شما می‌توانید دلیل اصلی ریجکتی ویزای خود را در کیس نوت آفیسر مطالعه کنید. اگر آفیسر اطلاعات دقیقی در این باره در اختیار شما قرار نداده است، می‌توانید با ایمیلی دوباره از او بخواهید علت اصلی ریجکت شدن پرونده را به شما گزارش کند.

روش های اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا

اگر نوع ریجکتی شما از نوع ریفیوز شدن است شما نیاز دارید به صورت جدی از طریق دو روش اصلی رفع ریجکتی ویزای کانادا اقدام کنید. هر دو این روش‌ها زمانی جواب می‌دهند که شما مشکلی بزرگ‌تر از یک رفع نقص مدرک داشته باشید. شما می‌توانید با توجه به شرایطتان یکی از موارد زیر را انتخاب کنید.

درخواست تجدید نظر (request for reconsideration)

اولین روش رفع ریجکتی کانادا درخواست تجدیدنظر یا ریکانسیدریشن است. در این روش از اعتراض به ریجکتی ویزا، دادگاه مهاجرت کانادا درگیر نمی‌شود. در این روش شما از آفیسر اداره مهاجرت این کشور یعنی سازمان IRCC درخواست می‌کنید که یکبار دیگر با توجه به اشتباهاتی که در پرونده بوده است و شما آنان را رفع کرده‌اید، تجدیدنظر کند و یا به شما فرصت ارائه یک دفاعیه یا توضیحات بدهد تا بتوانید مشکل را برای وی توضیح دهید.

برای استفاده از این روش رفع ریجکتی ویزای کانادا، شما باید حتماً دلایل خود را به صورت منطقی و کتبی از طریق فرم آنلاینی که در سایت IRCC قرار دارد ارسال کنید. در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، شما باید حتماً برای رفع ریجکتی ویزای کانادا، مدارک یا اطلاعاتی را در دفعه دوم ارائه دهید که در دفعه پیشین ارائه نداده بودید. توجه داشته باشید که درخواست تجدیدنظر بدون درست‌کردن آیتمی در پرونده بی‌فایده خواهد بود و باعث تغییر نظر آفیسر نمی‌شود.

 این نوع از اعتراض به ریجکتی ویزا یعنی ریکانسدریشن هم برای انواع ویزاهای اقامت موقت و هم برای ویزای اقامت دائم قابل انجام است. به‌محض دریافت نامه ریجکتی، در صورت حضور در کانادا شما تا 15 روز و در صورت اقامت در خارج از این کشور تا 60 روز می‌توانید درخواست تجدید نظر ارسال کنید.

رفع ریجکت شدن ویزای کانادا در کورت

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

رفع ریجکت شدن ویزای کانادا در کورت

یکی از روش‌های رفع ریجکتی ویزای کانادا، رفع ریجکتی در کورت است. در این روش، درواقع شما با داشتن دلایل منطقی و مدارک کافی، از اداره مهاجرت به دادگاه فدرال کانادا شکایت می‌کنید. رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت آخرین و جدی‌ترین تلاشی است که می‌توانید در اعتراض به ریجکتی ویزا انجام دهید و عموماً هم موفقیت‌آمیز است. گاهی ممکن است شما تلاش کنید از طریق ری سابمیشن و درخواست تجدید نظر برای رفع ریجکتی ویزای کانادا اقدام کنید؛ اما همچنان ویزای شما رد شود. در چنین شرایطی ردشدن مجدد می‌تواند برگ برنده‌ای باشد برای اینکه بتوانید پرونده‌تان را به کورت ببرید.

البته شما زمانی می‌توانید از روش رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت استفاده کنید که ایرادهایی نظیر ایرادات زیر در پرونده شما اتفاق افتاده باشد و پرونده‌تان قابل دفاع باشد:

  • اگر پرونده شما از نظر Reasonableness یا منطقی‌بودن شرایط دریافت ویزا ریجکت شده باشد. برای مثال، ممکن است شما به‌خاطر نشان‌ندادن وابستگی به کشور مبدأ، مشکوک به اقامت دائم در کانادا شوید و یا به دلیل اشتباهاتی در تحلیل آفیسر، تمکن مالی شما اثبات نشده باشد.
  • اگر پرونده شما از نظر Fairness یا منصفانه بودن دچار اختلال شده باشد. به عبارتی اگر آفیسر پرونده شما به دلایل غیر عادلانه مانند وضعیت تأهل شما یا به‌خاطر نوع لهجه‌تان و یا به دلایل شخصی پرونده‌تان را رد کرده باشد، می‌توانید با ارائه دفاعیه مناسب رأی را برگردانید.
  • اگر پرونده شما به دلیل اشتباه در تفسیر قانون یا Error in Fact or Law رد شده باشد. برای مثال، ممکن است این اشتباه از سمت آفیسر پیش‌آمده باشد که رشته تحصیلی شما را به صورت نادرست به اداره ابلاغ کرده باشد و به دلیل عدم تطابق با رشته تحصیلی که قرار است در کانادا ادامه دهید ویزای شما ریجکت شود.

در چنین شرایطی شما می‌توانید خودتان و یا با کمک یک وکیل، از پرونده‌تان در دادگاه مهاجرت کانادا دفاع کنید. در نظر داشته باشید که برای رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت، شما قرار است در مقابل یک قاضی کانادایی و وکلای خبره اداره مهاجرت کانادا قرار بگیرید؛ به این ترتیب بهتر است برای این کار از یک وکیل درخواست کمک کنید. توجه کنید که وکلای مهاجرتی و مشاوران کانادا (RCIC) که در ایران و کانادا فعالیت دارند برای این کار مجاز نیستند و دادگاه مهاجرت کانادا تنها به وکلای ویژه که در کانادا فعالیت می‌کنند اجازه این کار را می‌دهد.

فرایند اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا

فرایند اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا فرایند پیچیده‌ای است؛ چرا شما قرار است در مقابل قوانین کانادایی و اداره مهاجرت قرار بگیرید که به هر نحوی تلاش می‌کند تا دادگاه را ببرد. از آنجایی که شما تنها بین 15 تا 60 روز برای رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت مهلت دارید باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا به‌محض دریافتی نامه ریجکتی ویزای کانادا، درخواست کیس نوت یا نوت آفیسر کنید تا دلیل دقیق ریجکت شدن ویزای شما مشخص شود. اگر دلیل ذکر شده مرتبط با سه موقعیتی بود که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید همراه وکیلتان وارد عمل شوید.
  2. لازم است بدانید که بردن پرونده به دادگاه مهاجرت کانادا به این سادگی‌ها نیست. اولین مرحله فایل‌کردن پرونده برای ورود به کورت یا اصطلاحاً leave در کورت است. در این مرحله، شما پرونده را با مدارک لازم به قاضی نشان می‌دهید تا او هم نسبت به صلاح دید خود تصمیم بگیرد که آیا نیاز است که شما از طریق دادگاه از حق خود دفاع کنید یا نه؟ در این شرایط با موافقت قاضی، مجوز صادر می‌شود و وضعیت پرونده شما به وضعیت Leave is granted تغییر می‌کند.
  3. در این موقعیت شکایت و اعتراض به ریجکتی ویزا به صورت رسمی از سمت شما مطرح شده است و حالا نوبت اداره مهاجرت کانادا است که به‌عنوان فرد پاسخگوُ دلایل ریجکت شدن پرونده شما را به دادگاه ارسال کند. درواقع دادگاه مهاجرت کانادا، درخواست ارسال مدارک را 10 روز بعد از فایل‌شدن پرونده‌تان به اداره مهاجرت می‌فرستد و اداره مهاجرت نیز تقریباً 1 ماه فرصت دارد که دلایل خود را از طریق وکلای خود به دادگاه ارائه کند.
  4. بعد از ارسال‌شدن دلایل ریجکتی ویزای کانادا توسط اداره، حالا نوبت شماست که طی 1 ماه مدارک خودتان را که دلایل ارائه شده را نقض می‌کنند همراه دفاعیه‌ای که وکیلتان آماده کرده است به دادگاه ارسال کنید. در واقع نتیجه بررسی این دفاعیه بر اساس پرونده‌های قبلی و مشابه شما که در دادگاه مهاجرت کانادا بررسی شده‌اند اعلام می‌شود. به این ترتیب وکیل شما باید به صورت حرفه‌ای بر پرونده‌های مهاجرتی که به کورت برده شده‌اند اشراف داشته باشد تا بتواند دلایل وکیل اداره مهاجرت را به چالش بکشد. سپس از قاضی اجازه بخواهد که این پرونده به صورت رسمی در دادگاه مطرح شود و نتیجه ویزا توسط آفیسر دیگری بررسی شود.
  5. در جواب دفاعیه شما، اداره مهاجرت نیز سعی می‌کند طی یک ماه آینده، پاسخی برای آن به دادگاه ارائه کند و با پیداکردن ضعف‌های دفاعیه، ریجکتی شما را قطعی کند که در این صورت احتمالاً نیاز است که وکیل شما دوباره طی 10 روز آینده به این ابلاغیه پاسخ دهد.
  6. در پاسخ به ارسال دفاعیه‌ها از سمت شما و اداره مهاجرت، در نهایت قاضی مدارک را بررسی می‌کند و رأی نهایی را در خصوص ورود به دادگاه برای پرونده‌تان را ابلاغ می‌کند. در صورت عدم صلاح دید قاضی برای رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت، پرونده شما مختومه و بسته می‌شود. اما در صورتی که به ورود شما مجوز داده شود، برای شما یک جلسه استماع یا Hearing ترتیب داده می‌شود.
  7. جلسه استماع شما دقیقاً زمانی است که شما باید برای اعتراض به ریجکتی ویزا تمام تلاش خود را بکنید. این جلسه بین 1 تا 3 ماه بعد از leave شدن پرونده شما برگزار می‌شود و شما طی 90 دقیقه فرصت دارید به وسیله وکیلتان از خودتان دفاع کنید.
  8. اگر بتوانید در این جلسه رأی قاضی را کسب کنید، این بار پرونده برای رفع ریجکتی ویزای کانادا به اداره مهاجرت برگردانده می‌شود تا توسط آفیسر دیگری بررسی شود. در این شرایط ممکن است از شما درخواست شود مدارک دیگری به اداره ارسال کنید. این درخواست از طریق ایمیل به شما ارسال خواهد شد و پرونده از حالت Refused به Your Action is Required تغییر وضعیت می‌دهد. شما در این حالت اجازه دارید تا 30 روز مدارک به‌روز شده را که ممکن است مدارک مرتبط با پذیرش شما از دانشگاه، مدارک تمکن مالی یا حتی اطلاعات بیومتریک جدید باشند به اداره ارسال کنید.
  9. در نهایت با بررسی‌های بیشتر توسط اداره مهاجرت، جواب نهایی به شما اعلام خواهد شد. عموماً در چنین شرایطی شما موفق به کسب ویزای خود خواهید شد؛ اما ممکن است دوباره پرونده شما ریجکت شود که در این حالت اصطلاحاً پرونده‌تان dismiss شده است. به این ترتیب، این امکان برای شما وجود دارد که پرونده را دوباره سابمیت کنید و به دادگاه برگردانید تا بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

ستل شدن پرونده؛ میانبری برای رفع ریجکتی ویزای کانادا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

ستل شدن پرونده؛ میانبری برای رفع ریجکتی ویزای کانادا

همانطور که مشاهده کردید رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت کاری بسیار پیچیده و طاقت‌فرساست که نه‌تنها برای شما، بلکه برای اداره مهاجرت هم دشوار است که به‌خاطر یک پرونده، همواره به دادگاه پاسخگو باشد. در چنین شرایطی عموماً یک پیشنهاد صلح یا سازش تحت عنوان Settlement از طرف اداره مهاجرت برای شما ارسال می‌شود. شما عموماً این درخواست را زمانی دریافت می‌کنید که پرونده شما فایل شده است و منتظر نظر قاضی برای دریافت اجازه جلسه استماع هستید.

به این ترتیب، اداره مهاجرت پیشنهاد می‌کند که به‌جای ادامه اعتراض به ویزای ریجکتی، شکایت خود را پس بگیرید و در عوض شانس دوباره‌ای برای بررسی پرونده توسط یک آفیسر دیگر دریافت کنید. از این طریق، هم شما به خواسته خود خواهید رسید و هم اداره مهاجرت در دادگاه شکست نخواهد خورد.

پیشنهاد ستلمنت عموماً زمانی که دفاعیه بسیار قوی داشته باشید، برای شما اتفاق می‌افتد؛ اما شما به‌هرحال می‌توانید این پیشنهاد را رد کنید و مستقیماً به دادگاه بروید. همچنین لازم به توجه است که ستل شدن پرونده ضمانتی برای دریافت ویزا نیست؛ زیرا ممکن است در بررسی‌های مجدد دوباره رد شوید که می‌توانید بار دیگر برای ورود پرونده به کورت درخواست بدهید.

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا

در خصوص مدارک مورد نیاز برای اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا باید گفت که این اسناد وابستگی زیادی به دلایل ریجکتی ویزای کانادای شما دارد. علاوه بر این، شما باید توجه کنید که آیا ویزای شما ریجکت شده است یا تنها برگشت‌خورده است تا نواقص آن را برطرف کنید؟ همچنین بسیار مهم است که روند اعتراض به ریجکتی ویزا از کدام روش انجام شود و تا به کجا ادامه پیدا کند. برای مثال، اگر آفیسر در خصوص تمکن مالی شما قانع نشده باشد، شما نیاز دارید که علاوه بر مدارک مورد نیاز برای ویزا، اسناد دیگری در خصوص داشتن مقدار پول کافی ارائه کنید.

همچنین برای بردن پرونده به دادگاه مهاجرت کانادا، شما نیاز به نامه ریجکتی دارید تا قاضی به صورت کامل بتواند از دلیل رفیوز شدن پرونده‌تان اطلاع پیدا کند. اگر ریجکتی ویزای کانادا برای شما به دلیل بی‌دقتی آفیسر صورت‌گرفته باشد، گاهی باید کپی فرم‌ها و مدارکی که ارائه دادید را هم با خود به دادگاه مهاجرت کانادا ببرید.

جواب اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا چقدر طول میکشد؟

درواقع هیچ زمان دقیقی برای جواب اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا وجود ندارد؛ چرا که فرایند اعتراض به ریجکتی ویزای شما از چند مرحله زمان‌بر تشکیل شده است و ممکن است طرفین یعنی شما و اداره مهاجرت در بازه‌های متفاوتی برای ارسال مدارک و دفاعیه اقدام کنید.

همچنین مهم است که از کدام روش برای این اعتراض استفاده می‌کنید. عموماً در روش درخواست تجدید نظر یا ریسابمیشن، نسبت به روش شکایت در دادگاه پاسخ اداره مهاجرت در زمان کمتری به دست شما می‌رسد؛ اما درهرصورت می‌توان گفت که در صورت ورود به دادگاه، شما حداقل 3 تا 6 ماه درگیر پروسه ریجکتی ویزای کانادا خواهید بود.

برای جلوگیری از ریجکتی ویزای کانادا چه باید کرد؟

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

برای جلوگیری از ریجکتی ویزای کانادا چه باید کرد؟

پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس اگر تا الان برای دریافت ویزای کانادا اقدام نکرده‌اید خوب است از همین ابتدای کار یک سری نکات را انجام دهید تا ویزای کانادای شما ریجکت نشود. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  • دقت کنید که تمام فرم‌های مورد نیاز به‌درستی پر شده باشند.
  • مدارک مورد نیازتان را چندین بار بررسی کنید تا نقص مدرک یا اشتباه اطلاعاتی در آن وجود نداشته باشد.
  • سعی کنید به طرق مختلف وابستگی خودتان را به کشور مبدأ نشان دهید.
  • در زمان مصاحبه، به‌وضوح درباره هدف ورودتان به کشور صحبت کنید و اگر قرار است توریستی وارد شوید، درباره جزئیات برنامه سفرتان به‌خوبی توضیح دهید.
  • همیشه صادق باشید؛ چرا که در صورت تشخیص عدم صحت در مدارک و یا جعل مدرک به‌کلی پرونده شما بسته خواهد شد.
  • اگر پیش از این سفر بین‌المللی را تجربه کرده‌اید؛ مدارک مرتبط با آن را به اداره مهاجرت نشان دهید.
  • در نهایت با مشاوران مهاجرتی در ارتباط باشید تا نسبت به فوت‌وفن مراحل شما را آگاه کنند.

نتیجه‌گیری

 ریجکتی ویزای کانادا ممکن است برای هر متقاضی با هر شرایطی پیش بیاید و نباید در صورت دریافت نامه ریجکتی از ادامه روند ناامید شوید. خوشبختانه در حال حاضر کشور کانادا نسبت به اعتراض به ریجکتی ویزا پاسخگو است و به شما اجازه می‌دهد که از روش‌های مختلفی حتی در دادگاه از حق خود دفاع کنید تا بتوانید ویزای خود را دریافت کنید. به این ترتیب، تنها چیزی که شما نیاز دارید مطالعه دقیق پرونده، رفع اشکالات ذکر شده در کیس نوت، همکاری با یک وکیل خود و همچنین تلاش و صبر است تا بتوانید به خواسته خود برسید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران