تحصیل در مدارس استرالیا سال 2022 : شرایط و هزینه ها

تحصیل در مدارس استرالیا چه شرایطی دارد؟ در این مقاله درباره مراحل، شرایط و هزینه های تحصیل در مدارس

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1401 - 02 - 30
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

تحصیل در مدارس استرالیا در مقاطع پیش دبستانی، مهدکودک، دبستان، مقطع متوسطه و کالج برای دانش آموزان بین المللی امکان پذیر است. طول دوران تحصیل در مجموع ۱۳ سال است و برای تحصیل در مدارس استرالیا داشتن ویزای دانش آموزی استرالیا مورد نیاز است. والدین دانش آموز نیز باید ویزای گاردین استرالیا را دریافت کنند.

مدارس استرالیا به دو دسته دولتی و خصوصی دسته بندی می شوند. تحصیل تا ۱۶ سالگی و پایان مقطع متوسطه در استرالیا اجباری است. علاوه بر مدارس روزانه، مدارس شبانه روزی نیز در استرالیا وجود دارد که دارای خوابگاه و امکانات رفاهی برای دانش آموزان هستند.

سال تحصیلی در استرالیا به چهار ترم تقسیم می شود و دانش آموزان به طور متوسط ۲۰۰ روز در سال را به تحصیل مشغول هستند. طول دوران تحصیل در مدارس استرالیا به این ترتیب است:

  • مقطع دبستان: ۷ تا ۸ سال طول می کشد و شامل پیش دبستانی تا کلاس ششم یا هفتم است.
  • مقطع متوسطه: از سال هفتم یا هشتم تا سال دهم تحصیلی است و به طور کلی ۳ یا ۴ سال طول می کشد.

شرایط اخذ پذیرش در مدارس استرالیا

شرایط پذیرش و مراحل ثبت نام در هر کدام از مدارس استرالیا با هم متفاوت است. ملیت دانش آموز نقش تعیین کننده ای در انتخاب های دانش آموز و درصد پذیرش او دارد. برای تحصیل در مدارس استرالیا نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. اما معرفی سرپرست متقاضی، از جمله مدارک مهمی است که باید هنگام ثبت نام ارائه شود.

سن دانش آموز، مهم ترین معیار پذیرش و مهاجرت تحصیلی استرالیا است. ثبت نام در مقطع دبستان، برای دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال امکان پذیر است. ثبت نام در مقطع متوسطه نیز برای دانش آموزان ۱۳ تا ۱۶ ساله امکان پذیر است.

با این حال شرایط سنی تحصیل در استرالیا در ایالت های مختلف کمی متفاوت است. برای مثال در نیو ساوت ولز، تاسمانی، ویکتوریا، قلمرو شمالی و قلمرو پایتخت استرالی، تحصیل در مقطع دبستان نیاز به یک سال مقدماتی دارد و در مجموع ۶ سال طول می کشد. آموزش متوسط نیز از سال هفتم تا دوازدهم ادامه دارد. حال آنکه در کوئینزلند، مقطع دبستان ۷ سال طول می کشد و مقطع متوسطه از سال هشتم تا دوازدهم ادامه دارد.

مدارک لازم برای تحصیل در مدارس استرالیا

برای تحصیل در مدارس استرالیا اول از همه باید برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. وجود هر گونه نقصی در مدارک مربوط به اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، می تواند باعث ریجکت شدن متقاضی شود. به همین دلیل از ارائه مدارک جعلی اکیداً خودداری کنید. برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، پس از دریافت پذیرش از یک مدرسه، لازم است مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه معتبر
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • بیانیه ورودی موقت واقعی شما (GTE)
  • نامه پذیرش از مدرسه
  • ارائه مدارکی که تمکن مالی شما را ثابت می کند
  • فرم رضایت نامه والدین
  • مدارک تحصیلی دانش آموز همرا با ترجمه و ریز نمرات

تحصیل در مدارس استرالیا

هزینه های تحصیل در استرالیا

تحصیل در مدارس دولتی استرالیا برای مردم این کشور و افرادی که شهروندی استرالیا را دارند، رایگان است. اما متأسفانه برای دانش آموزان بین المللی رایگان نیست و لازم است مبلغی حدود ۶۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار را سالانه، بسته به مقطع تحصیلی بپردازند. هزینه تحصیل در استرالیا مقاطع مختلف به این ترتیب است:

  • مهد کودک: سالانه حدود ۷۰۰۰ دلار
  • پیش دبستانی: سالانه حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دلار
  • دبستان: سالانه حدود ۱۴۰۰۰ دلار
  • دبیرستان: بین ۱۷۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ دلار

هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی نیز برای دانش آموزان بین المللی، بسته به مقطع تحصیلی بین ۳۷۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار است.

هزینه های زندگی در استرالیا

هزینه های زندگی در استرالیا نسبتاً بالا است. با این حال استاندارد بالای زندگی برای مهاجران در این کشور زبانزد است. ۶۰۰ دلار در هفته برای تأمین نیازهای اولیه یک فرد مجرد، شامل یک آپارتمان مشترک معمولی در حومه شهر، یک کارت حمل و نقل عمومی و تأمین مواد غذایی حیاتی، کافی است. در سیدنی و ملبورن، حتی مبلغ کمتری مورد نیاز است.

هزینه هفتگی زندگی در استرالیا برای یک خانواده، حدود ۲۲۰۰ دلار است. این مبلغ سالانه حدود ۱۰۰ هزار دلار تمام می شود. در این میانگین، هزینه های زیر برآورد شده است:

  • اجاره مسکن یا وام خرید ملک حدود ۶۰۰ دلار در هفته
  • قبض آب و برق برای یک آپارتمان ۸۵ متر مربعی، حدود ۲۲۰ دلار در ماه
  • هزینه تلفن، اینترنت و تلویزیون، حدود ۷۰ دلار در ماه
  • خرید مواد غذایی و صرف غذا بیرون از منزل، حدود ۴۰۰ دلار در هفته
  • بیمه و خدمات مالی دیگر، حدود ۲۰۰ دلار در هفته

بورسیه تحصیلی در استرالیا

دانش آموزان بین المللی در صورت کسب نمرات بالا و عملکرد تحصیلی موفق، می توانند از بورسیه تحصیلی برخوردار شوند. بورسیه تحصیلی، تمام یا بخشی از هزینه های تحصیل در استرالیا را پوشش می دهد. بورسیه مدارس دولتی بودجه خرید کتاب، تجهیزات و سایر هزینه های مرتبط با مدرسه را پوشش می دهد. اغلب به دانش آموزانی که حداقل یک سال تحصیلی را در یک مدرسه گذرانده اند، بورسیه تعلق می گیرد.

تعداد بورسیه و مدت زمان پشتیبانی آن، در مدارس مختلف متفاوت است. به همین دلیل لازم است در مورد برنامه های بورسیه تحصیلی چندین مدرسه پرس و جو کنید. همچنین برخی از انواع بورسیه تحصیلی در مدارس استرالیا نیز با توجه به مدارک تحصیلی فرد به صورت خودکار به وی تعلق می گیرد و دیگر لازم نیست فرد اقدام خاصی را برای اخذ آن انجام دهد.

مزایای تحصیل در مدارس ایتالیا

از مهم ترین مزایای تحصیل در استرالیا می توان به زبان رسمی این کشور اشاره کرد. فراگیری زبان انگلیسی نسبت به آلمانی یا ایتالیایی برای دانش آموزان ایرانی آسان تر است و در آینده نیز کاربرد بیشتری دارد. دانش آموزان بین المللی می توانند با تحصیل در مدارس استرالیا زبان انگلیسی را یاد بگیرند و به داشتن مدرک زبان در این سطح نیازی نیست. پس از آن باید به سیستم آموزشی بسیار پیشرفته استرالیا اشاره کرد که پس از آمریکا و انگلستان، رتبه سوم را در جهان به خود اختصاص داده است. به طور کلی از مزایای تحصیل در مدارس استرالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارس با استاندارد آموزشی بالا
  • یادگیری و تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان اخذ ویزای همراه
  • امکان اخذ اقامت برای والدین در آِینده
  • اخذ مدرک معتبر بین المللی
  • زندگی در محیطی امن
  • امکان ادامه تحصیل در بهترین کالج ها و دانشگاه های استرالیا
  • فراهم شدن شرایط اقامت پس از اتمام دوره تحصیلی در استرالیا
  • آشنایی با فرهنگ های مختلف (تعامل با دانش آموزان بین المللی از سراسر دنیا)

تحصیل در مدارس استرالیا

بهترین مدارس استرالیا

همانطور که پیش از این گفته شد، سیستم آموزشی استرالیا در جهان از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است. به تبع آن مدارس این کشور نیز بسیار در بین سایر کشورها زبانزد هستند. هدف از تحصیل در مدارس استرالیا این است که دانش آموزان به افرادی موفق و مستقل تبدیل شوند که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و می توانند به عنوان یک شهروند آگاه و فعال به جامعه خدمت کنند. برخی از بهترین مدارس استرالیا عبارتند از:

  • Northern Beaches Secondary College Manly Campus
  • James Ruse Agricultural High School
  • North Sydney Girls High School
  • Sydney Girls High School
  • Sydney Boys High School
  • North Sydney Boys High School
  • Baulkham Hills High School
  • Taylors College

چندین مدارس ایرانی نیز در استرالیا وجود دارد که با هدف آموزش به زبان فارسی فعالیت می کنند. این مدارس عبارتند از:

  • مدرسه فارسی زبان رویش
  • مرکز آموزشی و فرهنگی ایرانی که به نام راید نیز شناخته می شود.
  • دبیرستان پاراماتا
  • مدرسه اندیشه پارسیان

قوانین مدارس استرالیا

دانش آموزان مهارت های متنوعی را در طول دوران تحصیل در مدارس استرالیا آموزش می بینند. در این میان می توان به نظم و انصباط، مهارت های ارتباطی و احترام به دیگران را نام برد. برخی از مدارس اولویت های جداگانه ای را برای آموزش در نظر می گیرند. اما قانون کلی تمام مدارس شامل پوشیدن لباس فرم، زمان شروع و پایان مدارس و ... یکی است.

پوشیدن لباس فرم

پوشیدن لباس فرم مدرسه برای مدارس دولتی و خصوصی استرالیا الزامی است. مدارس دو نوع پوشش تابستانی و زمستانی به دانش آموزان ارائه می دهند. برای تهیه لباس های فرم مدرسه لازم است به فروشگاه های خاصی که به شما معرفی می شود، مراجعه کنید.

ساعت شروع و پایان مدارس

مدارس استرالیا معمولا از ساعت ۹ صبح شروع به فعالیت کرده و ساعت ۲ بعدازظهر به فعالیت خود پایان می دهند. هر کلاس درس، حدود ۶۰ دقیقه است و بین آنها زنگ تفریح وجود دارد.

تعداد دانش آموزان مدارس استرالیا

تعداد دانش آموزان در هر کلاس، حداکثر ۳۰ نفر است. تا معلمان بتوانند به تک تک دانش آموزان رسیدگی کرده و ارتباط برقرار کنند.

زمان شروع ترم های تحصیلی

طول دوره های تحصیلی مدارس استرالیا، در هر ترم تقریباً ۱۰ هفته است. بین هر ترم تقریباً دو هفته تعطیلی قرار دارد. زمان شروع مدارس در ترم های مختلف متفاوت است. سال تحصیلی دارای ۴ ترم است که از اواخر ژانویه تا اوایل دسامبر طول می کشد.

تحصیل دبیرستان در استرالیا

کلام آخر

انتخاب مقصد مهاجرت، یکی از پرچالش ترین تصمیم ها برای زندگی هر فرد است. به ویژه اگر فرزندی در سن مدرسه داشته باشید، این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند. فراهم کردن امکان تحصیل در مدارس استرالیا می تواند آینده فرزند شما را به بهترین شکل تأمین کند. در این میان لازم است بودجه خود را در نظر داشته باشید. چرا که تمکن مالی از جمله ضروری ترین مواردی است که برای اخذ ویزای تحصیلی مورد نیاز است.

فرزند شما می تواند بدون داشتن مدرک زبان، در مدارس استرالیا تحصیل کرده و زبان انگلیسی را به آسانی بیاموزد. و این از مهم ترین مزایای تحصیل در مدارس استرالیا است. جستجو برای انتخاب مدرسه مناسب با شرایط بورسیه خوب و امکانات رفاهی مناسب از جمله کارهایی است که باید با مشورت افراد متخصص در زمینه مهاجرت تحصیلی انجام دهید.

سوالات متداول

والدین دانش آموز می توانند در مدت تحصیل در کنار وی باشند و به کسب درآمد در استرالیا مشغول شوند؟

بله امکان اخذ ویزای همراه یا ویزای گاردین برای والدین دانش آموزان وجود دارد. شرایط اخذ ویزای همراه در سال های اخیر کمی سخت تر شده است. بنابراین توصیه می شود از یک مدرسه شبانه روزی نیز پذیرش بگیرید. کار کردن برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال ممنوع است. به همین دلیل همراه وی اجازه کار در استرالیا و کسب درآمد را دارد.

آیا پس از اتمام دوره تحصیل در مدارس استرالیا می توانیم اقامت دائم این کشور را دریافت کنیم؟

خیر، تنها پس از اتمام تحصیلات و استخدام توسط یک کارفرمای استرالیایی این امکان برای شما فراهم می شود. می توانید پس از اتمام تحصیل در مدرسه، وارد دانشگاه شوید و یا اینکه مستقیماً وارد بازار کار شوید.

مهم ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانش آموزی استرالیا چیست؟

ارائه مدرک تمکن مالی، نامه پذیرش از مدرسه، بیمه درمانی و ارائه رضایت نامه از طرف والدین، از جمله مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای دانش آموزی استرالیا است.

 شرایط اقامت دانش آموزان در استرالیا به چه ترتیب است؟

دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی از خوابگاه برخوردار هستند. سایر دانش آموزان می‌توانند گزینه اقامتی home stay  یا اقامت در کنار قیم را انتخاب کنند. در روش home stay تعدادی از خانواده های مورد تأیید مدارس استرالیا به خانواده دانش آموز معرفی می شوند و مسئولیت قانونی دانش آموز در طول دوره تحصیل به خانواده انتخابی واگذار می شود. از مزیت های این روش می توان به آشنایی سریع تر دانش آموز با فرهنگ و زبان استرالیایی اشاره کرد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز