تحصیل رشته کامپیوتر در هلند + مدارک و هزینه

در این میان تحصیل رشته کامپیوتر در هلند به‌عنوان یکی از مقاصد اروپایی در بین متقاضیان بین‌الملل قلم

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 03 - 18
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

هلند یکی از کشورهای اروپایی در دنیا به شمار می‌رود که به دلیل کیفیت بالای آموزش در مقاطع تکمیلی دانشجویان بین‌الملل بسیاری را به خود جذب نموده است. استفاده از امکانات آموزشی باکیفیت در کنار زندگی در یک کشور اروپایی تراز اول در این قاره باعث افزایش مهاجرت‌های تحصیلی طی سال‌های اخیر به هلند شده است. در بین انبوه رشته‌های تحصیلی مورد آموزش در این کشور ما در این مقاله قصد داریم به رشته کامپیوتر در هلند پرداخته و در حد توان مطالب مفید و جامعی دراین‌خصوص ارائه نماییم، امید که مفید فایده باشد.

تحصیل رشته کامپیوتر در هلند

رشته کامپیوتر و علوم پیرامون آن جزو مواردی است که طی سال‌های اخیر در سراسر دنیا خیلی موردتوجه قرار گرفته است. علت این امر هم نیاز روزافزون بشر به این رشته برای پیشرفت و پیشبرد بهتر در همه امور است. از این افراد بسیار خواهان تحصیل در این رشته و به‌تبع شرایط کاری ویژه آن بعد از فارغ‌التحصیلی هستند. به‌طوری‌که بسیاری از متقاضیان این رشته برای استفاده از شرایط بهتر آموزشی سایر کشورها را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. در این میان تحصیل رشته کامپیوتر در هلند به‌عنوان یکی از مقاصد اروپایی در بین متقاضیان بین‌الملل قلمداد شده و طی سال‌های اخیر شاهد افزایش مهاجرت‌های تحصیلی به این کشور هستیم.

وجود مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های مطرح در این کشور که دارای امکانات آموزشی عالی برای تدریس کامل و به‌روز رشته کامپیوتر است، باعث جذب بیشتر دانشجویان بین‌الملل به این کشور شده است. افراد علاقه‌مند به تحصیل رشته کامپیوتر در هلند می‌توانند از آموزش‌های لازم علوم و دروس این رشته با استفاده از تجهیزات و لوازم کاملاً مدرن در این کشور بهره ببرند. مدارک معتبر کسب شده در این مرکز آموزشی زمینه شغلی افراد را در هلند و بسیاری از کشورهای دنیا فراهم خواهد نمود.

مدارک پذیرش رشته کامپیوتر در هلند

افراد متقاضی تحصیل در این کشور در رشته کامپیوتر در گام نخست برای اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی هلند باید اقدام به ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه موردنظر خود نمایند. لازم به ذکر است که قبل از این کار حتماً باید از شرایط و مدارک لازم در این زمینه اطلاع کافی داشته باشند. چرا که هر دانشگاه ممکن است برای پذیرش متقاضی را ملزم به ارائه شرایط و مدارک خاصی نماید. به همین دلیل قبل از هرگونه درخواستی حتماً از طریق ایمیل با دانشگاه موردنظر خود مکاتبه داشته و از کلیه شرایط و مدارک با جزئیات آن اطلاع کسب نمایید. مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش و اپلای تحصیل رشته کامپیوتر در هلند به شرح زیر خواهد بود:

  • ارائه مدرک تحصیلی فرد متقاضی در مقاطع قبل با معدل ۱۵ به بالا
  • ارائه ریزنمرات فرد به همراه ترجمه آن
  • باتوجه‌به دانشگاه موردنظر ارائه مدرک زبان معتبر آیلتس با نمره ۶ یا تافل IBT با نمره ۸۰
  • ارائه پاسپورت معتبر فرد متقاضی با اعتبار کافی
  • مدارک معتبر هویتی فرد متقاضی به همراه ترجمه آن
  • ارائه گواهی سلامت فرد متقاضی
  • فرم تکمیل شده درخواست و پذیرش دانشگاه برای فرد متقاضی
  • شرکت در آزمون و GMAT یا GRE و نتایج آن در تحصیلات تکمیلی

بهترین دانشگاه‌های کامپیوتر هلند

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، وجود شرایط مناسب آموزشی و کیفیت بالای آموزش در مراکز آموزشی هلند باعث جذب بسیاری از دانشجویان بین‌الملل به این کشور شده است. در این میان متقاضیان تحصیل رشته کامپیوتر در هلند جزو مواردی هستند که در سال‌های اخیر روند افزایش مهاجرت تحصیلی را به خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه و مراکز آموزشی برتری در این کشور وجود دارد که آموزش‌های لازم در زمینه رشته کامپیوتر را به متقاضیان ارائه می‌کند که در ادامه به چند دانشگاه مطرح دراین‌خصوص اشاره خواهیم کرد:

  • دانشگاه رادبود نایمخن

یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی در این کشور که به متقاضیان رشته کامپیوتر در هلند آموزش‌های لازم را ارائه می‌کند، دانشگاه رادبود است. این مرکز آموزش عالی که در قدیمی‌ترین شهر این کشور واقع شده است، در سال ۱۹۲۳ تأسیس شد. لازم به ذکر است که مرکز فوق جزو یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی پژوهشی در هلند و قاره اروپا محسوب می‌شود. این مرکز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را به زبان انگلیسی به متقاضیان این رشته ارائه می‌نماید. مدت‌زمان تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته ۳ سال و برای کارشناسی ارشد ۲ سال عنوان شده است.

  • دانشگاه آمستردام

یکی دیگر از مراکز آموزش عالی برتر در هلند مربوط به دانشگاه آمستردام است که آموزش‌های لازم رشته کامپیوتر در هلند را به متقاضیان این امر ارائه می‌کند. این دانشگاه که یکی دیگر از قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی در هلند به شمار می‌رود، در سال ۱۶۳۲ مشغول به فعالیت شد. وجود ۶ جایزه نوبل در کارنامه این دانشگاه خود یکی از دلایل برتری این مرکز آموزش عالی در هلند است. آمار پذیرش بالای دانشجو در بین دانشگاه‌های هلند نیز به این دانشگاه اختصاص دارد. این مرکز آموزش‌های لازم در رشته کامپیوتر را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به متقاضیان تحصیل در این رشته ارائه می‌کند. مدت‌زمان تحصیل در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر در هلند در این مرکز ۳ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و برای دکترا بین ۴ تا ۵ سال خواهد بود.

  • دانشگاه اوترخت

یکی دیگر از مراکز آموزش عالی تحقیقاتی که در اروپا پیشرو است به این دانشگاه در هلند اختصاص دارد. دانشگاه اوترخت در سال ۱۳۳۶ در شهر زیبای اوترخت مشغول به فعالیت شد. این مرکز در حال حاضر در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی QS قرار دارد و همچنین این مرکز سردمدار مراکز برتر آموزش در رشته کامپیوتر در هلند است.

از دیگر مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های برتر این کشور در زمینة رشته کامپیوتر در هلند می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه صنعتی آیند هوون
  • دانشگاه توئنته
  • دانشگاه صنعتی دلفت
  • دانشگاه لیدن
  • دانشگاه اراسموس روتردام

و...

هزینه تحصیل کامپیوتر در هلند

همان‌طور که می‌دانید متقاضیان بین‌المللی تحصیل در این کشور بعد از مراحل ثبت درخواست پذیرش و طی نمودن کارهای مربوط به اخذ ویزای تحصیل مجاز به مهاجرت تحصیلی به هلند می‌شوند. این افراد برای تحصیل رشته کامپیوتر در هلند در دانشگاه و مراکز آموزش عالی ملزم به پرداخت شهریه در مراکز غیردولتی و بعضاً خصوصی هستند که هزینه‌های قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت. البته این هزینه‌ها در مورد متقاضیان بین‌الملل ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا با تخفیف مناسبی در شهریه همراه خواهد بود. هزینه‌های تحصیل در این کشور بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه موردنظر متقاضی متفاوت خواهد بود. براین‌اساس نرخ شهریه در دانشگاه‌های مختلف این کشور برای متقاضیان تحصیل رشته کامپیوتر در هلند به شرح زیر خواهد بود:

  • شهریه تحصیل در رشته کامپیوتر در دانشگاه رادبود نایمخن در مقطع کارشناسی ۱۵ هزار یورو و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۷ هزار یورو در سال خواهد بود.
  • شهریه تحصیل در این رشته در دانشگاه آمستردام برای متقاضیان مقطع کارشناسی ۱۲.۵۴۰ یورو و برای مقاطع کارشناسی ارشد ۱۵.۱۱۰ یورو در سال است.
  • شهریه دانشگاه اوترخت برای رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی ۱۴ هزار یورو در سال عنوان شده است.
  • مبلغ شهریه در دانشگاه صنعتی دلفت در مقطع کارشناسی ۱۵.۲۰۰ و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۹.۶۰۰ یورو در سال خواهد بود.
  • شهریه تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند در دانشگاه صنعتی آیند هوون برای مقطع کارشناسی ۱۰.۳۱۶ و برای مقطع کارشناسی ارشد ۱۵.۳۱۶ یورو در سال ذکر شده است.

 تحصیل کارشناسی کامپیوتر در هلند

دانشگاه و مراکز آموزشی برتر در کشور هلند به متقاضیان در مقطع کارشناسی آموزش‌های لازم رشته کامپیوتر را ارائه می‌نمایند. افراد متقاضی این امر باید در گام نخست از طریق ایمیل و مکاتبه با دانشگاه موردنظر خود در هلند از همه جزئیات، شرایط و مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند در مقطع لیسانس اطلاع کسب نموده و با تهیه مدارک و داشتن شرایط لازم اقدام به ثبت درخواست پذیرش و اپلای تحصیلی نمایند. در صورت تأیید نامه پذیرش تحصیلی برای فرد صادر شده و متقاضی می‌تواند نسبت به دریافت ویزای تحصیلی کشور هلند اقدام و بعد از دریافت اقدام به مهاجرت تحصیلی به هلند نماید. مدارک و شرایط لازم برای تحصیل در این مقطع شامل:

  • دیپلم تحصیلی فرد متقاضی به‌صورت ترجمه شده
  • پاسپورت معتبر با اعتبار کافی
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه مدرک زبان معتبر متناسب با شرایط دانشگاه مقصد
  • ارائه ریزنمرات تحصیلی به همراه ترجمه آن
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت فرد متقاضی

و... خواهد بود. افراد با ورود به خاک این کشور متناسب با دانشگاه موردنظر در رشته کامپیوتر در هلند مورد آموزش قرار می‌گیرند. برنامه آموزش در این زمینه هم متناسب با مراکز موردنظر از شرایط و قوانین خاصی برای آموزش پیروی خواهد نمود.

تحصیل دکتری کامپیوتر در هلند

یکی از پرطرفدار مقاطع تحصیلی در رشته کامپیوتر مربوط به مرحله دکترا است که موقعیت‌های علمی سطح بالایی را برای متقاضی در این مقطع فراهم می‌کند. ضمن اینکه متقاضی تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند قادر است در این مقطع هم‌زمان با تحصیل مشغول به کار شود. مدت‌زمان تحصیل در این مقطع بسته به گرایش موردنظر فرد بین ۴ تا ۵ سال زمان خواهد برد. آموزش در این مقطع بیشتر شامل مطالعه و تحقیق مستقل در یک منطقه متمرکز است که در پایان‌نامه نهایی به اوج خود می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید رشته کامپیوتری یک‌رشته فرار است و هرچه در این زمینه آموزش‌های شما تکمیل‌تر باشد، دانش و مهارت شما بیشتر شده در نتیجه شرایط کاری بهتری بعد از فارغ‌التحصیلی برای متقاضی فراهم خواهد شد. متقاضیان تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند در مقطع دکترا مانند بسیاری از رشته‌های تحصیلی باید در گام نخست اقدام به مکاتبه از طریق ایمیل با اساتید رشته خود در دانشگاه مقصد به‌منظور پیداکردن استاد راهنما و سوپروایزر نمایند. در صورت تأییدیه از استاد موردنظر با ثبت درخواست پذیرش و آپلود مدارک موردنیاز فرد مجاز به دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت تحصیلی به هلند خواهد شد.

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در هلند

همان‌طور که می‌دانید مدت‌زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بسیاری رشته‌ها در سراسر دنیا بین یک تا دو سال زمان می‌برد. متقاضیان تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند هم برای این منظور باید یک تا دو سال زمان صرف نمایند. کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر از جمله رشته‌های جذابی است که بسیاری از گرایش‌های رشته کامپیوتر را پوشش می‌دهد. علوم کامپیوتر به لحاظ فنی با عملیات رایانه همچون نرم‌افزار سیستم، شبکه‌های کامپیوتری و محیط برنامه‌نویسی سروکار دارد و آموزش‌های لازم در این زمینه به متقاضیان این گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. دانشگاه‌های مطرحی در هلند آموزش‌های لازم در این زمینه را به متقاضیان ارائه می‌کند. رشته کامپیوتر در هلند و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در این کشور دارای گرایش‌های بسیار است که افراد باتوجه‌به گرایش و محل موردنظر خود برای آموزش از برنامه خاصی برای تحصیل پیروی می‌کنند. از جمله گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به محاسبات علمی، الگوریتم و نظریه محاسبات، نظریه سیستم ها، محاسبات نرم و هوش مصنوعی، منطق و روش‌های صوری، داده‌کاوی، علوم تصمیم و دانش اشاره نمود. هریک از این گرایش‌ها و محل تحصیل متقاضی خود برنامه و چارت درسی خاصی را برای آموزش می‌طلبد.

بازار کار هلند پس از تحصیل در کامپیوتر

هلند یکی از قطب‌های اقتصادی در جهان به شمار می‌رود که از اقتصاد شکوفا و روبه‌رشد برخوردار است. همین امر باعث کاهش نرخ تورم و بیکاری افراد در این کشور شده است. ضمن اینکه داشتن شرایط اقتصادی مناسب باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور شده است. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان بین‌الملل تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند این کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. چرا که تحصیل در یک کشور تراز اول اروپایی علاوه بر کسب مدرک معتبر فرصت‌های شغلی بسیاری را در این کشور و سایر کشورهای دنیا فراهم می‌کند. ازآنجایی‌که امروزه کامپیوتر و علوم آن به یکی از ابزار لاینفک بشر برای پیشرفت و پیشبرد بهتر کارها تبدیل شده است، ازاین‌رو رشته کامپیوتر و افراد متخصص در این زمینه همیشه جزو موارد ضروری در انجام بهتر کارها در سراسر دنیا به شمار می‌رود. به‌طوری‌که در هر سازمان، شرکت و کارخانه‌ای از ابزار و تجهیزات این رشته استفاده شده و برای کار با چنین تجهیزاتی نیاز به افراد متخصص در این زمینه وجود دارد. در نتیجه متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند را دارند، باید بدانند که با سعی و پشتکار خود در زمان تحصیل و کسب تجربه و مدارک تحصیلی سطح بالا می‌تواند آینده شغلی موفقی را برای خود بعد از فارغ‌التحصیلی رقم بزند.

درآمد متخصصین کامپیوتر در هلند

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله اشاره شد، رشته کامپیوتر دارای گرایش‌های فراوانی که دانشجویان متقاضی تحصیل در آن باتوجه‌به علاقه خود یکی از گرایش‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده و تحصیلات تکمیلی خود را در آن به اتمام می‌رسانند. تحصیل در رشته کامپیوتر در هلند علاوه بر شرایط ایده‌آل در زمان تحصیل با درآمد خوب و مناسبی بعد از فارغ‌التحصیل برای افراد همراه خواهد بود. وجود گرایش‌های مختلف در این رشته باعث ایجاد مشاغل مختلف در رشته کامپیوتر شده است. بر همین اساس افراد مشغول به کار در این مشاغل از درآمد متفاوتی برخوردار هستند. در ادامه به برخی مشاغل ایجاد شده در از رشته کامپیوتر در هلند و درآمد آن اشاره خواهیم کرد:

  • مهندسی نرم‌افزار دارای درآمدی بین ۲۶۰۰ تا ۷۲۰۰ یورو
  • متخصص و دانشمند کامپیوتر دارای درآمدی بین ۴۲۰۰ تا ۱۲۵۰۰ یورو
  • تکنسین کامپیوتر دارای درآمدی بین ۱۸۰۰ تا ۴۹۰۰ یورو
  • مدیر پایگاه‌داده دارای درآمدی بین ۲۵۰۰ تا ۷۶۰۰ یورو
  • توسعه‌دهنده وب دارای درآمدی بین ۲۰۰۰ تا ۶۷۰۰ یورو
  • تحلیلگر امنیت اطلاعات دارای درآمدی بین ۲۶۰۰ تا ۸۶۰۰ یورو
  • برنامه‌نویس کامپیوتر دارای درآمدی بین ۲۵۰۰ تا ۷۳۰۰ یورو

این نکته را باید خاطرنشان کرد که درآمد افراد در رشته کامپیوتر در هلند رابطه مستقیم به میزان تحصیلات و تجربه بالای افراد دارد. در نتیجه هر چه تحصیلات تکمیلی افراد در دانشگاه بیشتر باشد و هم زمان با تحصیل در رشته خود مشغول به فعالیت باشند، از تجربه بیشتری در این زمینه برخوردار خواهند بود. در نتیجه این امر با درآمد بالاتری برای فرد همراه خواهد بود.

کلام پایانی

تحصیل در یک کشور ترازو اول اروپایی دارای پیامدهای مثبت بسیاری برای متقاضیان این امر خواهد بود. استفاده از شرایط و امکانات آموزشی باکیفیت بالا در کنار استفاده از اساتید مجرب در زمینه آموزش همه‌وهمه جزو مواردی است که دانشجویان بین‌الملل بسیاری را ترغیب به مهاجرت تحصیلی به سایر کشورها می‌نماید. ما در این مقاله به موضوع رشته کامپیوتر در هلند پرداخته و در حد توان به همه موارد و ریزه‌کاری‌های آن اشاره نمودیم، امید که مطالب ارائه شده مفید واقع شود.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز