🎉🎉 تولد ۶ سالگی اسکورایز 🎉🎉

رزرو مشاوره تخصصی

رازهای آزمون IMAT برای ورود به دانشگاه‌های برتر ایتالیا

رازهای آزمون IMAT برای ورود به دانشگاه‌های برتر ایتالیا

رضا‌ سپاس‌پور

1400 - 12 - 21

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

آزمون IMAT (Admission Test for Medicine and Surgery) یک آزمون است که توسط دانشگاه‌های ایتالیا برای اخذ پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی و جراحی برگزار می‌شود. این آزمون به طور رسمی توسط وزارت بهداشت ایتالیا تعیین و مدیریت می‌شود و هر ساله در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. آزمون IMAT به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و داوطلبان برای شرکت در آن نیاز به زبان انگلیسی مسلط هستند.

مهمترین موارد در مورد آزمون IMAT

  1. ساختار آزمون: آزمون IMAT از 60 سوال چهارگزینه‌ای (Multiple Choice Questions) تشکیل شده است که به سه حوزه علمی شامل شیمی، بیولوژی، و فیزیک پزشکی مرتبط است. زمان محدودی برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده است.

  2. محتوا: مواد مطالعاتی مرتبط با آزمون IMAT شامل مفاهیم مرتبط با علوم پایه پزشکی مانند زیست‌شناسی، شیمی عمومی، شیمی آلی، فیزیک و ریاضی است.

  3. امتیازدهی: هر سوال از 1 امتیاز امتیازی تا 3 امتیاز امتیازی دارد. امتیازها از مجموع امتیاز 100 به دست می‌آید.

  4. مکان برگزاری: آزمون IMAT در دانشگاه‌های ایتالیا و مراکز آزمون معتبر در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

  5. پذیرش: نتایج آزمون IMAT برای پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌های ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دانشگاه ممکن است سیاست‌های مختلفی برای پذیرش داوطلبان داشته باشد.

در نتیجه، آزمون IMAT یکی از مسیرهای ممکن برای ورود به دوره‌های پزشکی و جراحی در ایتالیا است. برای شرکت در این آزمون، شما باید شرایط و مهلت‌های مخصوصه هر ساله را بررسی کنید و مطالعه کافی برای موفقیت در آزمون انجام دهید.

آزمون imat ایتالیا چیست؟

IMAT یک آزمون کاغذی و دستی است. این آزمون شامل 60 سوال چند گزینه‌ای است. هر سوال 5 گزینه دارد که داوطلبان باید یکی را انتخاب کنند. این آزمون تماما به زبان انگلیسی برگزار می‌شود تا علاوه بر تست اطلاعات تخصصی، زبان انگلیسی متقاضی را نیز به چالش بکشد.  آزمون IMAT برای کسانی لازم است که می‌خواهند کورس‌های به زبان انگلیسی را در دانشگاه‌های ایتالیا بگذرانند.

  • مدت زمان آزمون 100 دقیقه می باشد.
  • در طول آزمون استفاده از ماشین حساب مجاز نیست.
  • برای هر پاسخ صحیح، 1.5+ نمره در نظر گرفته شده است.
  • برای هر پاسخ نادرست، -0.4 نمره در نظر گرفته شده است (نمره منفی).
  • برای عدم پاسخ، هیچ امتیازی کسر یا اضافه نخواهد شد.
  • حداکثر نمره ممکن برای این آزمون  90 است.

مباحث و محتوای آزمون imat چگونه است؟

آزمون IMAT به 4 بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • بخش 1 - استدلال منطقی و اطلاعات عمومی
  • بخش 2 - زیست شناسی
  • بخش 3 - شیمی
  • بخش 4 - فیزیک و ریاضیات

هر یک از این بخش‌ها خود دارای قسمت‌های مختلفی هستند که در زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم:

بخش 1 – دانش عمومی و استدلال منطقی (22 سوال)

دانش عمومی موضوعات ادبیات، تاریخ، فلسفه، فرهنگ اجتماعی و سیاسی را پوشش می‌دهد. استدلال منطقی شامل سوالاتی است که تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله را ارزیابی می‌کند.

بخش 2 -زیست شناسی (18 سوال)

  • سلول و عمر آن
  • انرژی زیستی
  • شیمی موجودات زنده
  • تولید مثل
  • وراثت و محیط زیست
  • آناتومی انسان و حیوانات
  • فیزیولوژی انسان و حیوانات

بخش 3 – شیمی (12 سوال)

  • ترکیب ماده
  • جدول تناوبی
  • پیوند شیمیایی
  • ساختار اتمی
  • مبانی شیمی معدنی
  • واکنش های شیمیایی و استوکیومتری
  • محلول‌ها
  • اسید، باز و نمک
  • اکسیداسیون و احیا
  • مبانی شیمی آلی

بخش 4 - فیزیک و ریاضیات (هشت سوال)

  • فیزیک
  • سینماتیک
  • دینامیک
  • ترمودینامیک
  • مکانیک سیالات
  • الکترودینامیک
  • الکترواستاتیک
  • ریاضیات
  • جبر
  • مجموعه‌های عددی
  • کارکرد
  • هندسه
  • آمار و احتمال

هزینه آزمون imat چقدر است؟

هزینه ثابت ثبت نام در آزمون IMAT برابر با 164 دلار معادل 120 یورو است. این عدد برای تمامی حوزه‌های امتحانی و در هر کشوری ثابت است و تغییری نمی‌کند. با این وجود این که شما در چه حوزه‌ای امتحان می‌کنید و آیا به کشور دیگری برای این امتحان سفر می‌کنید یا خیر، روی هزینه‌ی کلی صرف شده برای دادن امتحان تاثیر گذار است و ممکن است متحمل هزینه‌های جانبی هم بشوید. به علاوه در صورتی که در دوره‌های آمادگی برای امتحان IMAT شرکت کنید باید بودجه‌ای جداگانه برای این قسمت نیز در نظر بگیرید.

زمان و شرایط ثبت نام آزمون imat

مرحله اول- پیش ثبت نام

پیش ثبت‌نام اولین مرحله است که شامل دریافت DV است، که مدرکی است که تأیید می‌کند دیپلم فارغ التحصیلی شما برای تحصیل در دانشکده پزشکی در ایتالیا کافی و سازگار است. کافی است با نزدیکترین کنسولگری یا سفارت ایتالیا تماس بگیرید و به آنها بگویید که مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا را به زبان انگلیسی می خواهید. در این مرحله باید مدارک لازم را ترجمه کرده و آن‌ها را تحویل دهید. این مرحله برای شهروندان اتحادیه اروپا وجود ندارد. ددلاین پیش ثبت نام با توجه به هر دانشگاه متفاوت است اما معمولا بین ژوئن تا جولای خواهد بود.

مرحله دوم- ثبت نام اصلی

ثبت نام آنلاین برای شرکت در آزمون IMAT در ماه جولای باز می‌شود و معمولا تا سه هفته نیز مهلت برای ثبت نام وجود دارد. در این مرحله علاوه بر ثبت نام اصلی، باید دانشگاه انتخابی خود را نیز مشخص کنید، همچنین محلی که می‌خواهید آزمون بدهید در همین مرحله تعیین خواهید کرد. پس از آن باید هزینه‌ی آزمون را پرداخت کرده، رسید ثبت نام خود را دریافت کنید و آن را تا روز امتحان نزد خود نگه دارید. بعد از این حدود دو ماه برای مطالعه و آمادگی برای آزمون فرصت دارید.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون imat

برای شرکت در آزمون IMAT هیچ شرط سنی خاصی وجود ندارد. با این وجود، با توجه به این که برای شرکت در این آزمون به دیپلم یا گواهی گذراندن 12 سال تحصیلی نیاز است، می‌توان گفت فرد باید حداقل 16 الی 17 سال داشته باشد. برای ثبت نام در آزمون باید این گواهی تحصیلی را ترجمه کرده و آن را ارائه کنید. به علاوه داشتن مدرک ایلتس نیز الزامی است. به هر حال باید این را در نظر داشته باشید که اولا قرار است آزمونی به زبان انگلیسی بدهید و در صورت قبولی هم در یک دانشگاه به زبان انگلیسی درس بخوانید، بنابراین طبیعی است که به زبان انگلیسی در حد حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. اسکن صفحه‌ی پاسپورت معتبر، ریزنمرات دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی و عکس پرسنلی نیز از مدارک مورد نیاز هستند.

زمان برگزاری آزمون آیمت

برگزاری آزمون هر سال در اوایل ماه سپتامبر صورت می‌گیرد. دانشجویانی که ایتالیا را به عنوان محل امتحان انتخاب کرده باشند واجد شرایط دریافت ویزای موقت و کوتاه مدت برای رفتن به این کشور و دادن امتحان هستند. در روز امتحان باید زودتر از ساعت مقرر به محل انتخابی بروید تا هویت‌تان تایید شده و صندلی امتحان به شما تعلق بگیرد.

تنها یک تاریخ برای تست IMAT در سال وجود دارد، بنابراین تا سال آینده نمی‌توانید در آزمون مجدد شرکت کنید. اگر سال آینده مجدداً در آزمون شرکت کنید، دانشگاه‌های انتخابی شما نمی‌دانند که قبلاً در آزمون شرکت کرده‌اید، همچنین نمرات IMAT فقط برای یک سال معتبر است و بعد از آن باید مجددا امتحان بدهید.

در چه کشورهایی آزمون آیمت برگزار میشود؟

با توجه به این که آیمت یک آزمون بین‌المللی است، به جز چند شهر ایتالیا، در نقاط دیگری از جهان هم برگزار می‌شود. البته این آزمون در کشور ما برگزار نمی‌شود و برای این امتحان می‌توانید به کشورهای نزدیک مانند ترکیه یا آذربایجان سفر کنید.

کشور

شهر

آمریکا

نیویورک

آفریقای جنوبی

ژوهانسبورگ

اسپانیا

مادرید

امارات متحده

دوبی

آلمان

مونیخ/هامبورگ

یونان

آتن

چین

بیجینگ

کانادا

تورنتو

قبرس

نیکوسیا

فرانسه

پاریس

هنگ کنگ

هنگ کنگ

هند

دهلی نو

سوئیس

زوریخ

آذربایجان

باکو

انگلستان

لندن

عربستان

جده

پاکستان

لاهور

لهستان

ورشو

برزیل

سائوپائولو

ترکیه

استانبول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهترین منابع آزمون imat کدامند؟

روش‌های مختلفی برای آماده کردن خود برای شرکت در این آزمون وجود دارد:

شرکت در دوره‌های آموزشی

دوره‌های زیادی برای آماده سازی دانشجویان برای این آزمون وجود دارد که در آن‌‌ها می‌توانید به خوبی با ساختار امتحان، مطلب مورد نیاز برای یادگیری و روش پاسخ دادن به سوالات به خوبی آشنا شوید. این آزمون‌ها هم در ایران و توسط موسسات و هم به صورت آنلاین و بین‌المللی در دسترس هستند اما رایگان نبوده و هزینه‌ی نسبتا بالایی نیز دارند.

آمادگی به صورت خودخوان

 خیلی از افراد به جای شرکت در کلاس‌ها ترجیح می‌دهند خودشان و با استفاده از منابع مختلف برای این آزمون آماده شوند. این کار شاید کمی سخت‌تر به نظر برسد اما اصلا ناممکن نیست و با داشتن کمی پشتکار می‌توانید آن را انجام دهید. اولین قدم خرید کتاب‌ها و منابع معتبر برای مطالعه مباحث مطرح شده در این آزمون است. این کتاب‌ها بسیار متنوع هستند و هر کدام برای بخشی از امتحان مناسبند. برای مثال می‌توان به کتاب‌های یونی مد (UNIMED)، کتاب Thinking skills منتشر شده توسط کمبریج و کتاب Ultimate guide to ielts اشاره کرد. علاوه بر این‌ها می‌توانید از ویدیوهای سوتیوب و سایت‌های مختلف نیز کمک بگیرید زیرا این روزها محتوای آنلاین و در دسترس بدون هزینه، با تنوع بالایی در دسترس است و کمک زیادی برای شما خواهد بود.

آشنایی با سوالات سال‌های قبل

 یک نکته مهم که به هیچ وجه نباید فراموش کنید همین زدن تست‌های سال‌های گذشته است. فراموش نکنید که هرچقدر هم کتاب بخوانید یا در دوره‌های آموزشی شرکت کنید، هیچ چیز به اندازه خود امتحان IMAT نمی‌تواند شما را برای آزمون اصلی آماده کند. سوالات سال‌های قبل هم به صورت رایگان و هم در قالب کتاب در دسترس هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

بهترین کار این است که پس از آشنایی اولیه، در شرایط امتحان قرار بگیرید و یک امتحان را دقیقا به ترتیب و در زمان مقرر حل کنید. در این صورت خیلی خوب در جریان زمان بندی قرار می‌گیرید و می‌توانید زمان خود را اولویت بندی کنید. به علاوه نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسید و می‌توانید برای منابع و ساعات درس خواندن خود برنامه‌ای بهینه و کاربردی‌تر بنویسید. همچنین فراموش نکنید تک تک سوالات را پس از امتحان به خوبی تحلیل کنید و نکات آن‌ها را بیاموزید.

نمره قبولی در آزمون imat  چقدر است؟

حداقل نمره‌ای برای قبولی در آزمون وجود ندارد، اما شرکت کننده‌ها بر اساس نمره خود رتبه بندی می‌شوند و تنها بهترین‌ها می‌توانند در دوره مد نظر خود ثبت نام کنند. رتبه بندی حدود دو هفته پس از آزمون در وب سایت Universitaly منتشر خواهد شد.

شانس قبولی در آزمون imat  چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم نمره قبولی برای این آزمون وجود ندارد. یعنی مانند آزمون‌هایی مانند ایلتس و تافل، اینگونه نیست که یک کف نمره برای قبولی وجود داشته باشد و توسط دانشگاه‌ها اعلام شود. بنابراین میزان شانس قبولی شما نه تنها به نمره‌ای که آورده‌اید، بلکه به نمره دیگر متقاضیان مربوط است و باید بین آن‌ها جزو نفرات بالاتر قرار بگیرید تا بتوانید وارد دانشگاه مورد علاقه خود شوید (مانند کنکور). با این وجود با توجه به تجربیات گذشته و میانگین قبولی‌ها، می‌توان گفت گفت کف نمره‌ی 45 مورد نیاز است، بنابراین بهتر است خود را برای به دست آوردن حداقل نمره 50 تا 60 آماده کنید، صدالبته که هر چه نمره بالاتری به دست آورید خیالتان هم راحت‌تر است.

عامل مهم دیگری که برای دانستن شانس قبولی خود باید حتما مد نظر قرار دهید، این است که ظرفیت دانشگاه‌های مختلف برای هر رشته متفاوت است و هر سال ممکن است کمتر یا بیشتر شود. به علاوه تعداد دانشجویان متقاضی برای تحصیل در آن دانشگاه نیز هر سال تغییر می‌کند و همین هم ممکن است شانس قبولی شما را با یک نمره خاص در هر سال کمتر یا بیشتر کند.

تاریخ اعلام نتایج آزمون imat چه زمانی است؟

نتایج اولیه امتحان آیمت خیلی زود و در اواخر سپتامبر منتشر می‌شود. منظور از نتایج اولیه این است که تنها می‌توانید نمره به دست آورده را مشاهده کنید و رتبه بندی نسبت به سایر متقاضیان در این مرحله مشخص نمی‌شود. اوایل اکتبر نمره آزمون به همراه تمامی پاسخ‌های داده شده منتشر می‌شود تا بتوانید عملکرد دقیق خود را ببینید. در نهایت حدود یک هفته بعد می‌توانید در سایت دانشگاه مد نظر رنکینگ نمره‌ها را مشاهده کنید. در صورت قبولی، بین یک هفته الی ده روز برای نهایی کردن ثبت نام خود فرصت دارید.

در صورتی که در این اعلام نتایج قبول نشده‌اید و نمراتی نزدیک به نفرات اولیه به دست آورده‌اید، هنوز کمی شانس دارید. از آن جایی که امکان دارد تمامی افرادی که قبول شده‌اند ثبت نام خود را نهایی نکنند، ممکن است شما بتوانید جایگزین آن فرد شوید. این فرایند جایگزینی تا بهار ادامه می‌یابد و تا آن زمان می‌توانید هنوز امید داشته باشید.

چه دانشگاه هایی در ایتالیا نیاز به آزمون imat  دارند؟

دانشگاه های دولتی

در سال 2022، برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه‌های زیر نیاز به گذراندن و کسب نمره مناسب در آزمون IMAT می‌باشید:

  • دانشگاه باری
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه کامپانیا (لوئیجی وانویتلی)
  • دانشگاه مسینای میلان
  • دانشگاه میلان-بیکوکا
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم
  • دانشگاه پادووا
  • دانشگاه پارما
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه سپینزا رم
  • دانشگاه تور ورگاتا رم
  • دانشگاه سینا
  • دانشگاه تورین

دانشگاه های خصوصی

4 دانشگاه خصوصی در ایتالیا وجود دارد که به IMAT نیاز دارند:

  • دانشگاه کاتولیکا، رم
  • دانشگاه بین المللی بهداشت و علوم پزشکی سنت کامیلوس، رم
  • دانشگاه هومانیتاس روزانو
  • دانشگاه سن رافائل، سگرات

همانند فرآیند درخواست دانشگاه های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی فرآیندهای خود را دارند و همچنین لازم دانشجویان را ملزم می کنند که تحصیلات دبیرستانی را با موفقیت کسب کرده باشند و به زبان انگلیسی در حد کافی نیز مسلط باشند.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا پس از قبولی در آزمون imat

بعد از اتمام امتحان و در صورت قبولی، می‌توانید مدارک مورد نیاز برای ویزا را ارائه کرده و برای ویزای تحصیلی اقدام نمایید. نکته مهم این جاست که مدارک لازم را از قبل برای درخواست ویزا آماده داشته باشید. زیرا بعد از اعلام قبولی زمان زیادی برای ارایه مدارک ندارید و در صورت نرسیدن به ددلاین، فرصت شما از دست رفته و نمی‌توان آن را تمدید کرد.

تعداد شرکت کنندگان آزمون imat

تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون IMAT (Admission Test for Medicine and Surgery) هر ساله ممکن است متغیر باشد و به عوامل مختلفی مانند تعداد داوطلبان، تعداد دانشگاه‌های مورد نظر، و سیاست‌های پذیرش دانشگاه‌ها بستگی دارد. این آزمون به عنوان یکی از راه‌های ورود به دوره‌های پزشکی و جراحی در ایتالیا بسیار معتبر است، بنابراین همواره تعداد زیادی از داوطلبان از سراسر جهان برای شرکت در آن ثبت‌نام می‌کنند.

برای دانستن تعداد دقیق شرکت‌کنندگان در آزمون IMAT برای سال جاری یا هر سال خاص، به وب‌سایت رسمی وزارت بهداشت ایتالیا یا دانشگاه‌های مورد نظر خود مراجعه کنید. این منابع ممکن است آمارهای دقیق در مورد تعداد داوطلبان را ارائه دهند.

کلام آخر

ورود به دانشکده پزشکی کار راحتی نیست، بنابراین نباید هم انتظار داشته باشید که آزمون ورودی آن بسیار راحت و بی‌دردسر باشد. در نتیجه با این که سوالات این آزمون استاندارد هستند، باید زمان کافی را برای مطالعه و آمادگی در امتحان اختصاص دهید و منابع مد نظر را به خوبی مطالعه کنید. برای رسیدن به بهترین آمادگی کافیست برنامه‌ای متناسب با توانایی‌ها و نیازهای خود بریزید و طبق آن پیش بروید. عادات مطالعه‌ی خود را در نظر بگیرید و با روشی که برای خودتان بهتر است پیش بروید تا بهترین نتیجه را کسب کرده و نمره‌ی قبولی را در این آزمون به دست آورید.

سوالات متداول

آیا قبول شدن در آزمون IMAT دشوار است؟

این آزمون طوری طراحی شده است که سطح دشواری آن در حد پایان تحصیلات متوسطه بوده و سوالات استانداردی دارد. با این حال خوب است که منابع مطالعاتی آن را به خوبی مرور کرده و در صورتی که در موضوع خاصی ضعف دارید، آن را برطرف نمایید.

آیا می‌توان به نتایج آزمون IMAT اعتراض کرد؟

همانند سایر امتحان‌های بین‌المللی و معتبر، امکان اعتراض به نتایج آزمون IMAT نیز امکان پذیر است. در صورت اعتراض داشتن به نمره خود می‌توانید فرم مربوطه را در سایت حوزه امتحانی خود پر کرده و هزینه‌ی مختص به آن را پرداخت کنید تا به اعتراض شما رسیدگی شود. تاریخ پر کردن این فرم و ددلاین آن و هزینه‌ نیز بسته به حوزه امتحان می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که اعتراض شما مورد قبول واقع شود، این هزینه به شما عودت داده می‌شود اما اگر اعتراض شما رد شود پولی نیز دریافت نخواهید کرد.

شرایط پزشکی خواندن در ایتالیا چگونه است؟

برای خواندن رشته‌های پزشکی در ایتالیا باید حداقل مدرک دیپلم و 12 سال تحصیل دبیرستان را دارا باشید. همچنین داشتن مدرک آیلتس به همراه قبولی در آزمون IMAT ضروری می‌باشد.

شرکت در آزمون IMAT در ایران امکان‌پذیر است؟

خیر. متاسفانه نمایندگی در ایران برای این آزمون وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند از طریق کشور‌های همسایه مانند ترکیه، آذربایجان و امارات در این امتحان شرکت کنند.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران

Sanaz Moradi

Sanaz Moradi

09 - 04 - 1403

جامع ترین مقاله بودددد من دوماه اطلاعات رو خورد خورد از سایت های دیگه جمع میکردم ،ولی این مقاله کامل ،خیلی عالی ،مرسیییی