◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا + شرایط، هزینه ها و مشاوره

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان خارجی را در مقاطع‌ مختلف

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 09 - 03
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان خارجی را در مقاطع‌ مختلف پذیرش می‌دهد. دانشگاه‌های این کشور جزء معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هستند و دانشجویانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی دارند، ایتالیا گزینه ایده‌آلی برای آن‌ها محسوب می‌شود. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی ساده‌تر است. ایتالیا این امکان را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده تا بتوانند به‌صورت رایگان در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش شوند. برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا، دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا به ویزای دانشجویی نیاز ندارند. باتوجه‌به هزینه پایین تحصیلی، ایتالیا مقصد مور علاقه دانشجویان خارجی به‌ویژه برای کشورهای جهان سوم است. این کشور فرصت‌های کاری فراوان و البته مؤسسات مقرون‌به‌صرفه در سطح جهانی دارد. با‌این‌حال، دریافت ویزای تحصیلی و همچنین مجوز اقامت برای ادامه تحصیلات عالی در این کشور بسیار مهم است.

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

 وقتی برای ویزای دانشجویی ایتالیا درخواست می‌دهید، باید مدارک موردنیاز از جمله تحصیلی داشته باشید. یک مشاوره مهاجرت تحصیلی مناسب می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. برای پذیرش باید چندین شرط را داشته باشید، اول باید در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش درخواست خود را ثبت کنید. نداشتن سوءپیشینه کیفری و دارای مدرک آیلتس و یا تافل از شرایط مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. همچنین ممکن است پذیرش برای کشورهای مختلف یا سفارتخانه‌های ایتالیا شرایط متفاوتی داشته باشند. قبل از ثبت درخواست خود از یک مشاوره مهاجرت تحصیلی راهنمایی بگیرید تا تمام مدارک موردنیاز را ارسال نمایید.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا بر اساس منطقه‌ای که در آن ساکن هستید و زمانی از سال که درخواست خود را ارسال می‌کنید، می‌تواند از یک تا 3 هفته طول بکشد. برای اطمینان، طوری برنامه‌ریزی کنید تا حدود 6 هفته قبل از مصاحبه، ویزای خود را دریافت نمایید. فرایند اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ممکن برای دانشجویان یکسان باشد، اما با توجه به کشور شما ممکن است شرایط متفاوتی وجود داشته باشد. مهم‌ترین شرایط ویزای تحصیلی، پاسپورت معتبر برای اقامت، وجود دو صفحه خالی در پاسپورت شما، نشان دادن بودجه کافی برای کل اقامت، یک عکس به‌اندازه پاسپورت و فرم کامل درخواست ویزا به‌همراه ویزای است.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم

دانشجویان در سن 18 یا 19 سالگی، می‌توانند با اتمام مقطع متوسطه خود برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام نمایند. مدت زمان دوره کارشناسی در ایتالیا بین 3 تا 6 سال است و برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور باید نمره قبولی در آزمون ورودی را کسب کنید. بااین‌حال، برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی بدون آزمون ورودی دانشجو پذیرش می‌کنند. در ایتالیا سال تحصیلی به دو ترم زمستان (سپتامبر تا ژانویه) و تابستان (فوریه تا جولای) تقسیم می‌شود. همچنین این امکان برای دانشجویان مقطع کارشناسی فراهم می‌شود تا برای تأمین هزینه‌های خود 20 ساعت در هفته کار کنند.

مزایای تحصیل در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ایتالیا، سیستم آموزشی عالی محسوب می‌شود. ایتالیا دارای سیستم آموزشی عالی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است.

هزینه تحصیل در این کشور بر اساس مقطع تحصیلی و دانشگاهی که پذیرش می‌شوند، تعیین می‌گردد. درآمد خانواده نیز تأثیر بسیار زیادی در هزینه تحصیل دانشجویان دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور بین 900 تا 4000 یورو و دانشگاه‌های خصوصی به‌صورت سالانه 6000 تا 20000 یورو از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم

این نکته را در نظر داشته باشید در صورت دریافت بورسیه تحصیلی، دانشجویان می‌توانند به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل نمایند. هزینه تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. ایتالیا این فرصت را برای دانشجویان فراهم کرده تا بتوانند به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های مختلف این کشور پذیرش شوند. کالج‌های ایتالیا بالاترین رتبه‌ها را در جهان دارند و دانشجویان می‌توانند از بهترین کیفیت آموزشی برخوردار شوند.

 هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی برای شهروندان ایتالیایی رایگان است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور باید شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند. بااین‌حال، ایتالیا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور از 900 تا 4000 یورو در سال به‌صورت سالانه افزایش می‌یابد. شهریه سالانه در دانشگاه‌های برتر ایتالیا به طور متوسط 3000 یورو است. هزینه تحصیل در مقاطع مختلف متفاوت بوده و دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دولتی شهریه بالاتری دریافت می‌کنند. دانشجویان خارجی، می‌توانند بورسیه فول فاند و یا استانی کسب کنند که در این صورت هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت نمی‌کنند. 

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بدون مدرک زبان

دانشجویان خارجی باید مدرک زبان ایتالیایی مانند CILS یا CELI را داشته باشند. تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان انگلیسی‌زبان بدون داشتن آزمون تافل یا آیلتس امکان‌پذیر است. اگر دانشجویان در هنگام ثبت‌نام به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تسلط نداشته باشند، دور‌ه‌های بین‌المللی برای متقاضیان دانشگاه‌هایی که نیاز به مدرک سطح B2 ایتالیا و یا آیلتس 6 دارند، برگزار می‌شود. دانشگاه‌های پلی تکنیک میلان، فلورانس، پیزا، ناپل فدریکو دوم، ترنتو، پادوآ، بلونیا، ورونا و ساپینزا روم بدون نمرات آیلتس یا تافل درخواست پذیرش دانشجویان خارجی را می‌پذیرند.

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا هیچ‌گونه محدودیت سنی وجود ندارد. بااین‌حال، محدودیت سنی برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا، یکی از عواملی است که باید در نظر گرفته شود. بر اساس قوانین کشور ایتالیا مهاجرت زیر 18 سال شامل بورسیه تحصیلی نمی‌شود. ممکن است حداقل شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا و درخواست ویزای دانشجویی، براساس نوع مؤسسه آموزشی متفاوت باشد. به‌طورکلی، دولت ایتالیا برای ارائه ویزای دانشجویی شرایط سنی خاصی را در نظر نگرفته است. بااین‌حال، امکان دارد برخی از دانشگاه‌ها محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو داشته باشند.

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

 شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا باتوجه‌به رشته تحصیلی و دانشگاه موردنظر متفاوت است. نوع بورسیه تحصیلی در شرط معدل مؤثر واقع می‌شود. بورسیه استانی برای کشورهای جهان سوم، شرط معدل را در نظر نمی‌گیرند و تنها از نظر مالی بررسی می‌شوند. بااین‌حال برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش درخواست تحصیلی، حداقل معدل 14.5 از 20 برای دانشجویان ایرانی موردنیاز است.

رشته های مهاجرت پذیر ایتالیا

کشور ایتالیا دارای میراث‌فرهنگی غنی و اقتصادی پررونق است. تعداد بسیار زیادی از بهترین دانشگاه‌های جهان به این کشور تعلق دارد و هر ساله دانشجویان خارجی زیادی را جذب می‌کنند. هزینه زندگی و شهریه دانشگاه‌های آن نسبت به سایر کشورها مقرون‌به‌صرفه است. این کشور با برخورداری از بهترین دانشگاه‌های جهان، سعی دارد آموزش باکیفیتی را برای دانشجویان ارائه دهد تا بتوانند شغل موردنظر خود را در هر کجای دنیا پیدا نمایند. دانشجویان، می‌توانند یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا را انتخاب کنند. برخی از رشته‌های مهاجرت‌پذیر ایتالیا شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی داخلی
  • معماری یا هنر
  • علوم‌انسانی
  • مدیریت بازرگانی
  • هتل‌داری و گردشگری

رشته های بدون آزمون ایتالیا

ایتالیا هر سال میزبان دانشجویان خارجی بسیاری است و فرصت‌های زیادی برای آن‌ها ارائه می‌دهد. تحصیلات دانشگاهی بدون آزمون ورودی در این کشور امکان‌پذیرش چندگزینه‌ای را فراهم می‌کند. برخی از دانشگاه‌های ایتالیا بدون آزمون دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کنند. اغلب رشته‌های علوم اجتماعی بدون آزمون در ایتالیا پذیرش می‌شوند. رشته‌های مختلفی در ایتالیا وجود دارد که متقاضیان می‌توانند بدون آزمون‌پذیرش شوند. برخی از رشته‌های بدون آزمون شامل اقتصاد بازرگانی، دارایی (مالی، سرمایه‌گذاری)، روابط بین‌المللی، مدیریت جهانی، روان‌شناسی، طراح مد، حقوق و خوراک‌شناسی هستند.

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا برای دانشجویان کشورهای جهان سوم در نظر گرفته می‌شود. در این نوع بورسیه، دانشجو از نظر مالی بررسی می‌شود و مدرک تحصیلی لحاظ نمی‌شود. برای پذیرش دانشجو، درآمد و شرایط مالی سرپرست خانواده را لحاظ می‌کنند. با ارائه فیش حقوقی و مدارک مالی باید اثبات کند که توانایی تأمین هزینه تحصیل را ندارد. باتوجه‌به حقوق سرپرست خانواده، بورس سالانه به دانشجو تعلق می‌گیرد. برای دریافت این نوع بورسیه باید ابتدا در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا که بورسیه استانی دارد، پذیرش شود. اصولاً اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بورسیه استانی دارند. هزینه بورسیه به‌صورت 2 قسط به دانشجو تعلق می‌گیرد که قسط اول در ابتدای ترم یک پرداخت می‌شود. اگر واحدهای پاس شده در ترم یک و دو کمتر از 35 واحد باشد، قسط دوم پرداخت نمی‌شود و دانشجو باید قسط اول را به دانشگاه عودت دهد.

مشکلات دانشجویان ایرانی در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دانشجویان ایرانی با آن مواجه هستند، زبان است. زبان رسمی این کشور، ایتالیایی است، اما بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا، دوره‌های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. دانشجویان خارجی که به زبان ایتالیایی تسلط ندارند، ممکن است در زندگی روزمره مانند خرید مواد غذایی یا برقراری ارتباط با صاحبخانه دچار مشکل شوند. باتوجه‌به تفاوت فرهنگ بین کشور ایران و ایتالیا، امکان دارد دانشجویان با چالش دیگری مواجه شوند. ایتالیا دارای فرهنگ خاص و منحصربه‌فردی است و آداب‌ورسوم بسیار متفاوتی با کشور ما دارد.

یافتن مسکن مقرون‌به‌صرفه و مناسب از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی است. بسیاری از دانشجویان به‌تنهایی توانایی پرداخت هزینه مسکن را ندارد و مجبورند در آپارتمان یا اتاق‌های مشترک زندگی کنند. در این صورت افرادی که ترجیح می‌دهند حریم خصوصی داشته باشند یا عادت‌های متفاوتی دارند، سخت می‌گذرد. چالش‌های مالی از دیگر مشکلاتی است که دانشجویان با آن مواجه هستند. برخی از دانشجویان که از لحاظ مالی در تنگنا قرار دارند، می‌توانند 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره وقت کار کنند. روش تدریس و سیستم نمره‌دهی در ایتالیا متفاوت است و امکان دارد اساتید انتظاراتی متفاوتی از دانشجویان داشته باشند.

هزینه تحصیل در ایتالیا پزشکی

هزینه تحصیل در ایتالیا برای رشته‌های پزشکی، می‌تواند بسیار بالا باشد. برخی از دانشگاه‌های این کشور هزینه تحصیلی مقرون‌به‌صرفه‌تری ارائه می‌دهند. اغلب دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا نرخ شهریه ثابتی ندارند و بر اساس درآمد سرپرست دانشجو محاسبه می‌شود. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بین 156 تا 3500 یورو متغیر است. در هنگام تعیین شهریه، دانشجو از نظر مالی بررسی می‌شود. اگر سرپرست خانواده به‌صورت سالانه درآمد کمتر از 23000 یورو داشته باشد، شهریه سالانه دانشجو 156 یورو است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان پزشکی بین 15000 تا 20140 یورو در سال تعیین می‌شود.

گپ تحصیلی ایتالیا

گپ تحصیلی وقفه ایجاد شده بین مقطع تحصیلی قبلی با مقطع تحصیلی جدید را در نظر می‌گیرند. برخی از دانشجویان ممکن است بین کارشناسی و کارشناسی‌ارشد وقفه ایجاد شده باشد که به این وقفه گپ تحصیلی می‌گویند. برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، گپ تحصیلی را لحاظ می‌کنند و می‌تواند برای دانشجویان چالش‌برانگیز باشد. افرادی که وقفه طولانی بین مقاطع تحصیلی خود دارند برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا، ممکن است دچار دردسر شوند. دانشجویانی که دارای معدل بالا، مدرک زبان با نمره عالی و تمکن مالی هستند، این امکان وجود دارد که بتوانند دانشگاه مقصد را برای درخواست پذیرش متقاعد کنند که گپ تحصیلی را لحاظ نکنند.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا

 دانشجویان خارجی برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیایی باید مدرک B2 ایتالیا داشته باشند. برخی از دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند که باید مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشند. حداقل نمره برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیایی 6 آیلتس است.

چگونه از دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیریم

 دانشجویان خارجی برای پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا، باید ثابت کنند تمکن مالی کافی دارند. همچنین باید توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه قوی داشته باشند و بتوانند به یکی از زبان‌های ایتالیایی یا انگلیسی مسلط باشند. دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا باید مدرک آیلتس یا تافل داشته باشند. معدل بالا، رزومه قوی و سن پایین، می‌تواند در پذیرش دانشگاه مقصد تأثیرگذار باشد.

تحصیل معماری در ایتالیا

 بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته معماری در سراسر جهان با بالاترین کیفیت آموزشی دانشجو پذیرش می‌کند. کشور ایتالیا این امکان را از طریق بورسیه‌های مختلف برای دانشجویان فراهم کرده که بتوانند در رشته معماری پذیرش شوند. بهترین دانشگاه‌های ایتالیا از جمله پلی‌تکنیک میلان، پلی‌تکنیک تورینو، ساپینزا رم، بولونیا و فلورانس، دانشجویان رشته معماری را پذیرش می‌کنند.

مراحل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا 

درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید. این درخواست شامل تمکن مالی، انگیزه‌نامه sop، توصیه‌نامه و یک‌سری مدارک تحصیلی است. برای پذیرش باید تضمین کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیلی را دارید. تمکن مالی از طریق سفارت تعیین می‌شود و ممکن است رقم اعلام شده به‌صورت سالانه تغییر پیدا کند. برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و صدور ویزا نیاز به آماده‌کردن یک‌سری مدارک دارید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پاسپورت
  • مدرک زبان
  • مدارک هویتی
  • نامه تمکن مالی دانشجو
  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات
  • تأییدیه تحصیلی برای مقطع موردنظر

کلام آخر

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند، می‌توانند با دریافت بورسیه به‌صورت رایگان تحصیل کنند. دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش، یک‌سری شرایط را دارند. مهم‌ترین شرایط پذیرش دانشجویان خارجی، تمکن مالی و زبان است. دانشجویانی که قصد دارند در کمترین زمان ممکن از یکی از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیرند، بهتر است از طریق مشاوره مهاجرت تحصیلی با شرایط پذیرش آشنا شوند. افرادی که در زمینه مهاجرت تحصیلی فعالیت دارند، می‌توانند بااطلاع دقیق از شرایط پذیرش، فرایند مهاجرت را سهولت ببخشند.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز