اهمیت رزومه در اپلیکیشن شما چقدر است؟

رزومه خوب باید مرتبط با موقعیت باشد اگر برای چندجای مختلف اقدام میکنید, باید هر رزومه متفاوت باشد

شایان زمانی

شایان زمانی

1396 - 09 - 25
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

اساسی ترین عامل موفقیت یک اپلیکیشن در هر موقعیتی که ما برای آن اقدام می کنیم چه کاری و چه تحصیلی بدون شک رزومه است. 
سندی که با توجه به این که حجم بسیار کوچکی دارد و معمولا دو الی سه صفحه است اهمیت بسیار کمی هم به آن داده می شود به شکلی که همه ما اولین مدرکی که همیشه از آن مطمئنیم و سریعا و بدون وسواس لازم آماده می کنیم همین رزومه است. با وجود این که همه ما به این نکته واقفیم که مهم ترین مسئله و مهم ترین مدرک در اپلیکیشن ما قطعا رزومه است.

شاید دلیل این بی توجهی به رزومه این است که ما فکر می کنیم همه این تجربیات را داشته اند و خیلی جای بحث ندارند. اما باید خاطر نشان کرد که چگونه می شود زندگی و تجربه هزاران نفر از انجام یک فعالیت خاص یکسان باشد. همچنین خود نحوه بیان هر شخص از یک واقعه حتی مشابه هم می تواند باعث تفاوت های بسیار بسیار بزرگی شود. 
مثلا شاید خیلی از رمان هایی که ما میخوانیم داستان زندگی خیلی ها باشد اما اگر ما میخواستیم همان واقعه را به نگارش دربیاوریم آیا به همان خوبی به همان روانی به همان زیبایی می توانستیم؟ قطعا توانایی شما در نگارش در بهتر نمایش دادن یک واقعه خیلی تاثیرگذار است.

رزومه باید نقطه قوت اپلیکیشن شما باشد اما …

این که شما برای یک موقعیت چه شغلی چه تحصیلی اقدام می کنید یعنی شما اعتماد به نفس لازم و توانایی لازم جهت اختیار کردن آن موقعیت را دارید. پس باید بتوانید این اعتماد رو به شخص مقابل هم انتقال بدید. 
اما اتفاقی که در عمل می افتد و در خیلی از نمونه ها دیده می شود این انتقال اعتماد به دلیل ناتوانی در نگارش یک رزومه مناسب از توانایی ها و تجربیات صورت نمی گیرد. 
ضمن اینکه با وجود تجربیات بسیار فوق العاده خیلی از رزومه ها به دلیل نگارش بسیار بد به هیچ وجه دیده نشدند.

این نکته که تمام رزومه ها در همان یک و نیم دقیقه اول قضاوت می شوند 
کاملا گویاست که چقدر نوشتن این متن میتونه دردسر و سرنوشت ساز باشه.

خیلی ها هم که کلا از نداشتن اعتماد به نفس رنج می برند. تجربه شخصی ای که خودم داشتم با یکی از دوستانم در دانشگاه شریف که رنک یک بلامنازع دانشکده بود و البته بدون کنکور پذیرش کارشناسی ارشد رو گرفته بود و البته به صورت فان در کنکور شرکت کرده و رتبه یک رو کسب کرده بود درباره اپلای حرف می زدم. کاملا این باور رو داشت که کسی به من فاند کامل نمی دهد!!! این در حالی است که خیلی از دانشجویان دانشگاه آزاد هم از فاند کامل که حق طبیعی تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی است بهره مندند!

پس همیشه به دلیل یک) عدم اعتماد به نفس و تجربیات گرانبهای خودتون و دو) عدم توانایی در انتقال این مطلب خیلی ها موقعیت هایی که حق طبیعی آنهاست با توجه به توانایی هایشان را از دست می دهند و این بزرگترین ظلمی ست که از جانب خودشان به حودشان می رسد.

رزومه خوب باید چجوری باشه؟

رزومه خوب باید تمام دانش، توانایی ها و مهارت های مرتبط با موقعیت مورد نظر شما رو با ذکر جزئیات نحوه بدست آوردن شون به خوبی و با بیانی شیوا بیان کنه.

Knowledge - Skill - Ability

خیلی از افراد هستند که با ذکر صرفا یک عبارت بیان می کنند که چه تجربه ای داشتند که حتی ممکنه خیلی به اون موقعیت مورد نظرشون ربطی نداشته باشه اما بیانش می کنند.

در حالی که رزومه خوب باید کاملا مرتبط با موقعیت باشه و این یعنی اگر برای چند موقعیت مختلف اقدام می کنید حتما برای هر کدام باید رزومه متفاوتی رو ارسال کنید. حتی ممکن است که ترتیب چینش مطالب رو لازم باشه که عوض کنید.

نحوه بیان تجربیات هم بسیار بسیار در رزومه مورد اهمیت است که با توجه به قوانینی که در روانشناسی متقاعدسازی در نوشته ها است باید نوشته شود و این یعنی تاکید شما باید به شکل هنرمندانه ای روی عملی که شما انجام دادید و نتیجه ی آن باشد.

نگارش رزومه خودتان را به اسکورایز بسپارید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز