نصفشو بده ویزا شو !

زندگی کاری و تحصیلی در کانادا

شکی نیست که کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورهای دنیا برای مهاجرت علی الخصوص از طریق تحصیلات آکادمیک است. اگر در فکر مهاجرت به کانادا هستید، توی این مقاله سعی کردیم تمام آنچه که باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.
یادتان باشد مسیر مهاجرت می‌تواند بسیار سخت و پر هزینه باشد، پس با اطلاعات درست و دقیق خودتون را با بهترین ابزارها برای این مسیر مسلح کنید.

آدرس این مقاله را ذخیره کنید، چون هر چند وقت یک بار آپدیت می‌شود (آخرین آپدیت 7 شهریور ۱۴۰۰)

این مقاله طولانی است و ممکن است همه‌ی آن را نیاز نباشد، مطالعه کنید. پس پیشنهاد می‌کنم از فهرست مطالب پایین استفاده کنید.

چرا به کانادا مهاجرت کنیم؟ دلایل مهاجرت به کانادا

احتمالا شما که الان این متن را می‌خونید، خودتان با کانادا آشنا هستید و دلایل خوبی برای مهاجرت به این کشور را دارید (یادتون باشه فامیلمون فلان کشور زندگی می‌کند یا مثلا دوستم رفته اونجا راضی بوده، دلیل‌های منطقی برای مهاجرت به کشوری دیگر نیست)، ولی ما اول اندکی با کانادا آشنا می‌شویم و به جواب این سوال میپردازیم: چرا جمعیت زیادی، کانادا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؟

  • کانادا از لحاظ اقتصادی ۱۰امین کشور قوی جهان است.
  • روند رو به رشد فناوری و تکنولوژی در کانادا آینده‌ی روشنی برای کشور نمایش می‌دهد.
  • کانادا ۱۰امین کشور امن و ۶امین کشور آرام جهان
  • بیشترین ثبات اقتصادی جهان در کانادا است.
  • کانادا دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی جهان است.
  • وفور فرصت‌های شغلی یکسان برای بومیان و مهاجران
  •  کشوری زیبا با وسعت بسیار زیاد
  • هم مرزی با آمریکا و شباهت فرهنگی با این کشور
  • مهاجرپذیر و چند فرهنگی بودن

حالا که با دلایل مهاجرت به کانادا آشنا شدیم، باید روش‌های مختلف مهاجرت به این کشور را نیز بشناسیم. مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا، مهاجرت از طریق استارت‌آپ، مهاجرت کاری و ... روش‌های مختلف و مرسومی برای مهاجرت به کانادا است. در این مقاله سعی می‌کنیم به طور خلاصه به روش‌های مرسوم‌تر مهاجرت به کانادا بپردازیم. برای آشنایی با تمامی روش‌های مهاجرت به کانادا، مقاله "چجوری به کانادا مهاجرت کنم؟ راه‌های مهاجرت به کانادا" را از سایت اسکورایز مطالعه بفرمایید.

مهاجرت به کانادا

شرایط تحصیل در کانادا؛ صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به کانادا

راه‌های مهاجرت به کانادا زیاد است ولی مهاجرت از طریق تحصیل در این کشور یکی از بهترین، سریع‌ترین و شدنی‌ترین روش‌‌هاست و البته احتمال گرفتن اقامت دائم بعد از تحصیل هم به این روش زیاد است، در کنار این موارد، تحصیل در کانادا نیز خود مزایایی دارد:

  1. میانگین شهریه در دانشگاه‌ در کانادا از آمریکا پایین‌تر است.
  2. برترین دانشگاه‌های جهان همچون دانشگاه تورنتو، مک‌گیل و بریتیش کلمبیا در کانادا قرار دارند.
  3. با تحصیل در مدارس کانادا، راه ورود به دانشگاه‌های برتر این کشور هموار می‌شود.
  4. اعتبار بالا مدارک تحصیلی کانادا در سراسر جهان
  5. داشتن بورسیه‌های تحصیلی متفاوت یا فول فاند برای تحصیل در کانادا در مقطع دکترا
  6. امکان اخذ ویزای اجازه کار باز  (open work permit) برای همسر دانشجو تا بتواند به صورت تمام وقت کار کند.
  7. امکان اخذ ویزای همراه با اجازه کار برای همراه (در ادامه مقاله بیشتر توضیح می‌دهیم)

و دلایل دیگری که جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا را در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۶۴۲۰۰۰ رساند.

البته کانادا هم مثل هرجای دیگری بدی‌های خودش را دارد و بهشت برین نیست؛ مثلا آب و هوای بسیاری از مناطق کانادا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. پس اگر هنوز کانادا را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب نکردید، کمی بیشتر در مورد این کشور تحقیق کنید و با اطمینان پا در این مسیر بگذارید

هرچند رقابت برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های کانادا بسیار زیاد است ولی شما هم می‌توانید یکی از دانشجویان بین‌المللی کانادا باشید

تحصیل در مدارس کشور کانادا

تحصیل در مدارس کانادا از سن 5 سالگی شروع می‌شود و تا سن 17 سالگی ادامه خواهد داشت که در کل شامل 12 پایه تحصیلی است و در نهایت فارغ‌التحصیلان پایه از ۱۸ سالگی تحصیل در کالج و یا دانشگاه‌های کانادا را آغاز می‌کنند. می‌توان مدارس کشور کانادا را به سه دسته زیر تقسیم نمود:

  1. مدارس دولتی کانادا: برای شهروندان کانادا و دارندگان کارت اقامت دائم این کشور، تحصیل در این مدارس رایگان بوده اما برای دانش‌آموزان خارجی شهریه بین 10 تا 14 هزار دلار است. برای ثبت‌نام در این مدارس، ابتدا از دانش‌آموز تست‌هایی گرفته می‌شود تا سطح درسی او مشخص شود. همچنین دوره‌های تقویتی زبان انگلیسی و فرانسوی نیز برای دانش‌آموزان خارجی گذاشته می‌شود تا مشکلی بابت زبان برای آنها به وجود نیاید. بیمه دانش‌آموزی 1000 دلاری برای محصلین مدارس دولتی کشور کانادا نیز وجود دارد.
  2. مدارس خصوصی کانادا: هزینه تحصیل در این مدارس بسیار بالا و در حدود 30 تا 60 هزار دلار در سال بوده، اما در عوض از کیفیت بالایی نیز برخوردارند. دانش‌آموزانی که به زمینه خاصی علاقه دارند و یا استعداد خود در رشته خاصی تشخیص داده‌اند، معمولا در این مدارس تحصیل می‌کنند.
  3. مدارس شبانه‌روزی کانادا: اکثر مدارس خصوصی کانادا، به صورت شبانه‌روزی هستند. این مدارس به دلیل امکان اقامت شبانه‌روزی، مقصدی مناسب برای مهاجران و اتباع خارجی سایر کشورها می‌باشند. هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا، بین 35 تا 45 هزار دلار در سال است.

برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در مدارس کشور کانادا، می‌توانید مقاله "هرچه باید درباره تحصیل در بهترین مدارس کانادا بدانید!" را از سایت اسکورایز مطالعه بفرمایید.

تحصیل در کالج‌های کانادا

بر خلاف آمریکا که در آن به مدرسه‌های محلی کالج گفته می‌‌شود، در کانادا کالج‌ها به منظور ارائه آموزش‌های فنی و کاربردی فعالیت می‌‌کنند تا بر اساس نیاز بازار کار و کارفرمایان، مهارت‌های اشتغال خاص را به افراد ارائه دهند. در واقع دانشگاه‌ها بر آموزش‌های علمی و حرفه‌ای تمرکز دارند، در حالی که کالج‌ها بر پایه آموزش حرفه‌ای و تجربی فعالیت می‌کنند. دانشگاه‌های کانادا توافق‌نامه‌ای دارند که بر مبنای آن دانش‌آموزان دبیرستانی که معدل کافی برای ورود به دانشگاه را کسب نکرده باشند، بعد از تحصیل در کالج و تقویت زبان انگلیسی می‌توانند به دانشگاه مورد نظر خود راه یابند.

تحصیل در کالج‌های کشور کانادا، بیشتر به افرادی توصیه‌ می‌شود که نیاز به آماده‌سازی برای ورود به بازار کار دارند. دوره کالج در کانادا، بیشتر متمرکز به جنبه‌های کاربردی و کاری است و کمتر به مباحث تئوری دروس می‌پردازد. در واقع با تحصیل در کالج‌های کانادا، متقاضی می‌تواند ارتباط خود را با بازار کار مرتبط با رشته خود افزایش دهد و بدین وسیله شانس کسب شغل در آینده را برای خود بیشتر سازد. معمولا سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌ها نسبت به دانشگاه‌ها پایین‌تر بوده است. تحصیل در کالج نیازی به داشتن مدرک انگلیسی ندارد (سفارت البته از شما مدرک زبان می‌خواهد)، زیرا می‌توانید دوره‌های زبان خود را در کالج تکمیل کنید. سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های کشور کانادا از دیدگاه سفارت، کسب حداقل نمره 6 در آزمون آیلتس است. هزینه تحصیل در کالج‌های کانادا حدود 8 تا 16 هزار دلار در سال بوده و شرایط سنی خاصی برای پذیرفته شدن در کالج‌های کانادا وجود ندارد؛ اما سن فرد متقاضی باید به گونه‌ای باشد که آفیسرهای اداره مهاجرت را برای ارزیابی پرونده ویزا متقاعد نماید. به خاطر داشته باشید که تنها افرادی می توانند درخواست ویزای تحصیلی در کالج‌های کانادا را داشته باشند که حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند. معمولا دانشجویانی که در کالج تحصیل می‌کنند، سعی در انتقال واحدهای درسی خود از کالج به دانشگاه‌های کانادا را خواهند داشت. با این روش فرد متقاضی می‌تواند در دوره کالج به تقویت مهارت‌های زبان و بهبود وضعیت درسی خود بپردازد و سپس وارد دانشگاه شود. کشور کانادا در انتقال واحدهای درسی از کالج به دانشگاه‌ جز برترین کشورهای دنیا می‌باشد. از معروف‌ترین و بهترین کالج‌های کشور کانادا می‌توان به کالج سنتنیال (Centennial)، کالج جرج براون (George Brown College) و کالج سنکا (Seneca) اشاره کرد.

نکته‌ مهم در مورد انتخاب کالج در کانادا

نکته‌‌ای که خیلی‌ها نمی‌دانند و بعد از تحصیل در کالج برایشان مشکل ایجاد می‌کند، این است که بعضی از کالج‌ها بعد از دوره تحصیل به شما اجازه کار نمی‌دهند PGWP (Post-Graduation Work Permit) ندارند و یا فقط بعضی از برنامه‌هایشان PGWP دارند. در صورتی که شما در چنین کالجی تحصیل کنید بعد از پایان تحصیل اجازه‌ی کار ندارید و باید به کشور خود بازگردید.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

برای گرفتن پذیرش دانشگاه‌های متفاوت، الزامات یا همان requirements متفاوتی نیاز دارند. جدای از اینها برای رشته‌های مختلف هم فرآیند اپلای می‌تواند متفاوت باشد. ابتدا ما در پایین بعضی از نیازمندی‌های عمومی که برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا نیاز هست را آورده‌ایم:

  •  داشتن پاسپورت معتبر
  • آخرین مدرک تحصیلی (برای مقطع لیسانس، مدرک دیپلم 12ساله و برای فوق ‌لیسانس، مدرک لیسانس و برای دکتری، مدرک فوق لیسانس و لیسانس)
  • ریز نمرات مقاطع قبلی (برای مقطع لیسانس، ریز نمرات دبیرستان و برای فوق لیسانس، ریز نمرات لیسانس و برای دکتری، ریز نمرات فوق لیسانس و لیسانس)
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه (آیلتس یا تافل، جی آر ای و ...)
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • اپلای و پذیرش تحصیلی در کانادا قدم اول - پیدا کردن دانشگاه

در اولین مرحله شما باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید، برای این کار می‌توانید در مقاله "بهترین دانشگاه‌های کانادا در سال 2021" لیست دانشگاه‌های معروف و معتبر کانادا را مشاهده نمایید و اطلاعاتی همچون ددلاین دانشگاه را بدست بیاورید، اما ...

چه دانشگاهی برای اپلای مناسب است؟

قبل از هر کاری از طریق سایت دانشگاهی که نظر شما را جلب کرده مطمئن شوید که رشته‌ی مورد نظر شما در آن دانشگاه تدریس می‌شود، برای انتخاب دانشگاه حتما به معیارهای زیر توجه کنید:

  • سطح علمی
  • احتمال پذیرش شما بر اساس سطح زبان، معدل  و...
  • شهریه
  • شهر
  • آب و هوا
  • تعداد دانشجوی بین المللی دانشگاه
  • هزینه‌های زندگی در شهر مقصد
  • ....

انتخاب دانشگاه یک تصمیم کاملا شخصی است، مثلا برای شما ممکن است شهر و فرهنگ اولویت ببیشتری تا سطح علمی دانشگاه داشته باشد، ولی پیشنهاد می‌کنیم هیچ کدام از جنبه‌ها را نادیده نگیرید.

  • اپلای و پذیرش تحصیلی در کانادا قدم دوم - پیدا کردن استاد

در مرحله‌ی دوم باید مطمئن شوید که برای اپلای در رشته و مقطع شما، دانشگاه از شما سوپروایزر (استاد) می‌خواهد یا خیر. در صورتی که نیاز دارید که ابتدا استاد پیدا کنید باید لیست اساتیدی که با رشته‌ی شما مطالعات نزدیکی دارند را پیدا کنید و با آنها مکاتبات لازم را شروع کنید. این مرحله‌ می‌تواند بسیار حساس، زمان‌بر و البته سخت باشد. برای مطلع شدن از روش‌های درست مکاتبه مقاله‌ی "روش صحیح مکاتبه با اساتید" را مطالعه کنید. اگر الزامی به پیدا کردن استاد نبود، در بسیاری از مواقع به نفع شماست که باز هم استاد پیدا کنید.

  • اپلای و پذیرش تحصیلی در کانادا قدم سوم - اپلای

فرض ما بر این است که اکنون شما تمام مدارک لازم از قبیل ریز نمرات مقطع قبلی، نمره زبان آیلتس یا تافل را آماده دارید، خوب در این مرحله شما باید بر اساس روشی که استاد در مکاتبات به شما گفته یا توضیحات سایت دانشگاه فرم پذیرش (اپلیکیشن فرم) را پر کنید. به نظر راحت میاد، ولی حواستان را جمع کنید یک اشتباه (که کم هم پیش نمیاد) ممکن است، کلا کار شما را خراب کند. معمولا دانشگاه‌ها برای اینکه هر کسی بی دلیل شانس خود را امتحان نکند، مبلغی از شما برای ارسال و ثبت درخواست پذیرش می‌گیرند، این مبلغ از ۵۰ دلار تا 2۰۰ دلار می‌تواند باشد. در صورتی که شما از دانشگاه پذیرش نگیرید، این مبلغ عودت داده نمی‌شود.

پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

ورود به دوره‌ی لیسانس در کانادا معمولا با رقابت بالایی همراه است، پس بهتره زود رزومه‌ی خوبی برای خودتون درست کنید. ولی رزومه‌ی خوب دقیقا چه ویژگی‌هایی داره؟

  • نمره زبان مورد نیاز: حداقل ۶ آزمون آیلتس (این حداقل، برای دانشگاه‌ها و رشته‌ها متفاوت است)
  • معدل بالای ۱۵ می‌تواند برای داشتن یک رزومه خوب قابل قبول باشد.
  • انگیزه‌نامه‌ی خوب و حتی داشتن توصیه‌نامه از یکی از معلم و یا اساتید می‌تونه تاثیر خیلی زیادی بر رزومه‌ی شما بگذارد.
  • گپ تحصیلی کمتر از ۲ سال

طول دوره‌ کارشناسی در کانادا بسته به عمومی بودن یا تخصصی بودن بین ۳ تا ۴ سال است و مثل ایران بیشتر دوره‌ها در مهر (سپتامبر) شروع می‌شوند. دانشجو‌های کارشناسی هم اجازه‌ی کار در حین تحصیل در کشور کانادا را دارند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی

میانگین شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ عدد 29714 CAD  معادل ۲۲۵۰۰ دلار آمریکا برای هر سال تحصیلی است، البته باز هم این عدد برای رشته و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. مثلا:

  • دوره‌های علوم  میانگین ۵۵۴۲ دلار آمریکا
  • دوره‌های مهندسی ۱۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار آمریکا
  • برای رشته‌ی پزشکی ۱۴۰۰۰ دلار آمریکا و دندان پزشکی میانگین ۱۶۴۴۴ دلار آمریکا
  • برای رشته‌های مدیریت میانگین اندکی پایین‌تر و ۵۰۰۰ دلار کانادا است.

یادتون باشه این عددها میانگین هستند، مثلا برای رشته‌های مدیریت شهریه‌‌ی ۳۰۰۰۰ دلار خیلی غیر طبیعی نیست.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا کمی راحت‌تر از دانشگاه‌های امریکا است. حداقل‌های لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد در ادامه آورده شده است. باز هم تاکید می‌کنیم که این‌ها حداقل‌ها هستند و شاید برای رشته‌ی شما فرق داشته باشد؛ مثلا رشته‌هایی مثل روان‌شناسی نیاز به ابزار مهم زبان و سخنوری دارند، در نتیجه معمولا نمره زبان بالاتری را نیاز دارند:

  • حداقل نمره زبان: ۶.۵ آزمون آیلتس و ۹۰ آزمون تافل
  • حداقل معدل ۱۵
  • انگیزه‌نامه و رزومه استاندارد
  • توصیه‌نامه

معمولا شما باید در بازه دسامبر و فوریه درخواست خود را همراه با مدارک کامل ارسال کنید، پس اگر رشته‌ی شما نیاز به مکاتبه با اساتید دارد حتما تا قبل از موعد استاد خود را پیدا کنید.

آیا رشته‌ی من نیاز به مکاتبه با اساتید دارد؟

در همه‌ی رشته‌های تز بیس (یعنی رشته‌هایی که نهایتا شما باید پایان‌نامه بدهید)، مکاتبه با اساتید برای اپلای لازم است، ولی در کل مکاتبه با اساتید خوب است، یعنی جاهایی که الزامی هم نیست مکاتبه با اساتید می‌تواند به نفع شما شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

به طور کلی هزینه‌ شهریه در کانادا کمتر از انگلیسی و آمریکا است. شهریه در مقطع ارشد نسبت به کارشناسی، اندکی پایین‌تر است و باز هم بسیار بستگی به رشته شما دارد ولی به طور میانگین ۱۴۰۰۰ دلار آمریکا است.

کارشناسی

7700 – 23200 دلار

کانادا

کارشناسی ارشد

11600 – 27000 دلار کانادا

کارشناسی

7700 – 27000 دلار کانادا

آمریکا

کارشناسی ارشد

15500 – 46500 دلار کانادا

کارشناسی

11000 – 20000 دلار کانادا

انگلیس

کارشناسی ارشد

13600 – 27800 دلار کانادا

پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در کانادا

پذیرش در مقطع دکترا مثل یک موقعیت شغلی است، پس احتمال دریافت فاند و کمک هزینه‌های تحصیلی در این مقطع بالاتر است، چرا؟ چون شما وظیفه دارید برای دانشگاه علم تولید کنید و یا در پروژه‌ یکی از اساتید کمک او باشید. در نتیجه چون برای دانشگاه‌ آورده دارید، دانشگاه کمک هزینه‌های تحصیلی در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه بیشتر با این کمک هزینه‌ها آشنا می‌شویم. اول ببینیم برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا در کانادا به چه حداقل رزومه‌ای نیاز است:

  • نمره زبان: معمولا ۷ آیلتس و یا بالای ۱۰۰ تافل
  • معدل بالا در مقطع قبلی (نمی‌توان حداقلی برای معدل تعریف کرد)
  • رزومه علمی پژوهشی و مقالات
  • مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط
  • بعضا رشته‌هایی مدرک GRE یا GMAT نیز از شما می‌خواهند.

در این مقطع هم مثل کارشناسی ارشد باید قبل از دسامبر و فوریه با استاد خود ارتباط برقرار کرده باشید.

هزینه تحصیل در کانادا

میانگین هزینه زندگی و تحصیل در کانادا به عوامل مختلفی مانند رشته تحصیلی، رنکینگ دانشگاه، شهر و ایالت محل تحصیل و زندگی، سطح کیفیت زندگی و بستگی دارد. تحصیل و زندگی در کانادا ممکن است تا 30000-39000 دلار در سال برای یک دانشجوی خارجی هزینه در بر داشته باشد. هزینه‌ مسکن، غذا، کتاب و حمل و نقل را نیز باید به بودجه‌ خود اضافه نمایید. برخی از هزینه‌ها را به صورت میانگین در پایین آورده‌ایم.

کالا و خدمات

قیمت (دلار کانادا)

کالا و خدمات

قیمت (دلار کانادا)

یک وعده غذا در رستوران معمولی

17

اجاره آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر

1323.04

هر لیتر شیر

2.51

اجاره آپارتمان تک خوابه در خارج شهر

109.68

هر کیلوگرم فیله مرغ

13.37

هر لیتر بنزین

1.15

هر کیلوگرم گوشت گاو

14.91

هر کیلومتر تاکسی

2

در کنار هزینه‌های تحصیل در کانادا، دانشجویان می‌بایست هزینه اخذ پذیرش را نیز در نظر بگیرند. هزینه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور کانادا بسته به دانشگاه، شرایط تحصیلی شما و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است، بنابراین در این قسمت عنوان هزینه‌های مختلفی را که در روند اخذ پذیرش تحصیلی باید پرداخت کنید، مطرح می‌کنیم.

  • اپلیکیشن فی (Application Fee)
  • آزادسازی مدارک
  • ترجمه رسمی مدارک
  • آزمون‌های زبان آیلتس، تافل یا جی آر ای
  • هزینه پست (در صورت که دانشگاه‌ها به هاردکپی نیاز داشته باشند)

کمک ‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

خوب شکی نیست برای همه‌ ما اتفاق فوق العاده‌ای میشه اگر بتونیم از کمک هزینه‌های تحصیلی در کانادا استفاده کنیم، فرض کنید به کشور کانادا مهاجرت کرده‌اید، آنجا تحصیل می‌کنید و برای درس‌ خواندن پول هم دریافت می‌کنید، عالی نمیشود؟؟

دولت کانادا (حتی بعضا صنایع و شرکت‌های مختلف) در راستای بعضی سیاست‌های بلند مدت، بودجه‌ای برای دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف (نه برای همه رشته‌ها به یک اندازه) اختصاص می‌دهند تا دانشگاه‌ها بتواند با استفاده از افراد با استعداد در سراسر جهان تولید علم کنند. این کمک هزینه‌ها شامل فاند، سکالرشیپ و فلوشیپ است. در هر مقطعی می‌توانید کمک هزینه دریافت کنید ولی معمولاً در مقاطع تکمیلی مانند کارشناسی ارشد، دکترا و پس از آن این کمک هزینه‌ها تعریف می‌شوند. برای مقاطع پایین بسیار کار سخت‌تری است.  

در کانادا به مقطع لیسانس هم کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌‌گیرد ولی اخذ آن ممکن است پیچیده و مشکل باشد. به علاوه اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی کانادا را در مقطع لیسانس دارید، باید شهریه ترم اول و هزینه‌‌های جانبی را پرداخت نمایید. اگر در پایان ترم نمرات عالی داشتید، بعداً می‌‌توانید از کمک هزینه استفاده کنید.

توصیه می‌‌کنیم برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا روی مقاطع تکمیلی (ارشد و دکترا) حساب کنید.

نکته‌ی مهم این است که همه‌ی افرادی که تمایل دارند در کانادا ادامه تحصیل دهند به نوعی رقیب‌های شما هستند، پس برای دریافت این کمک هزینه‌های محدود نیاز است که رزومه‌ی خود را تقویت کنید.

فاند یا اسکالرشیپ کدام برای من مناسب است؟

اگر تفاوت بین این دو کمک هزینه‌ را بدانید بهتر متوجه می‌شوید کدام مناسب شماست. اسکالرشیپ نوعی جایزه (award) حساب می‌شود، یعنی شما رزومه‌ی خیلی خوبی دارید و دانشگاه خیلی خیلی تمایل داره شما را جذب بکنه، پس به شما پول میده تا آنجا تحصیل کنید، ولی فاند پولی است که در قبال آن کاری به عنوان تدریس‌یار یا کمک محقق باید انجام بدهید که معمولا به دو نوع TA (Teaching assistant) یا RA (research assistant) تقسیم می‌شود. به نظر خودتان رزومه‌ی شما مناسب کدام کمک هزینه‌ است؟

کار دانشجویی در کانادا

یکی از ویژگی‌های کانادا که آن را از آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی گزینه بهتری می‌کند، اجازه‌ کار در حین تحصیل است. هر چند ۲۰ ساعت اجازه‌ کار در هفته را دارید ولی همین ۲۰ ساعت می‌تواند کمک  بسیار خوبی برای بالا بردن سطح زندگی باشد. کار دانشجویی از کار کردن در رستوران و مغازه پیدا میشه تا کار و کارآموزی در شرکت‌های بین المللی، البته در این بین خیلی‌ها کار توی campus را انتخاب می‌کنند؛ چون عموما برای این کارها محدودیت زمانی بیشتر می‌شود و به دانشگاه هم نزدیک‌تر هستند.‌ شما می‌توانید چه در داخل دانشگاه و چه خارج از آن به صورت تحصیل ترکیبی (Co-Op Education) و یا کارآموزی کار کنید. شما همچنین بعد از فراغت تحصیل هم می‌توانید کار کنید و هم ادامه تحصیل دهید. بسته به کار و ایالتی که هستید درآمد شما از کار در حین تحصیل بین ساعتی ۲۰ تا ۶۰ دلار کانادا است.

دانشگاه‌‌های کانادا اجازه می‌‌دهند که دانشجو بتواند با انجام کار پاره وقت، بخشی از هزینه‌‌های تحصیل و زندگی خود را در این کشور تامین کند. اما نکته‌‌ای که در این میان باید مد نظر قرار دهید، مجوزهای لازم برای انجام کار پاره وقت است. در کشور کانادا نمی‌‌توان بدون مجوز همزمان با تحصیل به کار خاصی مشغول شد. به همین دلیل دولت این کشور طرحی در نظر گرفته که با توجه به آن دانشجویان این امکان را دارند که به صورت پاره وقت در مشاغل خاص فعالیت داشته باشند. طبق قوانین کشور دانشجو می‌‌تواند کمتر از ۲۰ ساعت در هفته کار کند. کارهای دانشجویی معمولا به دو دسته داخل و خارج از دانشگاه تقسیم می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با شرایط و اجازه کار دانشجویی در کانادا بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید به مقاله "آیا همزمان با تحصیل می‌توانید در کانادا کارکنید؟ شرایط کار و تحصیل همزمان در کانادا" مراجعه بفرمایید.

شرایط کار بعد از تحصیل در کانادا

شما می‌توانید در اداره‌ی مهاجرت کانادا درخواست ورک‌پرمیت PGWP دهید (با هزینه‌ي ۲۲۵ دلار کانادا). بعد از اخذ مجوز کار، ۶ ماه تا ۲ سال فرصت دارید کار پیدا کنید. با توجه به رشد روز افزون در صنعت کانادا، کار پیدا کردن در این کشور خیلی سخت نیست، پس نگران این مرحله نباشید. در ادامه فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ‌التحصیلان در گرایش‌های پرتقاضا مانند مدیریت، مهندسی، و پزشکی را آورده‌ایم:

رشته

عنوان شغلی

دستمزد میانگین

مدیریت

متخصص استخدام

63932 دلار

متخصص آمار

69404 دلار

مدیر ارشد مالی

75241 دلار

مهندسی

مهندس شیمی

65840 دلار

مهندس مکانیک

61967 دلار

مهندس محیط زیست

80348 دلار

پزشکی

دندان‌پزشک

99148 دلار

داروساز

77465 دلار

دام‌پزشک

77465 دلار

دانشگاه‌های کانادا با بالاترین نرخ اشتغال:

تحصیل در کانادا بسیار پرتقاضا است، خصوصا از طرف ایرانی‌ها. چون اولین چیزی است که هنگام تصمیم برای ادامه‌ی تحصیل در خارج، به ذهن ما می‌رسد.

کمک ‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

مهاجرت از طریق استارت‌آپ کانادا

امروزه برای افزایش میزان سرمایه­‌گذاری و کارآفرینی در کشورهای مختلف، سیاست جدیدی به کار گرفته شده است و آن استقبال از استارت­‌آپ­هاست. به طور کلی استارت­‌آپ­ها، شرکت­‌های نوپایی هستند که به وسیله یک یا چند کارآفرین شکل می‌گیرد تا محصول یا خدمتی منحصر به ­فرد را تولید کنند. دولت کانادا در راستای توسعه تولید و اشتغال­زایی، از مدیران متخصص در سرمایه‌گذاری، تاجران و کارآفرینان کشورهای مختلفت جهان، دعوت می­‌کند تا برای راه‌­اندازی کسب و کار سودآور و نو به این کشور ورود پیدا کنند. آمار بالای راه‌اندازی استارت­‌آپ کانادا، طبق نتایج به دست آمده، این کشور را در رتبه سوم جهانی قرار داده است. از جمله شرایط مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار از طریق استارت‌آپ در کانادا، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • راه‌اندازی کسب و کار و تجارت مورد تایید کانادا
  • اشتغال‌زایی شهروندان کانادایی به واسطه کسب و کار پیشنهادی
  • قابلیت رقابت در مقیاس جهانی برای کسب و کار پیشنهادی

از طرفی مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق استارت‌آپ، به شرح زیر است:

  • دریافت نامه تحت عنوان نامه حمایت از یک گروه سرمایه‌گذاری واقع در کانادا برای ارائه به اداره مهاجرت
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با حداقل سطح 5CLB آزمون آیلتس یا 5NCLC زبان فرانسوی در هر 4 مهارت
  • اثبات این موضوع که فرد متقاضی توانایی تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش را دارد.

با توجه به کاهش رشد اقتصادی، تنها راه گریز از این بحران، سرعت بخشیدن به مشاغل کوچک و استارت‌­آپ­‌های سودمند در کانادا است. برای کسانی که قصد مهاجرت از طریق استارت‌­آپ به کانادا دارند، ۵ استارت‌­آپ سودمند در کانادا به صورت زیر است:

1. خدمات مالی حرفه­‌ای

2. خدمات مشاور املاک

3. خدمات حمل و نقل و ذخیره‌سازی

4. خدمات مدیریت و تفکیک زباله‌های بازیافتی

5. باشگاه­‌های ورزشی و مراکز تناسب اندام

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استارت‌آپ کانادا و دریافت ویزای آن به مقاله "هر آنچه که باید درباره ویزای استارت‌آپ کانادا بدانید" رجوع نمایید.

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از مطمئن‌‌ترین راه‌‌های گرفتن اقامت کانادا، سرمایه‌گذاری در این کشور است. بسیاری از مدیران ارشد، تجار، کارآفرینان و افرادی که در زمینه مدیریتی تجربه کافی دارند، می‌‌توانند مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. در ضمن اگر شرایط استفاده از سایر روش‌‌های مهاجرت به کانادا را نداشته باشید، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی می‌‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. استفاده از برنامه مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری مزایای زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت، چون برنامه مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در کانادا با این هدف ایجاد شده که افراد باتجربه و ماهر بتوانند فعالیت مناسبی در این کشور داشته باشند. مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری مزایایی دارد:

  • استفاده از مهاجرت استانی با قیمت مناسب
  • ایرانیان زیادی در کانادا زندگی می‌کنند که این موضوع سبب راحتی افراد جدید برای تطابق با فرهنگ و حال و هوای این کشور می‌شود.
  • اعتبار بالای پاسپورت کشور کانادا و استفاده از مزایای یک کشور جهان اولی
  • استفاده کردن از خدمات بیمه درمانی رایگان تا آخر عمر، در اختیار داشتن بیمه درمان کامل دندان
  • بهره‌مندی فرزندان شما از تحصیل رایگان در کشور کانادا

و اما برای مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری می‌توان با انتخاب وکیلی معتمد، شرایط مهاجرت را به این افراد متخصص سپرد تا از تکمیل شدن پرونده طبق آخرین قوانین وضع شده توسط دولت کانادا اطمینان حاصل نمایید. برای آشنایی بیشتر با مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری و آشنایی با گزینه‌ها و شهرهای پیش‌رو، می‌توانید مقاله "مطمئن‌ترین راه مهاجرت به کانادا: سرمایه‌گذاری" را مطالعه بفرمایید.

اخذ ویزای کانادا

حال پس از انجام فرآیندهای مهاجرت اعم از مهاجرت تحصیلی، مهاجرت استارت‌آپی، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و ... در مرحله بعد می‌بایست برای اخذ ویزای کانادا اقدام نمایید.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا

پس از گرفتن پذیرش تحصیلی مرحله‌ی بعدی گرفتن ویزای تحصیلی یا همان Study Permit است که می‌بایست 3 تا 6 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی دانشگاه یا کالج مورد نظر خود اقدامات لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی (فرآیند اپلای) را انجام دهید.

نکته‌ی مهم: اگر شما پذیرش دارید دلیل نمی‌شود که حتما ویزا بگیرید.

مثلا ممکن است دانشگاه مشکلی با سن و گپ تحصیلی شما نداشته باشد، یا سطح زبان شما پایین باشد و دانشگاه به هر دلیلی قبول کند، یا حتی شما مجددا مقطعی را بخوانید و دانشگاه بپذیرد ولی سفارت به شما ویزا ندهد. پس شما باید حواستان به نیازمندی‌های اخذ ویزا باشد:

  • نمره آیلتس بالاتر از 6 که با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است
  • نداشتن گپ تحصیلی بیشتر از 4 سال؛ داشتن گپ تحصیلی زیاد تنها زمانی قابل قبول است که ثابت کنید این گپ به علت خدمت سربازی یا کار کردن در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی شما بوده است.

برای تقاضای ویزای تحصیلی کانادا باید مدارک زیر را به سفارت ارائه دهید:

  • نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه
  • نامه تمکن مالی که نشان دهنده توانایی مالی شما در تامین هزینه تحصیل و زندگی در کاناداست.
  •  مدرک زبان انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه نامه‌ای جهت بررسی اهداف شما از تحصیل در کانادا (کاور لتر - Cover Letter)
  • اطلاعات پزشکی

مدت زمان اخذ ویزا تحصیلی کانادا چقدر است؟

اخذ ویزای تحصیلی بسته به مقطع تحصیلی و سرعت در فرآیند ارائه مدارک متغیر است، اما معمولا بین 3 تا 5 ماه به طول می‌‌انجامد.

هزینه‌های اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

هزینه‌هایی که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد شامل:

  • هزینه سفارت برای اخذ ویزا
  • هزینه سفر به یکی از کشورهای اطراف ایران است که سفارت کانادا در آن وجود داشته باشد، برای احراز هویت و انگشت‌نگاری

نحوه تعیین وقت سفارت کانادا؟

تعیین وقت برای سفارت کانادا از طریق وب‌سایت VFS Global انجام می‌شود. برای این منظور می‌بایست یک حساب کاربری در VFS Global ایجاد و حساب خود را از طریق لینک ارسال شده با ایمیل فعال نمایید. سپس دفتر VAC مورد نظر خود را انتخاب کنید و تاریخ و وقت مورد نیاز خود را انتخاب کنید تا وقت‌های خالی به شما نمایش داده شود. زمان مورد نظر خود را انتخاب کرده و دکمه تایید را بزنید.

تمکن مالی در کانادا برای ویزا و مهاجرت تحصیلی به چه معناست؟

در کل تمکن مالی چیست و چرا لازم است؟ تمکن مالی مانده حساب شخص به دلار کانادا، مبالغ ورودی به حساب متقاضی، مبالغ خروجی از حساب متقاضی و گردش حساب می‌باشد که در بازه ۶ ماهه برای حساب خودتان یا سرپرستتان نیاز است از بانکی که در آن حساب دارید (یا سرپرستتان در آن حساب دارند) به شما ارائه می‌دهد. دولت کانادا (و البته خیلی از کشور‌های دیگر) وقتی شما را به عنوان مهاجر می‌پذیرند باید مطمئن شود که شما از پس هزینه‌های خود در آن کشور در طول مدت اقامت خود بر‌می‌آیید و خدایی نکرده مشکلی برای شما پیش نمی‌آید. پس میزان تمکن مالی‌ای که دولت‌ها از شما می‌خواهند بستگی مستقیم به میزان هزینه‌ی شما در طول اقامت دارد؛ مثلا اگر شما کمک هزینه از دانشگاه مقصد دریافت کرده‌اید، پس می‌توانید تمکن مالی کمتری ارائه دهید یا اگر در دانشگاهی با شهریه بیشتر تحصیل خواهید کرد از شما تمکن بیشتری طلب می‌کنند.

شرایط تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت دائم؟

اخذ اقامت کاری پس از تحصیل (PGWP) یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی در کاناداست. از جمله شرایط کلی برای تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن بالای 18 سال در زمان فارغ‌التحصیلی
  • پیدا کردن یک تخصص یا حرفه در زمان تحصیل در کانادا
  • داشتن پذیرش تحصیلی برای دوره‌های بالای 8 ماه
  • تحصیل در موسسه، کالج و دانشگاه مورد تایید اداره مهاجرت کانادا

بعد از اتمام تحصیل در کانادا بین 9 ماه تا 3 سال به شما زمان داده می‌شود که شغل مناسبی پیدا کنید و از این طریق ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید. پس از گرفتن ویزای کاری، در صورتی که به مدت 3 سال فعالیت و کار مداوم در کانادا داشته باشید، می‌توانید درخواست اقامت دائم کانادا بدهید. 3 سال بعد از اخذ اقامت دائم کانادا نیز می‌توانید درخواست تابعیت دهید و پاسپورت کانادا دریافت کنید.هزینه های ویزای تحصیلی در کانادا

 

اخذ ویزای استارت‌آپ کانادا

مدارک لازم برای دریافت ویزای استارت‌آپ کانادا به شرح زیر است:

  • مدرک شناسایی: ارائه مدرک شناسایی سرپرست و تمامی اعضای خانواده
  • مدرک شغلی: وجود مدرک شغلی، سوابق شغلی و دانش علمی در زمینه آن شغل از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • مدرک تحصیلی: داشتن مدرک دانشگاهی برای اقدام به روش استارت‌آپ واجب نیست، اما در صورت داشتن مدرک دانشگاهی، ارائه آخرین مدرک مفید است.
  • مدارک مالی و ملکی: برای اثبات تمکن و توانایی مالی خانواده، ارائه این مدارک لازم است.
  • فرم اطلاعات فردی جهت درخواست ویزا: یک فرم اختصاصی به هر فرد داده می‌شود که تمامی موارد آن باید به دقت تکمیل گردد.

و اما هزینه‌های اخذ ویزای استارت‌آپ کانادا، به جز هزینه لازم برای معرفی یک طرح استارت‌آپی و اثبات توانایی مالی، به شرح زیر است:

  • هزینه‌های دولتی رسیدگی به پرونده‌های ویزای استارت‌آپ؛ شامل 230 دلار هزینه جاب آفر برای هر متقاضی، 255 دلار هزینه ویزای فرزندان برای هر متقاضی، 255 دلار هزینه اجازه کار برای هر متقاضی و 255 دلار هزینه اجازه کار همسر برای هر متقاضی.
  • هزینه دولتی درخواست اقامت دائم از طریق ویزای استارت‌آپ کانادا؛ شامل 2075 دلار هزینه اقامت دائم برای هر متقاضی، 1325 هزینه اقامت دائم همسر برای هر متقاضی و 225 دلار هزینه اقامت دائم برای فرزند هر متقاضی.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کانادا

شرایط اخذ ویزای سرمایه‌گذاری همانند شرایط اخذ ویزای استارت‌آپ کانادا است. زیرا در کل روش‌های مهاجرتی اعم از ثبت شرکت در کانادا، کارآفرینی، خوداشتغالی و استارت‌آپ را می‌توان زیر مجموعه مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری دانست. برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در اولین قدم باید اقدام به اخذ مدرک زبان خود نمایید. اکثر برنامه‌های اقامت کانادا از طریق سرمایه‌گذاری نیازمند نمره آیلتس جنرال در حد نمره ۵ می‌باشند. برخی از برنامه‌ها نیازمند مدرک لیسانس هستند. علاوه بر این باید بتوانید ثابت کنید که در اداره یک شغل و مدیریت یک بیزنس سابقه لازم را دارید. جهت ارائه مدارک شغلی ارائه جواز کسب، سوابق شغلی، آگهی روزنامه رسمی تغییرات شرکت و ... مفید می‌باشد و جهت تکمیل پرونده ویزای سرمایه گذاری کانادا کمک می‌نماید. همچنین در بسیاری از برنامه‌های اقامت کانادا از طریق سرمایه‌گذاری لازم است شما تمکن مالی خود را اثبات نمایید. این تمکن مالی با مدارک مالی و بانکی و همچنین اسناد ملکی قابل ارائه می‌باشد. حدود تمکن مالی قابل قبول در اکثر روش‌های مهاجرتی به کانادا 350 هزار دلار است.

در چند خط بخوانید ...

مهاجرت به کشور کانادا بسیار در بین کشور‌های شرقی پرطرفدار است. جدای از آن برای ما ایرانیان چون هم آمریکا رفتن سخت شده هم کانادا به این کشور نزدیک‌تر است (چه به لحاظ جغرافیایی و چه به لحاظ فرهنگی) مقصد اول شده است، پس رقابت بسیار زیاد است. ولی از طرفی هم وجود دانشگاه‌های مختلف و فرصت‌های بسیار زیادی که کانادا به وجود آورده تا بتواند بهترین‌های دنیا را جذب کند، پس شما هم می‌توانید یکی از دانشجویان بین‌المللی سال آینده‌ این کشور باشید، رزومه‌ی خود را قوی کنید و اصلا ناامید نشوید. در این مقاله سعی شده است روش‌های مهاجرت به کانادا به طور مختصر برای شما شرح داده شود و شرایط، مدارک، نحوه اخذ ویزا و ... هر کدام از روش‌های مهاجرت مورد بررسی قرار بگیرد.

موارد دیگر

10 دانشگاه برتر آمریکا

مشاهده همه
موارد دیگر

مقالات مرتبط با مهاجرت به کانادا

مشاهده همه
headphone and stuff
twenty four hour
رزرو مشاوره

همین الان با مشاوران ما صحبت کنید

مشاوران اسکورایز هر هفته در جلسات آموزشی شرکت می‌کنند تا همیشه به روز باشند. ما مدعی هستیم که بهترین مشاوران را همراه خود داریم.