آیا همزمان با تحصیل می‌توانید در کانادا کارکنید؟

وجود دانشگاه‌ های معتبر در کشور کانادا باعث شده است که دانشجویان از سراسر دنیا این کشور را گزینه خوب

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 27
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

یکی از ویژگی‌های کانادا که در محبوبیت آن برای مهاجرت دانشجویی تاثیر بسیار زیادی گذاشته، امکان کار حین تحصیل است، قبلا در مورد ۰ تا ۱۰۰ اپلای و مهاجرت تحصیلی به کانادا صحبت کردیم،

شرایط کار حین تحصیل

دانشگاه‌ های کانادا اجازه می‌ دهد که دانشجو بتواند با انجام کار پاره وقت، بخشی از هزینه‌ های تحصیل و زندگی خود را در این کشور تامین کند.

اما نکته‌ ای که در این میان باید مد نظر قرار دهید، مجوزهای لازم برای انجام کار پاره وقت است.

در کشور کانادا نمی‌ توان بدون مجوز همزمان با تحصیل به کار خاصی مشغول شد. به همین دلیل دولت این کشور طرحی در نظر گرفته که با توجه به آن دانشجویان این امکان را دارند که به صورت پاره وقت در مشاغل خاص فعالیت داشته باشند. طبق قوانین کشور دانشجو می‌ تواند کمتر از ۲۰ ساعت در هفته کار کند.

حقوق مناسب این شغل‌ ها باعث می‌ شود که بخش زیادی از هزینه‌ های تحصیل و معیشت در این کشور تامین گردد.

اشتغال همزمان با تحصیل در مدارس کانادا و دانشگاه های این کشور این امکان را به دانشجو خواهد داد که به راحتی با مردمان این کشور تعامل داشته باشد و قطعاً تجربیات زیادی را در مدت زمان کار خود کسب خواهد کرد.

کارهای مناسب برای دانشجویان در کانادا

بعد از گرفتن مجوز‌های لازم برای انجام کار پاره وقت، دانشجویان می‌ توانند شغل مورد نظر خود را با توجه به شرایط، قابلیت‌ ها و علایق خود، در یکی از این مشاغل تعریف شده فعالیت کنند.

به شکل کلی مشاغلی که در اختیار دانشجویان کانادا قرار می‌ گیرد، به دو دسته داخل دانشگاه و خارج از دانشگاه تقسیم می‌ شوند که این موارد را در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم.

کار داخل دانشگاه

این دسته از مشاغل پاره وقت برای دانشجویان بین المللی هستند که در دانشگاه ثبت نام کرده و مجوز تحصیلی معتبر را دارند. برای کار پاره وقت در دانشگاه دانشجویان نیاز به مجوز کاری ندارند و می‌ توانند به راحتی از فرصت‌ های شغلی به وجود آمده در این دانشگاه برای خود استفاده کنند. این دسته از مشاغل معمولاً در وبسایت یا تابلو اعلانات دانشگاه به دانشجویان اعلام می‌ شوند.

کار در خارج از دانشگاه

برای اشتغال در خارج از دانشگاه باید حتما مجوز رسمی کار پاره وقت را از دانشگاه و دولت کانادا دریافت کنید. میزان ساعات این کارها برای شما مشخص می‌ شوند و این امکان را دارید که با فضای غیر آکادمیک کانادا نیز آشنا شوید. برای استفاده از فرصت‌ های شغلی باید مجوز تحصیلی و شماره بیمه اجتماعی معتبر داشته باشید. همچنین دانشجویانی که برای گذراندن دوره های آموزشی ورک‌شاپ به دانشگاه آمده و یا به عنوان دانشجوی مهمان پذیرش گرفته‌ اند، امکان استفاده از فرصت‌ های شغلی خارج از دانشگاه را ندارند.

میانگین درآمدی برای دانشجویان

میانگین درآمد برای دانشجویان کانادا معمولاً بین ۱۱ تا ۱۵ دلار کانادا به ازای هر ساعت می‌ باشد. البته ممکن است مشاغلی وجود داشته باشند که به صورت طولانی مدت روی یک نیروی کار برنامه‌ریزی کنند و روند پرداخت حقوق آنها به صورت سالانه باشد.

استفاده از این فرصت‌ های شغلی و درآمد به دست آمده از آن، می‌ تواند باعث شود که دانشجو دیگر دغدغه مالی نداشته باشد و به راحتی تحصیلات خود را ادامه دهند.

از سوی دیگر اگر قصد دارید وارد بازار کارهایی مانندی فروشندگی و... شوید، باید سطح زبان قوی داشته باشید.

در ضمن اینکه در کدام استان در حال تحصیل هستید، روی میانگین درآمد شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

 شرایط کار بعد از تحصیل برای ایرانیان

معمولاً بسیاری از دانشجویان که اقدام به اخذ اپلای تحصیلی کانادا و تحصیل در این کشور می‌ کنند، برنامه ریزی کرده‌ اند که بعد از اتمام تحصیلات خود ویزای تحصیلی را تبدیل به ویزای کاری کرده و اقدامات لازم برای اخذ اقامت دائم این کشور را انجام دهند.

مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی (PGWP) این امکان را به دانشجویان می دهد تا در حرفه‌ تخصصی خود به مدت حداکثر سه سال فعالیت داشته باشند و در این مدت می‌ توانند از امکانات مربوط به اقامت موقت کانادا استفاده کنند. البته دریافت این مجوز شرایط خاصی برای دانشجویان بین المللی دارد که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌ کنیم.

  • دانشجویانی که کمتر از ۸ ماه در دانشگاه‌ های کانادا مشغول تحصیل بوده‌ اند، صلاحیت گرفتن این مجوز کاری را ندارند.
  • افرادی که بین هشت ماه تا دو سال در این کشور تحصیل کرده باشند، می‌ توانند مطابق قوانین برای دریافت ویزای کاری اقدام کنند. در نظر داشته باشید که مدت زمان این مجوز کاری موقت که در آن زمان شرایط و قابلیت‌ های شما را می‌ سنجند، برابر با مدت زمان تحصیل در این کشور خواهد بود. به عنوان مثال افرادی که ۱۰ ماه تحصیلات در کشور کانادا دارند، می‌ توانند مجوز کاری ۱۰ ماهه اخذ کنند.
  • افرادی که دوره تحصیلی آنها دو سال یا بیشتر در کانادا طول کشیده است، می‌ توانند مجوز کاری سه ساله این کشور را دریافت کنند.
  • بعد از فارغ التحصیلی یک فرصت ۹۰ روزه به دانشجویان داده می‌ شود تا اقدامات لازم را برای انجام روال اداری اخذ ویزای کاری کانادا انجام دهند. این تاریخ از زمان دریافت نمرات نهایی محاسبه می شود.

تعهدات دانشجویان در زمان کار پاره وقت

طبق قوانین کشور کانادا دانشجویان بین المللی که مشغول به کار پاره وقت هستند، باید بر اساس درآمد سالانه خود مالیات اعلام شده را پرداخت کنند. این افراد موظف‌ اند طبق فرم‌ هایی که در اختیار آنها قرار می‌ گیرد، میزان درآمد خود را مشخص کرده تا ماموران مالیات بتوانند مالیات نهایی را محاسبه کنند. البته باید در نظر داشت برای دانشجویان معمولاً تخفیف‌ هایی در نظر گرفته می‌ شود تا روند این کارها برای آنها ساده‌ تر شود.

مورد بعدی که باید به آن دقت کافی داشته باشید، مدت اعتبار شماره بیمه اجتماعی است. شماره ۹ رقمی که به عنوان شناسه بیمه اجتماعی در اختیار دانشجویان شاغل قرار می‌ گیرد، صرفاً تا پایان زمان تحصیلات آنها اعتبار دارد.

درآمد کار دانشجویی در کانادا

کار حین تحصیل در کانادا علاوه بر پوشش بخشی از هزینه‌ ها، تجربه کاری خوبی را در کشور کانادا برای شما فراهم می‌ کند که در آینده نه چندان دور در گرفتن اقامت دائم یا همان PR نیز تاثیرگذار خواهد بود.

همانطور که پیش از این به این موضوع اشاره کردیم، دانشجوی متقاضی کار حین تحصیل در کانادا مجاز به انجام حداکثر ۲۰ ساعت کار با حقوق در هفته است؛ البته در برخی از رشته‌ ها به دلیل سختی دروس دانشگاه‌ ها پیشنهاد می‌ کنند که دانشجویان حداکثر برای ۱۲ ساعت در هفته به انجام کار دانشجویی در کانادا مشغول شوند. در ضمن دانشجویانی که قصد استفاده از فرصت‌ های شغلی پاره وقت را دارند، بهتر است بدانند که امکان دارد شغلی که در اختیار آنها قرار می‌ گیرد با رشته تحصیلی و تخصص آنها سازگاری نداشته باشد.

میانگین درآمد برای مشاغل پاره وقت مختلف در کانادا

میانگین درآمدی برای مشاغل مختلف به ازای هر ساعت در کانادا متفاوت است، به همین دلیل متخصصین اسکورایز در ادامه فهرست مشاغل و میانگین حدودی درآمد آنها به ازای هر ساعت را در اختیار شما قرار می‌ دهند. البته قبل از آن در نظر داشته باشید که برخی از این فرصت‌ های شغلی به شکل فصلی هستند و امکان اشتغال دائم یا طولانی مدت در آنها وجود ندارد.

شغل

در آمد ساعتی (دلار کانادا)

نجات غریق

۱۲

معاون منابع انسانی

۱۳

مسئول دفتر

۱۳ تا ۱۵

آشپزی

۱۳

دستیار فروش

۱۲

مسئول آکواریوم

۱۳

مسئول خدمات مشتری

۱۱

مترجم همزمان برای کمک به افرادی که دارای مشکلات شنیداری هستند

۱۳

حسابدار

۲۵

نانوا

۱۱ تا ۱۲

مسئول هماهنگی برای فعالیت‌ های سرگرمی ترتیب داده شده توسط دانشگاه

۱۵

مسئول بازپروری و پرستاران

۱۵

مسئول توانبخشی

۱۳

افراد مسئول کمپ دانش آموزی

۱۲

افراد هماهنگ کننده جشنواره‌ها

۱۰

نقاش ساختمان

۱۳

برخی از فرصت‌ های شغلی گفته شده به شکلی هستند که می‌ توانید در فصل تابستان و تعطیلات دانشگاه نیز از آنها استفاده کنید.

درآمدهای فریلنسری در کانادا

امکان استفاده از فرصت‌ های شغلی فریلنسری یکی از مناسب ترین فرصت های کار و تحصیل برای دانشجویان خارجی در کانادا می‌ باشد. افراد دارای مهارت‌ ها یا دانش خاص می‌ توانند بسته به شرایط خود از این فرصت‌ های شغلی استفاده کنند.

روند پرداخت حقوق بسته به کارفرما و نوع شغل می‌ تواند متفاوت باشد. مشاغلی که در زیر مجموعه کار‌های فریلنسری کشور کانادا قرار می‌ گیرند عبارتند از:

  • تولید محتوا
  • عکاس
  • فیلمبرداری
  • تدوین
  • کارهای گرافیکی مانند طراحی کاراکتر، انیمیشن و…

نکته‌ ای که در این میان باید مد نظر قرار دهید این است که فرصت‌ های شغلی گفته شده تنها دسته‌ ای از مشاغل فریلنسری هستند. همچنین میزان موفقیت شما در این مشاغل بسته به مهارت‌ تان دارد و می‌ تواند برای اشخاص مختلف متفاوت باشد.

سوالات متداول

  • آیا امکان کار همزمان با تحصیل در کانادا وجود دارد؟

 بله، دانشجویان می‌ توانند همزمان با تحصیل تا ۲۰ ساعت در هفته، مشغول به کار پاره وقت شوند. فقط باید مجوزهای لازم برای این کار را با توجه به شغل مورد نظر آماده کنند.

  • میانگین حقوقی دانشجویان شاغل در کانادا چقدر است؟

 روند پرداخت حقوق معمولا به شکل ساعتی است و برای مشاغل و شهر‌های مختلف می تواند متفاوت باشد. اما به طور میانگین درآمد ساعتی بین ۱۱ تا ۱۵ دلار کانادا است.

  • آیا حقوق کار پاره وقت برای زندگی و تحصیل در کانادا کافی است؟

 بسیار بستگی به درآمد، لایف استایل و همچنین شهر شما دارد، ولی در کل این درآمد بسیار کمک کننده است

  • آیا در فصل تابستان و زمان تعطیلی دانشگاه امکان کار برای دانشجویان وجود دارد؟

 بله، در فصل تعطیلی دانشگاه مشاغلی در درون و بیرون دانشگاه هستند که دانشجویان می توانند از آنها استفاده کنند و در این مدت نیز درآمد داشته باشند.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز