ویزای توریستی آمریکا؛ شرایط و قوانین اخذ آن

یکی از انواع ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا، ویزای توریستی آمریکا است که امکان ورود و اقامت کوتاه مدت به

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1401 - 03 - 31
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آیا می‌دانستید ویزای توریستی آمریکا)  (Vistitor visa تنها 4 میلیون پذیرش در سال را به خود اختصاص داده است؟

آمریکا به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد توریستی و مهاجرتی جهان شناخته می‌شود که باتوجه به فعالیت انتخابیتان، نوع ویزای شما متفاوت می‌شود. انواع متنوع ویزاهای آمریکا شامل: ویزای‌کاری، توریستی، سرمایه‌گذاری و تحصیلی است که در 2 دسته مهاجرتی و غیرمهاجرتی قرار می‌گیرند؛ که برای ورود به آمریکا  باید یکی از آنها را داشته باشید.

گرچه فرایند درخواست ویزای توریستی آمریکا نسبت به گرفتن دیگر ویزاهای مهاجرتی آسانتر است، درصد موفقیت برای گرفتن این ویزای توریستی هم پیچیدگی خاص خودش را دارد.

جالب است بدانید که وزارت امور خارجه ایالات متحده از طریق کنسولگری‌های خود در سراسر جهان، تعداد زیادی از درخواست‌های ویزای توریستی را رد می‌کند.

باتوجه به نکاتی که گفته شد، ابتدا در این مقاله کامل انواع ویزای توریستی آمریکا را بررسی می‌کنیم سپس  شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا، مدارک و هزینه گرفتن ویزای توریستی آمریکا می‌پردازیم و در آخر مدت زمان صدور ویزای توریستی آمریکا  اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره مهاجرت به آمریکا

 ویزای توریستی آمریکا

ویزای توریستی آمریکا برای اقامت کوتاه، به منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین آنها می‌توان به گردشگری، بازدید از خانواده و دوستان، معالجه پزشکی و کسب‌وکارهای اداری و تجاری اشاره کرد. برای مقاصد دیگری همچون: تحصیل، کار و اقامت دائم از ویزای مهاجرتی باید استفاده کرد.

 انواع ویزای توریستی آمریکا

ویزای توریستی آمریکا  به دو دسته B1 و B2 تقسیم می‌شود که در 5 نوع مختلف ارائه می‌شود. این نوع ویزاها، غیرمهاجرتی محسوب می‌شوند و مناسب آن دسته از متقاضیانی است که با اهداف متفاوت، می‌خواهند مجوز ورود برای مدتی کوتاه به این کشور را داشته باشند.

 

ویزای توریستی 1 Bآمریکا : اهداف تجاری

ویزای توریستی 1B آمریکا، برای اهداف تجاری و کاری استفاده می‌شود. کاربردهای مهم این نوع ویزا، عبارت‌اند از: شرکت درفعالیت‌های تجاری حرفه‌ای، مصاحبه و استخدام کارکنان، مذاکره در مورد قراردادهای تجاری شرکت در نمایشگاه های کسب‌وکار، مشاوره با همکاران تجاری، امضای تفاهم نامه‌ها، شرکت در سمینارهای علمی، تجاری، تحصیلی و حرفه ای، شرکت در کنفرانس‌های با موضوع تجاری و علمی.

 

ویزای توریستی ‌B2 آمریکا : اهداف تفریحی و گردشگری

ویزای توریستی B2 آمریکا، یکی‌دیگر از رایج‌ترین ویزاهای غیرمهاجرتی است که افراد از آن برای مقاصد گوناگونی اعم از: بازدید دوستان و قوم خویشان، تفریح و سرگرمی، استفاده از تعطیلات و ازدیدن جاذبه‌های توریستی، ثبت نام در یک دوره تحصیلی تفریحی کوتاه، شرکت در مسابقات آماتور مثل: موسیقی و ورزش بدون پرداخت هزینه و درمان و معالجه‌های پزشکی استفاده می‌کنند.

 واجدان شرایط سفر به آمریکا با ویزای توریستی B1 ، اجازه‌ی ورود به بازار کاری این کشور را ندارند. زیرا برای پیدا کردن کار در ایالات متحده و دریافت حقوق، به ویزای کار آمریکا نیاز دارند که در آنصورت به عوامل مختلفی همچون: مهارت‌ها، ملیت، تحصیلات و شرایط و صلاحیت متقاضیان بستگی دارد.

ویزای توریستی سینگل و مولتی آمریکا

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی آمریکا بسته به نوع هدف و ویزای دریافتی شما میتواند متفاوت باشد.

ویزای توریستی و مولتی آمریکا مدت زمان اقامت و تعداد دفعات مجاز برای ورود به آمریکا را تعیین می‌کنند.

فرقی نمی‌کند  ویزای  B1یاB2  داشته باشید، اگر نوع آن سینگل باشد یعنی مدت اعتبار ویزای شما کوتاه است و تنها یکبار می‌توانید از آن استفاده کنید.

در حالیکه، با ویزای مولتی توریستی آمریکا، می‌توانید چندین بار اقامت کوتاه مدت در این کشور را تجربه کنید.  اعتبارهای ویزای توریستی مولتی آمریکا به در 3 زمانبندی ارائه می‌شود که شامل: دو ساله، پنج ساله و ده ساله هستند.

 

نکته حائز اهمیت آن است که معمولا ایرانیان مجاز به دریافت ویزای سینگل شش ماهه هستند که تا 6 ماه فرصت استفاده از آن را دارند.

ویزای توریستی امریکا با دعوتنامه خویشاوندان

یکی دیگر از راه‌های دریافت ویزای توریستی آمریکا این است که با استفاده از دعوتنامه از جانب اقوام نزدیک، خانواده، شرکت یا همایش و کنفرانس‌های بین‌المللی  برای آن اقدام کنید.

داشتن این دعوتنامه، شانس یک فرد را برای دریافت ویزای توریستی آمریکا بطور جد افزایش می‌دهد..

تنها نکته مهم دعوتنامه این است که میزبان باید وضعیت مناسب اقتصادی و مالی خود را اثبات کند تا بتواند برای فرد موردنظر دعوتنامه بفرستد. شرایط مالی و اقتصادی مناسب شامل امکان تهیه مکان سکونت برای مهمان و پرداخت هزینه‌‌های آن می‌شود.

ویزای توریستی آمریکا از نوع  B2 انتخاب مناسبی برای ارسال دعوتنامه و بازدیدهای 6 ماه یا کمتر از آن یا برای اعضای خانواده و ... شناخته می‌شود.

ویزای توریستی B1 / B2 آمریکا : تلفیقی از بیزینسی و تفریحی

 ویزای توریستی B1/B2 از دیگر ویزاهای غیرمهاجرتی محسوب می‌شود که تلفیقی از ویزای کسب‌و‌کار و تفریحی است. این ویزای موقت به دارنده آن امکان می‌دهد تا بتواند برای کارت سبز درخواست کند. حداکثر زمان صادر شده برای ویزای B1/B2  180 روز است.

معمولاً مصاحبه رسمی در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده شامل ویزای B1/B2 می‌شود.

 فعالیت‌های مجاز در آمریکا با ویزا توریستی

با ویزای B1

  1. مشورت با همکاران تجاری
  2. شرکت در همایش ها یا کنفرانس‌های علمی، آموزشی، حرفه‌ای و تجاری
  3. تسویه حساب معاملات ملکی
  4. انجام تحقیقات
  5. مذاکره در مورد قراردادهای تجاری
  6. استخدام و اخراج کارمندان
  7. برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری و خرید
  8. انحصار وراثت
  9. شرکت در جلسات سرمایه گذاری، تجاری و فروش

با ویزای B2

  1. شرکت در فعالیت‌های توریستی یا تعطیلات
  2. بازدید از خانواده
  3. دریافت معالجه پزشکی
  4. شرکت در رویدادها، مانند کنسرت یا کلاس ، تا زمانی که هیچ پرداختی یا اعتبار به شرکت کننده داده نشود.

  شرایط گرفتن ویزای توریستی آمریکا

متقاضیان برای دریافت ویزای توریستی آمریکا باید سفارت آمریکا را متقاعد کنند که پس از گذراندن تعطیلات یا بازدید از اقوام و دوستان در این کشور با اتمام مدت ویزای خود به کشور مبداء باز می‌گردند و قصدشان کارکردن، اقامت دائمی، پناهندگی در آمریکا یا به دنیا آوردن فرزند در خاک آمریکا نیست.

اثبات داشتن وابستگی به وطن خود

اولین فاکتور مهم برای اثبات وابستگی به وطن خود، ارائه مدارک و اسناد ملکی به اسم شخص متقاضی است.

ارائه این مدارک به این معنی است که شخص قصد برگشت به مملکت را دارد. همچنین ارائه اسناد ترجمه شده کمک ویژه‌ای به دریافت هرچه سریعتر این ویزا می‌کند.

داشتن تمکن مالی کافی

دومین فاکتور مهم برای دریافت ویزای توریستی آمریکا، اثبات تمکن مالی کافی است که معمولا مبلغ دقیقی برای سنجش آن تعیین نمی‌شود.

فرد باید بتواند اثبات کند که به‌اندازه کافی پول موردنیاز برای تامین مخارج سفر را دارد و در مدت زمان سفر، مشکلی برای دولت آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

تنها درصورتیکه فرد بتواند اثبات کند که بطور تمام می‌تواند هزینه‌های سفرش را تقبل کند شانس خود را برای دریافت ویزا افزایش می‌دهد.

اگر نمی‌توانید بطور‌کامل از پس هزینه‌‌های خود بربیایید آنگاه گرفتن ویزای توریستی آمریکا با دعوتنامه گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. با این نوع ویزا درصد موفقیت خود برای صدور ویزای توریستی را ممکن می‌سازید.

بیشتر بخوانید:

برای مهاجرت به آمریکا چقدر پول لازم است؟

داشتن امکان سفر به کشورهای همسایه ایران برای انجام کارهای سفارت و ویزا

حقیقت این است که امکان دریافت ویزای توریستی آمریکا بطور مستقیم از ایران وجود ندارد چون رابطه دیپلماتیکی بین ایران وآمریکا وجود ندارد. بنابراین بهترین گزینه برای گرفتن ویزای آمریکا، اقدام از سفارتخانه‌‌های آمریکا در سایر کشورهای خارجی است.

علاوه‌‌برآن، فرایند درخواست ویزا شامل مصاحبه‌هایی است که افسر کنسولی آن را هدایت و اجرا می‌کند.

میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای توریستی آمریکا

موضوع تمکن مالی یکی از دغدغه‌های اصلی برای گرفتن ویزای توریستی آمریکا بشمار می‌رود. همانطور هم که در بالا اشاره شد. افسرکنسولی به این موضوع حساسیت شدیدی دارد و برای تصمیم نهایی در رابطه با صدور ویزا گردش حساب، هزینه‌های بلیط رفت‌وبرگشت، محل سکونت، بیمه و ... را بررسی می‌کند.

بطور کل، منبع مالی موردنیاز برای درخواست ویزای توریستی آمریکا به مدت زمان اقامت شما بستگی دارد.

هیچ قانونی برای هر حداقل نیاز به حساب بانکی شما وجود ندارد ، تجربیات مردم می‌گویند که جایی بین 5 تا10 هزار دلار برای نشان دادن کافی است

مراحل درخواست ویزای توریستی آمریکا

با انجام این مراحل ساده برای درخواست ویزای توریستی آمریکا، در کنسولگری ایالات متحده یا سفارتخانه‌ای در کشورهای همسایه می‌توانید براحتی اقدام کنید.

  1. تکمیل فرم(DS-160) اکترونیکی درخواست ویزای توریستی آمریکا
  2. دریافت وقت سفارت برای مصاحبه
  3. قرار ملاقات خود را برنامه ریزی کنید.

 برای برنامه ریزی قرار ملاقات خود به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت:

  • شماره گذرنامه شما
  • شماره رسید از دریافت هزینه ویزا شما. (در صورت نیاز به کمک به یافتن این شماره، اینجا را کلیک کنید.)
  • شماره بارکد ده (10) رقمی از صفحه تأیید DS 160 شما
  1. آماده شدن برای مصاحبه و پرداخت هزینه مورد نیاز

ترتیب انجام این مراحل به سفارت و کنسولگری‌های انخابی شما بستگی دارد.

هزینه دریافت ویزای توریستی آمریکا

هزینه دریافت ویزای توریستی یا گردگشری آمریکا بنابر دلایل مختلفی می‌تواند بیش از حد انتظار باشد. از مهمترین عوامل آن هزینه خرید بلیط برای کشور همسایه و هزینه سنگین اقامت هستند.

مبلغ دریافت ویزای توریستی آمریکا 160 دلار است که این هزینه، تنها برای بررسی درخواست مهاجرت شما محاسبه می‌شود. این هزینه نوعی کارمزد محسوب می‌شود که به حساب دولت آمریکا واریز می‌شود. بنابراین، درصورت ریجکت شدن این مبلغ قابل برگشت نخواهد بود.

مدارک لازم برای گرفتن ویزای توریستی آمریکا

قبل از مصاحبه ویزا، اسناد مورد نیاز زیر را جمع‌آوری و تهیه کنید:

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • فرم تکمیل شده DS-160
  • اصل شناسنامه
  • عکس استاندارد و متناسب قوانین مهاجرتی
  • هدف از سفر و درخواست ویزا
  • اسناد مربوط به تمکن مالی یا دعوتنامه خویشاوندی
  • اصل و ترجمه کارت پایان خدمت
  • ترجمه سند ملکی و یا اجاره نامه
  • پرینت ۶ ماه گذشته  و تمکن مالی به زبان انگلیسی
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • سند طلاق در صورت وجود
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • سند ماشین

اثبات وجود وابستگی به وطن خود ( اشتغال به تخصیل / برنامه و مدارک شغلی و ...)

همچنین تهیه اسناد ترجمه شده فتوکپی از اسناد املاکی ( زمین، خانه، آپارتمان، مغازه، تجارت) که به شما و یا خانواده‌تان متعلق است را باید همراه داشته باشید. اوراق و صورتحسابهای بانکی تمامی حسابهایی که شما و خانواده تان در کشورتان دارید را همراه خود داشته باشید.

مدت زمان صدور ویزای توریستی آمریکا

مدت زمان صدور ویزای توریستی آمریکا با توجه به نوع ویز، نوع مصاحبه، زمان  و شرایط متقاضی می‌تواند متغیر باشد. به‌طور کلی مدت زمان صدور ویزای توریستی آمریکا از زمان انجام مصاحبه تا اعلام نظر قطعی

 3 تا 180 روز طول می‌کشد.

اگر سفارت تایید کند که شما تمامی شرایط لازم برای گرفتن ویزای آمریکا را دارید، 3 روزه ویزا را صادر می‌کند.

حال اگر شرایط شما خاص باشد، فرایند صدور ویزا ممکن است تا 180روز از انجام مصاحبه طول بکشد.

بطور معمول، مدت زمان صدور ویزای توریستی ایالات متحده پس از ارائه درخواست و انجام مصاحبه، حداکثر تا 30 روز طول می‌کشد. البته همانطور که گفته شد در شرایط خاصی ممکن است این مدت کمی بیشتر طول بکشد

درعین‌حال، مدت زمانی که می‌توانید در ایالات متحده بگذرانید بسته به نوع شرایط هر فرد بین 6 ماه تا 10 سال متفاوت است. هرچند این مدت زمان به اختیار افسرکنسولی که در سفارت آمریکا با شما مصاحبه می‌کند نیز بستگی دارد.

 تبدیل ویزای توریستی آمریکا به اقامت دائم

اگر واجد شرایط دریافت ویزای توریستی یا Vistitor visa در ایالات متحده شده باشید، ممکن است این فکر به سرتان بزند که به نحوی بتوانید از طریق این ویزای غیرمهاجرتی، برای اقامت دائم اقدام کنید.

نکته این است که ویزای B 1\/B 2 برای دریافت اقامت دائم معتبر نیست زیرا یک ویزای موقتی است. متقاضی

پس از گذراندن مهلت قانونی اقامت باید آمریکا را ترک کند؛ زیرا ماندن بیش از حد فرد را مشمول پرداخت جریمه‌های سنگین می‌کند و برای گرفتن اقامت دائم یا کارت سبز) (Green Card در آینده دچار عواقب بدی خواهد شد.

برای دریافت اقامت دائم آمریکا، گزینه‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید این خواسته را تحقق بخشید.

برای مثال: اگر قرار است با شخصی در یالات متحده ازدواج کنید یا پیشنهاد کاری خوبی دریافت کرده باشید، می‌توانید اقدام به دریافت ویزای مهاجرتی آمریکا کنید.

از طرفی دیگر، ثبت‌نام در لاتاری و دریافت ویزای تحصیلی از دیگر راههای اخذ ویزای دائمی است.

با داشتن ویزای دائمی، محدودیت برای رفت‌وآمد داخل و خارج از ایالات متحده از بین می‌رود و تا زمانی که مجوز ورود مجدد معتبر دارید، خطر لغو یا لغو ویزای وجود نخواهد داشت.

 جمع بندی

برای اینکه بتوانید اقامت کوتاه مدتی را در آمریکا سپری کنید ویزای توریستی آمریکا تنها راه‌حل این مسئله است. هرچند به دلیل اقدام برای گرفتن ویزای آمریکا از کشورهای همسایه، ممکن است فرایند ساده‌ای برای ایرانی‌ها در پی نداشته باشد.

بااستفاده از این ویزا این امکان را دارید تا برای گردشگری، بازدید اقوام و دوستان و گسترش اهداف کسب‌وکاری خود سود ببرید.

مسئله مهم پیش‌رو این است که این ویزا موقتی است و محدودیت استفاده دارد. بنابراین، ویزاهایB1,B2 غیرمهاجرتی مخصوص کار، تحصیل و تبدیل آن به اقامت دائم آمریکا را نخواهد داشت.

پس برای تحقق اهداف بلند مدت در آمریکا و دریافت اقامت دائم نیاز است از طریق ویزای تحصیلی، ویزاهای حمایت شده فامیل و ثبت‌نام در لاتاری اقدام کنید.

سوالات متداول

چه مدت طول می‌کشد تا ویزای توریستی آمریکا صادر شود؟

مدت زمان صدور ویزای توریستی آمریکا برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. بطور معمول، از 3 تا 5 هفته زمان می‌برد تا فرایند درخواست ویزای ایالات متحده بررسی شود. اما بسته به شرایط متقاضی می‌تواند تا 6 ماه این انتظار ادامه داشته باشد. پس از نهایی شدن فرایند، اگر متقاضی پاسخ مثبتی از درخواستش دریافت کند،کنسولگری ویزا گردشگری را تحویل می‌دهد.

آیا ویزای توریستی آمریکا را می‌توان تمدید کرد؟

 این ویزا به‌ هیچ عنوان امکان تمدید ندارد.. هرچند درصورتی که متقاضی به هر دلیل موجه‌ای بتواند اثبات کند نیاز به مدت زمان بیشتری برای اقامت در آمریکا دارد، امکان تمدید ویزا قبل از منقضی شدن آن وجود خواهد داشت.

آیا امکان کار با ویزای توریستی آمریکا وجود دارد؟

طبیعتا، امکان کار کردن با ویزای توریستی برای هیچ‌کس قابل قبول نیست مگراینکه، فرد در مدت زمان حضور در خاک آمریکا، نظر کارفرمایی را برای یک موقعیت شغلی به خود جلب کرده باشد. در آنصورت بازی عوض می‌شود و اقدام برای گرفتن ویزای کار آمریکا مطرح می‌شود.

آیا می‌توان همزمان برای گرفتن ویزای توریستی و مهاجرتی آمریکا همزمان اقدام کنم؟

امکان دریافت همزمان ویزای توریستی و مهاجرتی آمریکا وجود ندارد. مگرآنکه بعد از اتمام اقامت کوتاه مدت در خاک آمریکا، شما با یک دلیل محکمه پسند(ازدواج، کار، تحصیل و دعوت خویشاوندان برای اقامت دائم) بتوانید برای ویزای مهاجرتی آمریکا اقدام کنید.

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی آمریکا چقدر است؟

باتوجه به نوع فعالیت و شرایط هر متقاضی، اعتبار ویزای توریستی آمریکا بین 6 ماه تا 10 سال متغیر است.

 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز

علی

علی

16 - 07 - 1402

عالی مثل همیشه

پاسخ Scorize Office Admin

سپاس از همراهی تون🌹