◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان چگونه است؟

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان چقدر است؟ برای معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان از سامانه تاک

شایان زمانی

شایان زمانی

1396 - 09 - 22
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

هر فرد برای اینکه بتواند از مرزهای ایران، چه زمنی، چه دریایی و چه هوایی رد شود باید عوارض خروج بپردازد.  به این مالیات عوارض خروج از کشور می‌گویند. دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به سایر کشورها سفر می‌کنند، می‌توانند معاف از مالیات خروج از کشور شوند. در این مقاله سعی داریم جزییات معافیت دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرده اند را بیان کنیم. اگر در مورد تسهیلات ارزی و غیرارزی برای دانشجویان سوال دارید حتما مقاله تسهیلات ارزی و غیر ارزی برای دانشجویان را از وبلاگ اسکورایز را بخوانید.

عوارض خروج از کشور در سال 1400 چقدر است؟

قبل از اینکه به روش معافیت عوارض خروج از کشور برای دانشجویان بپردازیم بهتز است ببینیم این عوارض در سال 1400 چقدر است:

تعداد عوارض سفر مبلغ عوارض خروج از کشور
سفر اول 264 هزار تومان
سفر دوم 396 هزار تومان
سفر سوم 528 هزار تومان

توجه داشته باشید این مبلغ هر سال تغییر می‌کند و توسط مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود.

معافیت دانشجویان از عوارض خروج

بنا به مطالبی که در سامانه مشارکت دانشجو که به اختصار نشا نامیده می شود عنوان شده است؛ دانشجویانی که در این سامانه ثبت نام می کنند از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور معافند. ثبت نام در سامانه نشا برای هر دانشجویی که اقدام به تحصیل در خارج از کشور می کند الزامیست ولی برای معافیت مراحل دیگری باید طی شود که در ادامه گفته خواهد شد. گفتنی است که این سامانه مسئول پرداخت ارز دانشجویی به دانشجویان هم می باشد.

با توجه به لزوم داشتن اشتغال به تحصیل برای تشکیل پرونده در سفارت و گرفتن مهر اجازه خروج، بدیهی است دانشجویانی که برای ترم اول و شروع تحصیل به خارج می‌روند باید طبق روال عادی عوارض خروج خود را پرداخت نمایند. 
این هزینه که تا سال ۱۳۹۶ برای هر نفر مبلغ ۷۵ هزار تومان بود و طی افزایش سه برابری برای سفر اول به ۲۲۰ هزارتومان تغییر یافته برای دانشجویانی که قصد خروج از کشور به بهانه ادامه تحصیل را داشته اند نگرانی هایی درست کرده است. چرا که برای دانشجویان که معمولا برای اخذ ویزا باید یک مرتبه به کشورهای مجاور مثل ارمنستان و ترکیه سفر می کردند؛ و یک بار هم برای سفر به مقصد کشور اصلی مبلغ ۳۳۰ هزار تومان و اگر بار سوم مجبور به ترک کشور باشوند ۴۴۰ هزار تومان است که برای قشر کم درآمد یا شاید بی درآمد هزینه‌ای بسیار گزاف است. 


تذكر : درسال سه نوبت مي‌توانند از معافيت استفاده نمايند بشرط آنكه فاصله دو ورود به كشور بيش از سه ماه باشد.

عوارض خروج از کشور

معافيت از پرداخت عوارض خروج دانشجویان به چه صورت است و چگونه انجام می‌شود؟

برای معافیت از پرداخت عوارض خروج دانشجویان وجود مهر اجازه خروج دانشجویی در پاسپورت الزامیست. اما این مهر چیست؟ 
مهر اجازه خروج دانشجویی مجوزی است که توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی (کنسولگری ها) ایران در خارج از کشور در گذرنامه ثبت و به واسطه آن صاحب گذرنامه می تواند به تعداد مشخصی که در بالا آمده از کشور خارج شود.

چگونه مهر اجازه خروج دانشجویی اخذ کنیم؟

برای استفاده از تسهيلات دانشجوئی مانند: درج مهر اجازه خروج دانشجویی و معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور ، گذرنامه رایگان و استفاده از تسهیلات مربوط به ارز دانشجوئی باید ابتدا در بخش کنسولی سفارت تشكيل پرونده بدهید. 
برای تشکیل پرونده در بخش کنسولی سفارت باید ابتدا در سامانه تاک ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سامانه تاک لازم است مدارک زیر را به صورت اسکن شده درون سایت اپلود کنید.

  • کارت ملی یا شناسنامه متقاضی گذرنامه متقاضی
  • کارت اقامت متقاضی
  • آخرین مدرک تحصیلی : اگر مدرک تحصیلی قبلی شما از ایران است به ترجمه 
    انگلیسی نیازی نیست و صرفا تصویر دانشنامه به زبان فارسی را آپلود کنید
  • عکس جدید گذرنامه ای

پس از ثبت نام در سامانه تاک، گواهی اشتغال به تحصیل با تاریخ جدید و با مهر دانشگاه را از دانشگاه محل تحصیل گرفته و با کیفیت مناسب آپلود کرده و کد رهگیری دریافت نمائید. 
پس از انجام این مراحل، تصویر مدارک فوق را همراه فرم تشکیل پرونده دانشجویی جهت تائید نهایی به صورت حضوری ببرید و یا با پستی به بخش کنسولی سفارت بفرستید. 


توجه: اگر مدارک را به صورت پستی ارسال می کنید برای اعاده گواهی (های) تائید شده، فرستادن یک عدد پاکت خالی تمبردار با آدرس دقیق الزامیست.

معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان

اکنون پرونده شما در کنسولگری تشکیل شده، می‌توانید درخواست درج مهر اجازه خروج بدهید. برای این کار با اصل گذرنامه معتبر خود و تکمیل فرم اجازه خروج دانشجویی به بخش کنسولی سفارت کشور محل تحصیل مراجعه نمایید

نکات مهم درباره مهر خروج دانشجویی و عوارضد خروج دانشجویی

  1. مدت اعتبار مهر خروج دانشجویی یکساله ( از اول مهرماه هر سال تا پایان شهریور ماه سال بعد ) است و دانشجو می تواند در این مدت حداکثر سه بار از مرزهای کشور خارج شود به این شرط که مدت توقف در ایران جمعا بیش از چهارماه نباشد. به عنوان مثال اگردانشجویی در هر زمان از سال تحصیلی با ارائه گواهی تحصیلی به منظور اخذ اجازه خروج دانشجویی به نمایندگی مراجعه نماید اجازه خروج دانشجویی از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۳۹7 تا ۳۱/۰۶/۱۳۹8 خواهد بود.
  2. مشمولانی که برای تحصیل در خارج از کشور معافیت تحصیلی از خدمت سربازی گرفته اند، از ابتدا از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. کافیست بعد از گرفتن ویزا از کشور مقصد به اداره امور دانشجویان مراجعه کرده و نامه برای اداره گذرنامه بگیرند و با مراجعه به اداره گذرنامه مهر اجازه خروج دانشجویی دریافت کنند.
  3. اصل گواهی های اشتغال به تحصیل در دانشگاه باید در ترم تحصیلی جاری از سوی مدیریت دانشگاه و به زبان انگلیسی صادر شود و در آن به سال شروع به تحصیل، رشته و مقطع تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس، دکتری عمومی، دکتری تخصصی) اشاره شده باشد.
  4. متقاضیان استفاده از معافیت تحصیلی می‌بایست فرم درخواست مربوط به آن را نیز از سایت سامانه امور کنسولی دریافت و تکمیل نموده و همراه سایر مدارک به کنسولگری محل تحصیل تحویل دهند.
  5. اگر مشمول قانون نظام وظیفه هستید مجوز استفاده از تسهیلات دانشجویی شما باید یکی از وزارت های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق سامانه تاک به این سفارت ابلاغ شده باشد تا بتوانید از تسهیلات مربوط به گذرنامه رایگان و مهر خروج دانشجویی برخوردار شوید.
  6. اگر دانشجو در اواخر شهریور قصد مسافرت به داخل کشور را داشته و بعد از اول مهرماه قصد خروج از کشور داشته باشد پس از ارائه مدارک و گواهی اشتغال به تحصیل برای سال بعد، درج مهر اجازه خروج دانشجویی برای سال بعد امکان پذیر است.
  7. مهر اجازه خروج دانشجویی و یا صدور معرفی نامه برای دانشجویان فقط و فقط توسط کنسول گری و نمایندگی ها امکان پذیر است وزارت امور خارجه این امور را انجام نمی دهد.
  8. دانشجو و یا اعضاء خانواده (همسر و فرزندان تحت تکفل و ذکور تا سن مشمولیت) که با داشتن اجازه خروج دانشجویی وارد کشور می‌شوند به هنگام خروج از کشور نیاز به مراجعه به اداره گذرنامه نیروی انتظامی ایران و پرداخت عوارض خروجی ندارند.

کلام آخر

برای اخذ معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور باید با ثبت نام در سامانه تاک و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل و با در دست داشتن مدارک گفته شده به کنسولگری مراجعه کرده و مهر خروج از کشور را به صورت رایگان دریافت نمایید.

سوالات متداول

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان چقدر است؟

خوشبختانه دانشجویانی که در حال تحصیل در کشورهای خارجی هستند از پرداخت عوارض معاف هستند.

برای معافیت از عوارض خروج از کشور دانشجویان چه باید کرد؟

در قدم اول باید در سامانه تاک ثبت نام کرده و مدارک لازم مثل گواهی اشتغال به تحصیل و ... ارائه دهید.

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

در سال 1400 برای سفر اول 264، برای سفر دوم 396 و برای سفر سوم 528 هزار تومان است.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز