test

آزمون ACT چیست + شرایط شرکت و زمان برگزاری

آزمون act چیست؟ آیا آزمون act در ایران برگزار میشود؟ هرآنچه باید درباره ازمون act بدانید

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 01
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

در سال 2019 بیش از 1.78 میلیون فارغ التحصیل یعنی 52 درصد از فارغ التحصیلان دبیرستان های ایالات متحده  در آزمون ACT  شرکت کردند.
نمرات آزمون ACT توسط همه کالج ها و دانشگاه های ایالات متحده چهار ساله پذیرفته می شود. ACT یک آزمون استعداد یا IQ نیست. سوالات مستقیماً با آموخته های دانش آموزان در دوره های دبیرستان مرتبط است. ACT هر ساله هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی اجرا می‌شود.

آزمون ACT یکی از آزمون هایی است که متقاضیان دانشگاه های آمریکا برای اپلای در این کشور به آن احتیاج دارند. دانشجویانی که قصد اپلای برای دانشگاه های خارج از کشور به خصوص آمریکا را دارند، باید قبل از اپلای مدارک مورد نیاز برای آن دانشگاه را بررسی کنند و تمامی مدارک مورد نیاز دانشگاه را آماده کنند. یکی از مهم ترین مدارکی که دانشگاه های آمریکا برای پذیرش دانشجویان خارجی به خصوص در مقطع لیسانس از متقاضیان می‌ خواهند، نمره آزمون ACT است. برای آشنایی بیشتر با آزمون ACT شما را به خواندن ادامه این مطلب از سایت اسکورایز دعوت می‌ کنیم. 


آزمون ACT چیست ؟

آزمون ACT که یکی از معتبرترین و معروف ترین آزمون های آمریکا است که هر سال 7 بار برگزار می‌ شود. این آزمون توسط موسسه غیرانتفاعی به نام American College Testing برگزار می‌ شود که نام این آزمون نیز مخفف شده اسم همین موسسه است. هدف از برگزاری آزمون ACT سنجش توانایی و دانش علمی دانش آموزانی است که از دبیرستان فارغ التحصیل شدند و متقاضی ثبت نام در دانشگاه هستند. این آزمون به طور میانگین هر ساله از 2 میلیون داوطلب گرفته می‌ شود که این داوطلبان اکثرا بومی آمریکا هستند. البته این آزمون از دانش آموزان بین المللی که بعد از دبیرستان قصد ورود به دانشگاه های آمریکا را داشته باشند نیز گرفته می‌ شود.
نکته ای که همواره باید در اپلای به آن توجه داشته باشید این است که علاوه بر نمره آزمون های خواسته شده از شما سایر مدارک همچون ریز نمرات دبیرستان و برای مقاطع بالاتر ریز نمرات دوره لیسانس، توصیه نامه و ... نیز تاثیر بسزایی در پذیرش شما دارد. تمامی مدارک خواسته شده با هم نشان می‌دهند که آیا واجد تحصیل در دانشگاه انتخابی هستید یا خیر؟


مزیت های آزمون ACT

یکی از مزیت های این آزمون این است که افرادی که نتوانستند نمرات خوبی در دوران دبیرستان خود کسب کنند، با شرکت در این آزمون و کسب نمره مطلوبی می‌ توانند این کمبود را جبران کنند. همچنین برای کسانی که نمره GPA و یا ریزنمرات دبیرستان بالایی دارند نیز امتیاز هایی دارد. دانشگاه های آمریکا به دانش آموزانی که دارای نمره GPA بالایی هستند، کار بورسیه های تحصیلی اهدا می‌ کند. اگر این افراد در آزمون ACT نیز نمره بالایی کسب کنند، شانس آن ها در دریافت این بورسیه و یا کسب بورسیه با مبلغ بالاتر بالا می‌ رود.
یکی دیگر از مزیت های آزمون ACT برای افرادی است که بخواهند در همان دوران دانشجویی در شرکت ها  و موسسات مشغول به کار شوند. زیرا تعدادی از شرکت ها هستند که از افراد جوان به عنوان نیروی کار استفاده می‌ کنند و از آن ها نمره آزمون ACT را می‌ خواهند. مزیت دیگر نمره بالای این آزمون در این است که به شما برای ساخت رزومه ای قوی کمک می‌کند. 


بخش های آزمون ACT

به طور کلی این آزمون از 4 بخش اجباری و یک بخش اختیاری تشکیل می‌شود. 4 بخش اجباری این آزمون را سوالات مربوط به انگلیسی، ریاضیات، خواندن، علوم پایه تشکیل داده است و بخش اختیاری آن نیز مربوط به نوشتن است. زبان این آزمون انگلیسی بوده و در اصل آزمون ACT برای سنجش میزان درک شما به زبان انگلیسی در فهمیدن مطالب درسی و حل مسائل است. محدوده نمره آزمون ACT از 1 تا 36 است که داوطلبان این آزمون به طور میانگین موفق به کسب نمره 21 می‌شوند. اگر تمایل به اپلای برای دانشگاه های برتر آمریکا را دارید، کسب نمره 31 در این آزمون می‌ تواند به شما کمک بزرگی بکند.
●    بخش انگلیسی آزمون ای سی تی 75 سوال دارد و زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده است، 45 دقیقه می‌ باشد.
●     بخش ریاضی دارای 60 سوال و 60 دقیقه وقت است.
●    بخش خواندن 40 سوال دارد و زمان پایان پاسخگویی به این بخش بعد از 35 دقیقه است.
●     آخرین بخش اجباری که سوالات مربوط به علوم پایه می‌ باشد، دارای 40 سوال و 35 دقیقه زمان است. 
اگر شما این آزمون را با بخش اختیاری نوشتن انتخاب کنید، 1 سوال به شما برای این بخش داده می‌ شود که برای نوشتن متن آن 40 دقیقه زمان خواهید داشت. در کل آزمون ACT بدون بخش مقاله 2 ساعت و 55 دقیقه طول می‌ کشد و با بخش اختیاری  مقاله 3 ساعت و 35 دقیقه طول خواهد کشید.
از آنجایی که این آزمون دارای دو بخش اختیاری و اجباری است، زمان اعلام نتیجه آن ها متفاوت است. زمان اعلام نتیجه این آزمون برای بخش های اجباری بین 2 تا 8 هفته متغیر است و برای بخش اختیاری نیز 4 هفته بعد از روز آزمون خواهد بود. مدت اعتبار مدرک ACT  بعد از اعلام نتایج تا 5 سال است. بعد از 5 سال نیز شما می‌توانید از آن در رزومه خود استفاده کنید اما برای بسیاری از دانشگاه ها و موسسات ارزشی نخواهد داشت.

آزمون act

بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره آزمون جی آر ای


قوانین آزمون ACT

یکی از هدف های این آزمون این است که شرایط امتحانی برای همه افرادی که در این آزمون شرکت می‌ کنند یکسان باشد. به همین دلیل در حین آزمون همه مراکز آن سختگیری های خاص خود را دارند. در صورت رعایت نکردن این قوانین، مراقب ممکن است شما را از امتحان بیرون کند و یا نمره دهی شما را کنسل کند. موارد زیر لیستی از نکاتی است که در حین شرکت در این آزمون باید حتما به آن ها دقت کنید.
●    حضور به موقع برای شرکت درآزمون یکی از مواردی است که حتما باید آن را در نظر داشته باشید.
●    در صورت تمام نشدن زمان پاسخگویی به سوالات یک بخش شما حق رفتن به بخش های دیگر را ندارید. و یا برگشتن به بخش های قبلی که پاسخ داده اید. همه این موارد تقلب محسوب می‌ شود و موجب اخراج شما از آزمون خواهد شد. پس بهتر است سوالات هر بخش را در زمان مخصوص خودش پاسخ دهید.
●    در بین بخش های آزمون زمانی را برای استراحت شما در اختیارتان می‌ دهند. از وقت خود برای استراحت، خوردن خوراکی و یا آشامیدن آب استفاده کنید. هرگونه تبادل نظر با سایر داوطلبان تقلب محسوب می‌ شود.
●    تلفن همراه خود را حتما قبل از ورود به آزمون خاموش کنید. در صورتی که در حین آزمون برای دیدن ساعت به گوشی خود نگاه کنید و یا هرگونه صدایی از آن خارج شود، برگه شما گرفته می‌ شود و نمره صفر برایتان رد خواهد شد.
●    در هنگام شرکت در آزمون پاسپورت و کارت شناسایی معتبر داشته باشید. حواستان باشد که پاسپورت تان دارای اعتبار باشد. همچنین عکس واضح و جدید نیز باید با خود به همراه داشته باشید.
●    برای پاسخ دادن به سوال مداد و پاک کن به همراه داشته باشید.
●    در روز آزمون قادر به همراه داشتن ماشین حساب هستید، اما حواستان باشد که ماشین حساب باید بی صدا باشد. همچنین امکان استفاده موبایل به عنوان ماشین حساب وجود ندارد.
●    داشتن برگه چرک نویس، برگه یادداشت، دیکشنری و... غیر مجاز است.


هزینه های آزمون ACT

هزینه آزمون ACT به عوامل گوناگونی بستگی دارد. هزینه این آزمون برای افراد بومی و غیر بومی متفاوت است. همچنین اینکه شما می‌ خواهید فقط بخش در بخش اجباری آزمون شرکت کنید و یا مایل به شرکت در بخش اختیاری هستید نیز دارای هزینه های متفاوتی است. ضمنا اگر موفق به ثبت نام در زمان مشخص تعریف شده برای آزمون نباشید، باید جریمه دیرکرد را پرداخت کنید.
هزینه آزمون ACT برای داوطلبان بومی آمریکایی بدون بخش  Writing یا نوشتن 50.50 دلار می‌ باشد و برای داوطلبان بین المللی 150 دلار است. همچنین هزینه این آزمون با بخش نوشتن برای داوطلبان بومی 67 دلار و برای داوطلبان بین المللی مبلغ 166.50 دلار خواهد بود. جریمه دیرکرد در ثبت نام نیز 30 دلار است که در صورت ثبت نام در بازه 14 روز پس از پایان رسیدن مهلت ثبت نام باید پرداخت شود.

آزمون act چیست
مراکز آزمون ACT

این آزمون در 7 بازه زمانی در هزاران مرکز آزمون ACT در ایالات متحده و همچنین در مراکز بین المللی برگزار می‌ شود. متاسفانه به علت اینکه ایران تحریم است این آزمون در کشور ایران برگزار نمی‌ شود. اما شما می‌ توانید با مراجعه به سایت ACT نزدیک ترین کشور و مرکز را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که آزمون ACT در همه تاریخ ها در مراکز بین المللی برگزار نمی‌ شود. پس حتما از قبل تاریخ ها و مکان دقیق را انتخاب کنید تا بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای آمادگی در این امتحان داشته باشید. همچنین با مراجعه به سایت این آزمون می‌ توانید به راحتی در آزمون ACT ثبت نام کنید.


تاریخ برگزاری آزمون ACT

تاریخ برگزاری آزمون ACT هر ساله متفاوت است اما به طور طبیعی 7 بار در سال برگزار می‌ شود. ماه هایی که این آزمون در آن برگزار می‌ شود ماه های فوریه، آوریل، ژوئن، ژوئیه، سپتامبر، اکتبر و دسامبر است. معمولا این آزمون در تاریخ های فوریه و جولای در نیویورک و یا مراکز بین المللی برگزار نمی‌ شود. اما برای اطلاع از تاریخ دقیق آزمون ACT بهتر است به سایت رسمی ACT مراجعه کنید. 

بیشتر بخوانید:
اشتباهات رایج در نوشتن انگیزه نامه


منابع آزمون ACT


در این قسمت تعدادی از منابع آنلاین آزمون ACT را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی برای این آزمون مطالعه کنید و نیاز به خرید کتاب نداشته باشید.
1.    سایت رسمی ACT
در این وبسایت شما می‌توانید آزمون های سال قبل را دریافت کنید و به عنوان منبعی ارزشمند از آن استفاده کنید. زیرا این موسسه هر سال آزمون های سال های قبل را بر روی سایت خود منتشر می‌کند.
2.    موسسه Magoosh
موسسه ای بسیار معتبر که برای افراد داوطلب شرکت در آزمون ACT بسیار مناسب است. این موسسه علاوه بر برگزاری کلاس ها و دوره های آمادگی آزمون ای سی تی، برنامه های درسی، کتاب، نمونه سوال و آزمون های جامع را به صورت رایگان برای داوطلبان بر روی سایت قرار می‌ دهد.
3.    موسسه PrepFactory
این موسسه تنها سوالات و پاسخ های آزمون ها را در اختیار شما نمی‌ گذارد، بلکه سعی کرده است تا نکات کلیدی و کاربردی را به جدیدترین شیوه ها برای شما آماده کند. با کمک این موسسه شما می‌ توانید با استفاده از بهترین روش ها به سوالات آزمون پاسخ دهید.
4.    Khan Academy
این موسسه همانطور که یکی از موسسات خوب برای آزمون SAT است، برای آزمون ACT نیز بسیار مفید است. این سایت ویدئوهای آموزشی، نمونه سوالات و سایر مطالبی که برای شرکت در این آزمون احتیاج دارید را برای شما فراهم کرده است.

استعلام و اعتراض به امتیاز در آزمونACT

در مقاله ای از سایت act.org می‌خوانیم:  می‌توانید نگرانی‌ها و مشکلات خود را با استفاده از فرم استعلام امتیاز ACT گزارش دهید. ACT اعتبار نمرات را بررسی می کند. اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید به صورت ناشناس به صورت آنلاین درخواست ارسال کنید.

اگر ACT بازبینی امتیاز را آغاز کند، مستقیماً به امتحان دهنده اطلاع می دهد. به دلایل حفظ حریم خصوصی، ACT معمولاً جزئیات بررسی نمره را با هیچ فرد دیگری غیر از آزمون دهنده قرار نمی دهد، مگر اینکه فرد صراحتاً با اجرای فرم مجوز انتشار اطلاعات شخصی به ما اجازه انجام این کار را بدهد.

فقط دریافت کنندگان امتیاز رسمی از ACT در مورد اعتبار نمرات مطلع خواهند شد.

سوالات متداول

  آیا هزینه های آزمون ACT متفاوت است؟

بله. هزینه این آزمون با توجه به اینکه شما بومی آمریکا هستید یا نه و یا چه نوع آزمونی را انتخاب می‌ کنید متفاوت است.


 آیا زمان برگزاری آزمون ACT مشخص است؟
خیر، این آزمون 7 مرتبه در سال برگزار می‌ شود اما زمان دقیق آن را باید با توجه به مرکز انتخابی از روی سایت رسمی این آزمون دید.

  برای پذیرش در دانشگاه های معتبر آمریکا، نمره خاصی از آزمون ACT  مورد نظر است؟
بله. اگر دانشگاه خیلی خوبی در آمریکا مد نظر داشته باشید بهتر است تا نمره آزمون ACT شما 31 به بالا باشد.


آیا آزمون ACT در ایران برگزار می‌ شود؟
خیر، این آزمون به علت وجود تحریم هایی که آمریکا بر روی ایران اعمال کرده است، در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌ شود. برای شرکت در این آزمون باید از روی سایت آزمون ACT نزدیکترین کشوری که این آزمون را برگزار می‌ کند پیدا کنید.

آیا آزمون ACT مصاحبه دارد؟

خیر این آزمون مصاحبه ندارد.

چندبار میتوان در آزمون ACT شرکت کرد؟

بیش از 12 بار نمیتوان در آزمون ACT شرکت کرد با این حساب بهترین زمان برای شرکت در این آزمون در سال آخر دبیرستان است.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز