8 توصیه برای نگارش انگیزه نامه حرفه ای

8 توصیه برای داشتن SOP فوق العاده

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1398 - 08 - 18
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

Personal statement یا بیانیه‌ی شخصی بهترین راه برای نشان دادن انگیزه‌ی خود نسبت به موضوع انتخابی است و به موسسه‌ای‌ که درخواست پذیرش از آن دارید، اثبات می کند که شما گزینه‌ی مناسب برای دوره‌ی مورد نظر هستید. شما می‌توانید نقاط مثبت، مهارت‌ها و تجاربی که با خود به کلاس و دانشگاه مقصد می‌برید را برجسته نمایید.

اگرچه ممکن است کمی سخت به نظر بیاید که از کجا شروع کنیم، چطور مهارت‌ها و تجارب خود را بدون غرور و خودستایی بیان کنیم، و در عین حال از برجسته نمودن خود در میان متقاضیان خاطر جمع شویم.

کافی است 8 توصیه زیر را بخوانید تا بیانیه‌ی شخصی خود را برجسته نمایید.

  1. قبل از نگارش طرح‌ریزی نمایید

می‌دانیم که شما می‌خواهید زود شروع به نوشتن کنید، اما قبل از آن به طور خلاصه نقاط عمده‌ای که می‌خواهید در موردشان بنویسید را یادداشت کنید. سعی کنید به سوالاتی از قبیل چه‌ گرایشی می‌خواهید؟ چرا می‌خواهید درس بخوانید؟ و چطور سابقه‌ی شما این خواسته‌ها را پوشش می‌دهد؟ پاسخ دهید. 

یک روش مناسب این است که چند مهارت کلیدی که مرتبط با موضوع گرایش شما است را ذکر کنید و سابقه‌ی کار با این مهارت‌ها را بیان کنید.

اگر در حال تصمیم‌گیری دچار مشکل هستید، استفاده از QS Leap را برای تهیه درخواست خود، امتحان نمایید. این ابزار بر اساس شرایط شما مهارت‌‌های کلیدی مرتبط و چطور گنجاندن آنان در بیانیه‌ی شخصی خود را پیشنهاد می‌دهد.

  1. فرمت مناسب تهیه نمایید

ساختاربندی مناسب باعث می شود بیانیه‌ی شخصی شما تمیز و حرفه‌ای به نظر بیاید. بدین منظور آن را به چند پاراگراف که شامل مقدمه و نتیجه‌گیری می‌باشد، تقسیم کنید. هر پاراگراف باید به یک موضوع مجزا بپردازد به طوریکه در مجموع بیانیه‌ی شخصی شما کاملا روان و واضح به نظر بیاید.

به عنوان مثال:

پاراگراف 1: مقدمه

پاراگراف 2: سوابق دانشگاهی

پاراگراف 3: چرا به این موضوع درسی علاقه دارید

پاراگراف 4: علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها (شامل تجارب کاری مرتبط)

پاراگراف 5: نتیجه‌گیری

نکته‌ی مهم این است که حرکت از هر پاراگراف به پاراگراف بعدی به طور مناسب و روان صورت پذیرد. فرم درخواست QS Leap به شما در این فرآیند کمک می‌کند، به طوریکه هر بخش را آنقدر روشن و واضح بنویسید که به یاد مسولین پذیرش بماند.

  1. مقدمه‌ را واضح و سرراست بنویسید

شما باید توجه خواننده را از همان ابتدا جلب نمایید. این کار را با جملات آغازین قوی ضمن تکیه بر مهارت‌ها و نیز علل اصلی درخواست خود، انجام دهید. نکته‌ی مهم این است که مستقیم و مشخص به اصل مطلب بپردازید. وقت خود را با جملات کلیشه‌ای مانند این را از کودکی دوست داشتم تلف نکنید. این موارد کارشناسان پذیرش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

برای بسیاری از افراد راحت‌تر این است که ابتدا پاراگراف‌های دیگر را بنویسند و سپس مقدمه و نتیجه‌گیری را بیان کنند. یک تکنیک مناسب برای روان‌سازی متن این است که مقدمه و نتیجه‌گیری را به یکدیگر ارتباط دهید.

  1. مثال بیاورید (اما مطمئن شوید که مرتبط هستند)

با این که انجام فعالیت‌های فوق برنامه بسیار چشمگیر است، اما شما باید به یاد داشته باشید که همه‌ی این موارد را به اصل مطلب و موضوع درخواست خود مرتبط سازید.

بدین منظور باید بعد از بیان هر مطلب از خود بپرسید خوب که چی؟. اگر مثلا بنویسید در تیم مباحثه‌ی مدرسه‌ی خود بوده‌اید، کارشناس پذیرش خواهد گفت: خوب که چی؟ و این نکته نتیجه‌ی مثبتی نخواهد داشت.

بنابراین شما باید حتما پس از ذکر این جمله آن را به یک مهارت و تجربه که از آن آموخته‌اید و در نهایت به اصل موضوع درخواست خود ارتباط دهید. شاید این سابقه به شما آموخته است که چطور یک مباحثه‌ی علمی را به طور سازمان یافته دنبال نمایید که این به شما در برخورد انتقادی با سوالات و نیز دفاع از نظریات خود، کمک خواهد نمود.

ممکن است ترغیب شوید که هر گونه فعالیت خود را ذکر نمایید. اما ذکر گزینشی این موارد نتیجه‌ی موثرتری خواهد داشت. شما فرصت توضیح آن موارد را در مصاحبه خواهید داشت، اما در بیانیه‌ی شخصی لازم به ذکر نیستند.

  1. کاملا شخصی بنویسید

برگ برنده‌ی شما در بیانیه‌ی شخصی این است که از کلی‌گویی و غیر شخصی شدن آن جلوگیری کنید. چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟ از اینکه کمی خارج از عرف فکر کنید، نهراسید. کارشناسان پذیرش صدها بیانیه‌ی شخصی می‌خوانند. بنابراین ذکر نکته‌ای متفاوت می‌تواند درخواست شما را برجسته نماید.

از نقل قول نمودن جملات دیگران خودداری نمایید. کارشناسان پذیرش می‌خواهند بدانند شما چه چیزی برای گفتن دارید نه اینکه بیل گیتس چه گفته است.

 

آموزش ویدئویی رازهای نگارش SOP حرفه ای

 

  1. اگر تحقیقی انجام داده‌اید، به خود ببالید

ممکن است این نکته‌ی واضحی باشد اما وقتی در حال نگارش بیانیه‌ی شخصی هستید، نشان دادن اشتیاق خود نسبت به موضوع بسیار مهم است. اگر کتاب مرتبطی خوانده‌اید، به اختصار در مورد آنچه از آن آموخته‌اید و اینکه چطور به علاقه‌ی شما نسبت به موضوع افزوده‌ است، صحبت نمایید. اینکه شما برای مطالعه در ارتباط با آن موضوع زمان گذاشته‌اید به کارشناس پذیرش اثبات می‌کند که مشتاق ارتقای دانش خود در آن موضوع هستید.

اگرچه شما باید دانش خود در مورد آن دوره تحصیلی را نشان دهید (و اینکه در گذشته تحقیق و مطالعه‌ی مرتبط داشته‌اید)، اما نیاز نیست هر آنچه خوانده‌اید را ذکر کنید. مثل همیشه، گزینشی نوشتن مهم است. 4000 حرف واقعا خیلی زیاد نیست و نباید آن را با پراکنده‌گویی هدر دهید.

  1. نتیجه‌گیری مختصر و پر محتوایی تهیه کنید

پاراگراف نتیجه‌گیری شانس آخر شما برای تاثیرگذاری بر روی کارشناسان پذیرش است. از این فرصت برای جمع‌بندی آنچه بیان نموده‌اید و به کارگیری آنان در یک فرم کلی‌تر استفاده نمایید. به عبارت دیگر، پیام اصلی خود را برگزینید و آن را به طور واضح در نتیجه‌گیری بیان نمایید.

همان‌طور که پیش از این بیان گردید، ارتباط دادن نتیجه‌گیری به مقدمه خیلی راهگشا است. به آنچه در ابتدای نامه گفته‌اید رجوع کنید و نشان دهید که آن را در متن خود توضیح داده‌اید.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست پاراگراف نتیجه‌گیری خیلی طولانی باشد؛ یک یا دو جمله کافی است.

  1. در پایان متن خود را ویرایش نمایید

هر چه در این مورد بگوییم کافی نیست. ابتدا خودتان نوشته‌ را یک بار مرور کنید. سپس آن را برای یک دوست یا آشنا بفرستید تا یکبار هم او آن را چک کند. برطرف نمودن هر گونه اشتباه از بیانیه‌ی شخصی ضروری است که همین امر سپردن آن را به یک فرد برای خواندن حیاتی می‌کند.

بدترین مورد در بیانیه‌ی شخصی اشتباهات املایی است. این اشتباهات در ذهن خواننده می‌ماند. پس به spell check نرم‌افزار به تنهایی اکتفا نکنید.

 

نگارش انگیزه نامه تان را به تیم باتجربه و حرفه ای اسکورایز بسپارید

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز