ایتالیا-1403
رزرو مشاوره تخصصی

سایت اداره مهاجرت آلمان

سایت اداره مهاجرت آلمان

امیرحسین عقیلی

1403 - 07 - 30

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های دولتی در کشور آلمان سایت اداره مهاجرت آلمان است که با نام رسمی Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (BAMF) شناخته می‌شود. این ارگان وظیفه دارد تا تمام امور اداری مرتبط با مهاجرت اتباع خارجی به داخل آلمان را مانند امور مربوط با مهاجرت تحصیلی به آلمان و یا مهاجرت کاری را پیگیری کند و  بر آن نظارت داشته باشد؛ به این ترتیب این سازمان نقش مهمی در سیاست‌های مهاجرتی این کشور ایفا می‌کند. 

سایت اداره مهاجرت آلمان به‌عنوان بخشی از وزارت فدرال آلمان فعال است و آشنایی با این سازمان و سازوکار این اداره باعث می‌شود کسانی که در آلمان ساکن هستند بتوانند به‌راحتی امور مهاجرتی خود را از دفاتر این سازمان دنبال کنند. به این ترتیب، در این محتوا به معرفی سایت اداره مهاجرت آلمان می‌پردازیم و اطلاعات مفیدی در خصوص پیشینه این سازمان، وظایف و همچنین اطلاعات تماس اداره مهاجرت را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...
BAMF یا اداره مهاجرت آلمان چیست؟

 

BAMF یا اداره مهاجرت آلمان چیست؟

اگر به‌تازگی به آلمان مهاجرت کرده باشید و یا به‌عنوان یک مهاجر با اقامت موقت به دنبال دریافت مجوز برای اقامت دائم در آلمان باشید، اصلی‌ترین ارگانی که با آن سروکار خواهید داشت، سایت اداره مهاجرت آلمان است. این سازمان با نام اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان نیز شناخته می‌شود که در اصل آژانس فدرال آلمان محسوب می‌شود و از زیرمجموعه‌های وزارت فدرال است. 

این سازمان به صورت کلی در امور ارائه مجوز اقامت، دریافت پناهندگی و همچنین خدمات ارائه شهروندی صاحب‌اختیار است و در سه زمینه ثبت مهاجران، کمک به ادغام آنها در جامعه آلمانی و همچنین برگرداندن مهاجران فاقد شرایط و یا پناهندگانی که کشور آلمان آن‌ها را قبول نمی‌کند، فعالیت دارد. 

پیشینه اداره مهاجرت آلمان 

آلمان نیز مانند دیگر کشورهای مهاجرپذیر سالانه درخواست‌های زیادی را از طرف مهاجران دریافت می‌کند و هرساله افراد زیادی به‌منظور شروع یک زندگی نو وارد این کشور می‌شوند؛ به این ترتیب سایت اداره مهاجرت آلمان و دفاتر این سازمان به‌منظور ساده‌سازی و همچنین مدیریت هجوم مهاجران به آلمان تأسیس شد. تأسیس این سازمان به صورت رسمی در 12 ژانویه سال 1953 انجام شد که در آن زمان با عنوان دفتر فدرال به رسمیت شناختن پناهندگان و مهاجران خارجی کارش را شروع کرد. این سازمان در طول سال‌های فعالیت خود تلاش کرده است هر ساله با توجه به تغییرات قوانین مهاجرتی و سیاست‌های بین‌المللی این کشور، خدمات خود را  سازگار کند و بهبود ببخشد. 

خدمات سایت اداره مهاجرت آلمان زمانی کامل شد که قانون پناهندگی را در سال 1993 اصلاح کرد. طی این تحول به صورت شگفت انگیزی قوانین مرتبط با پناهندگی به آلمان اصلاح شدند و پناهندگان با شرایطی بهتر در آلمان توانستند از حقوق خود دفاع کنند. همچنین در سال 2007 نیز اداره مهاجرت آلمان طرح ادغام ملی را عملی کرد که به وضعیت ادغام مهاجران با آلمانی ها کمک زیادی میکرد. لازم به ذکر است که سازمان مهاجرت آلمان طی این سالها زحمت زیادی را در خصوص مدیریت هجوم پناهندگان به اتحادیه اروپا متحمل شده است.

مأموریت اداره مهاجرت آلمان 

در ابتدای سال‌های تأسیس اداره مهاجرت آلمان، هدف از داشتن چنین سازمانی بیشتر سازماندهی پناهندگان و مهاجرانی بود که به دلیل جنگ جهانی دوم به این کشور پناه آورده بودند؛ اما به‌مرور سال‌ها، اهداف و مأموریت‌های سایت اداره مهاجرت آلمان نیز تغییر کرد و هم راستا با تغییرات جهانی و سیاست‌های آلمان، آن سازمان هم قوانین و اهداف متفاوتی را هدف قرار داد. 

هم اکنون، سایت اداره مهاجرت آلمان و به صورت کلی ساختار اداری این سازمان، مأموریت دارد تا در جهت قانونی کردن هر چه بیشتر روند مهاجرت تلاش کند. به‌عبارت‌دیگر، این سازمان مسئول تسهیل مهاجرت قانونی و در عین حال تضمین امنیت و یکپارچگی آلمان و جامعه آلمانی بعد از ورود مهاجران به این کشور است. به این ترتیب اصلی‌ترین هدف ایجاد سایت اداره مهاجرت آلمان ارائه خدمات کارآمد و شفاف به متقاضیان است و این سازمان اطمینان حاصل می‌کند که همه فرایندهای مهاجرتی به صورت منصفانه تصمیم‌گیری شوند و همچنین طبق قوانین آلمان و اتحادیه اروپا عملی گردند. در نهایت یکی دیگر از اصلی‌ترین مأموریت‌های اداره مهاجرت آلمان مبارزه با ورود افراد به صورت غیرقانونی و همچنین قاچاق انسان است. 

وظایف اداره مهاجرت آلمان 

سازمان خدمات مهاجرت و تابعیت آلمان یا همان  BAMFطیف گسترده‌ای از خدمات مهاجرتی را به مهاجران ارائه می‌کند. یکی از اصلی‌ترین وظایفی که به دوش این سازمان است رسیدگی به امور ویزا است. این سازمان وابسته به هدف اقامتی شما می‌تواند به شما در دریافت ویزای آلمان کمک کند و انواع مختلفی از ویزاهای بلندمدت و کوتاه‌مدت را پشتیبانی می‌کند. 

کسانی که به‌قصد کار یا تحصیل می‌خواهند در این کشور ماندگار شوند می‌بایست به سایت اداره مهاجرت آلمان مراجعه کنند و از بخش ویزاهای مربوطه درخواست دهند. همچنین آلمان به شما کمک می‌کند از طریق پیگیری ویزای خانواده به اعضای خانواده خود در این کشور بپیوندید. علاوه بر این‌ها، ارائه انواع مجوزهای کاری و تحصیلی یکی دیگر از وظایف اداره مهاجرت آلمان است. در صورتی که در آلمان سکونت داشته باشید، شما می‌توانید از طریق سایت اداره مهاجرت آلمان، مجوزهای مرتبط با کار یا تحصیل دریافت کنید و همچنین وضعیت ویزای خود را از تحصیلی به کاری انتقال دهید تا بتوانید اقامت دائم کسب کنید. 

این سازمان کمک می‌کند تا شما با پیداکردن مناسب‌ترین پوزیشن تحصیلی و یا فرصت شغلی بتوانید بهتر در جامعه آلمان ادغام شوید و به صورت یکپارچه با فرهنگ و رسوم آلمان، به زندگی خود ادامه دهید. همچنین سایت اداره مهاجرت آلمان به مهاجران کمک می‌کند از اولین درخواست تا دریافت تابعیت نهایی امور اداری خود را پیگیری کنند. رسیدگی به امور پناهندگان، اسکان‌دهی و ارائه فرصت شغلی نیز به عهده این سازمان است. 

همچنین از دیگر وظایف اداره مهاجرت آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمدید ویزای آلمان 

  • صدور ویزای آلمان برای شهروندان اتحادیه اروپا

  • تنظیم وقت مصاحبه با سفارت‌های آلمان

  • خدمات کارگزاری ویزامتریک در آلمان 

  • ارائه خدمات مرتبط با آشنایی با زبان آلمانی و فرهنگ آلمان برای مهاجران

  • ارائه مشاوره و راهنمایی به مهاجران جدید (سرویس Pro Recognition)

  • ثبت تغییرات آدرس محل زندگی مهاجران

وظایف اداره مهاجرت آلمان

اطلاعات تماس سایت اداره مهاجرت آلمان

شما می‌توانید به صورت کامل اطلاعات تماس دفاتر و مراکز نزدیک خود که امور مهاجرتی را زیر نظر این سازمان پیگیری می‌کنند در سایت اداره مهاجرت آلمان مشاهده کنید. این سازمان چندین دفتر و کنسولگری در آلمان دارد که در شهرهای اصلی مانند برلین، مونیخ و هامبورگ واقع شده‌اند. البته قابل توجه است که برای پیگیری کارهای اقامتی و مهاجرتی‌تان شما نیاز به نامه‌نگاری با این سازمان خواهید داشت. البته این امکان برای شما وجود دارد که به صورت آنلاین درخواست خود را برای انواع خدمات ارسال کنید.

همچنین شما با مراجعه به سایت اداره مهاجرت آلمان، می‌توانید دسترسی کاملی به فرم‌ها و بروشورهای مرتبط با پرونده‌تان داشته باشید. در ادامه، با دانلود و پر کردن فرم‌ها و ارسال آن‌ها به سازمان می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید.

همچنین در صورت نیاز به مراجعه حضوری می‌بایستی از سایت اداره مهاجرت آلمان یک ‌وقت ملاقات دریافت کنید؛ چرا که در غیر این صورت اجازه ورود به اداره را نخواهید داشت. در نهایت شما می‌توانید از سایت اداره مهاجرت و یا به صورت تلفنی پرونده خودتان را پیگیری کنید. 

آدرس سایت اداره مهاجرت آلمان: https://www.bamf.de/EN

شماره تلفن اداره مهاجرت آلمان: +49-30 1815 1111

ساعات مراجعه: روزهای دوشنبه الی جمعه ساعت 9 صبح الی 4 عصر

آدرس ایمیل اداره مهاجرت آلمان: mailto:[email protected]

آدرس اداره مهاجرت آلمان: Frankenstraße 210, 90461 Nürnberg, Germany

فکس اداره مهاجرت آلمان: 10000-049911943

تفاوت سفارت آلمان و اداره مهاجرت آلمان

سفارت آلمان نیز یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های این کشور در زمینه رسیدگی به امور مهاجرت و اتباع خارجی محسوب می‌شود؛ با این تفاوت که سفارت آلمان، مرکز رسیدگی به امور مهاجرتی در خارج از خاک کشور آلمان است. درواقع سفارت آلمان در ایران نیز از اصلی‌ترین زیر مجموعه‌های اداره مهاجرت این کشور به شمار می‌آید که تلاش می‌کند رسیدگی به روند ویزا، ارائه مجوز اقامت و پناهندگی را در خاک ایران و زیر نظر سازمان مهاجرت آلمان پیگیری کند. 

به این ترتیب، اصلی‌ترین تفاوت سفارت آلمان با اداره مهاجرت این است که مراجعه‌کنندگان اداره مهاجرت آلمان، تنها مهاجرانی هستند که در خاک این کشور زندگی می‌کنند؛ اما کسانی که خارج از آلمان ساکن هستند باید برای پیگیری پرونده مهاجرت خود به نمایندگان این سازمان یعنی سفارت‌ها در کشور خودشان سر بزنند. 

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران