◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

چگونه مانند کودکان زبان یاد بگیریم؟

یادگیری زبان مثل کودکان چگونه است؟ چطور مثل یک کودک زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

شایان زمانی

شایان زمانی

1395 - 10 - 12
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آیا می دانید بزرگترین بیانیه BS در اینترنت در مورد یادگیری زبان چیست؟ "شما باید زبان را مانند یک کودک یاد بگیرید" این روش شاید جذاب باشد ولی می‌تواند وقت زیادی از ما بگیرید.  توصیه «مثل یک کودک بیاموز» دقیقاً این کار را انجام می دهد. باعث می شود زمان غیرقابل تصوری را از دست بدهید. اما پشت هر حرفی فرضی وجود دارد. یعنی در برخی موارد تلاش برای یادگیری مانند کودکان می‌تواند مفید باشد.

ما در یادگرفتن زبان کار راحت تری از کودکان داریم

ما در یادگیری زبان جدید کار بسیار ساده تری از کودکان داریم چرا؟

  • چون شما بر خلاف نوزادان میتونید تفاوت بین هجا ها رو بفهمید. شما میدونید “م” چه صدایی میده و “ن” چه صدایی میده! 
  • چون شما بر خلاف نوزادان میتونید یاد بگیرید که برای ادا کردن یک صدا باید چطور زبونتونو بچرخونید! 
  • چون شما بر خلاف نوزادان میتونید بفهمید صدایی که میشنوید صدای خانم هست یا آقا؟ صدای غریبه اس یا آشنا؟ یا اصلا آلودگی صوتیه! 
  • چون شما بر خلاف نوزادان لازم نیست مدت زیادی صرف کنید تا تن صدای شخص رو درک کنید که متوجه بشید عصبانی بوده یا نه؟ سوالی بوده یا نه؟ 
  • چون شما یک زبان دیگه هم بلدید و کاملا معنی صفت، اسم، فعل و عبارت ها رو میفهمید! 
  • چون شما بالغ بر هزاران لغت مشترک با ریشه های مشترک در زبان های دیگه بلدید!
  • شما خیلی بیشتر میدونید و خیلی استعداد بیشتری از یک نوزاد برای یادگیری زبان دارید! پس چرا شاید مدت زیادی طول میکشه برامون تا بخوایم خیلی با سختی اونم دست پا شکسته و اونم فرّار زبان یاد بگیریم؟
  • چون از ابتدایی ترین ابزارهایی که نوزاد برای یادگیری استفاده میکنه استفاده نمی کنیم!

ساده ترین ابزار یادگیری زبان کودکان چه چیزهایی هستند؟

از سوال پرسیدن نمیترسند

اولا این که اصلن ترسی از پرسیدن سوال نداره! بارها دیدیم افرادی رو که در کلاس های مختلف شرکت میکنند و حتی نظر خودشونو تو کلاس بیان نمیکنن. فعالیت کلاسی ندارند. مثلا از ترس اینکه نکنه ضایع بشن یا از طرف هم کلاسی ها مسخره بشن. در حالی که نوزادان هر روووز سوال های بی شماری با یک ساختار مشخص رو بارها و بارها میپرسن: “این چیه؟” بچه ها از اشتباه کردن نمیترسن و با آزمون و خطا به استادی میرسن. چن بار تو بچگی از دوچرخه افتادید پایین؟ چن بار موقع یاد گرفتن رانندگی خاموش کردین؟ زبان مثل هر مهارت دیگه نیاز داره که اشتباه کنید! میگن موفقیت مثل یک پاندول میمونه که یک طرفش موفقیت و پیروزیه و یک طرف دیگر شکست و اشتباه. اگر میخواهید دامنه نوسان تون رو زیاد تر کنید و موفقیت های بزرگتری کسب کنید باید بیشتر و بیشتر و بزرگتر شکست بخورید تا به سمت موفقیت های بزرگتر تاب بخورید.

تلاش زیادی دارند

دوم اینکه ساعت های متمادی صرف انجام کار مورد علاقشون میکنن. حتما دیدیم که وقتی یک کودک سرگرم بازی با اسباب بازی میشه ساعت ها و روزها و هفته ها با اشتیاق اونو تکرار میکنه. در حالی که ما بزرگ تر ها ممکنه حتی ۱۰ دقیقه هم بازی کردن با اون اسباب بازی برامون جذابیت لازم رو نداشتته باشه. چطور انتظار داریم بدون اشتیاق لازم بدون اشتیاق کودکانه یک زبان رو یاد بگیریم؟ پس کافیه ما هم وقت کافی رو برای یاد گرفتن زبان بذاریم.

توجه بالایی دارند

سوم اینکه به موضوعات بسیار بسیار عمیق توجه میکنن. شما یک شی یی رو از جلوی چشمان یک کودک پنهان کنید (چیزی که بهش دالی بازی میگیم!) فقط از طرز نگاه کردنش میتونید عمق توجه ش رو متوجه بشیم. یا وقتی که کودکی رو صدا میکنید که چطور با تمام حواس به اطراف با دقت نگاه میکنه میشه این توجه رو به عینه مشاهده کرد. آیا توقعی غیر از این دارید که چنین فردی برای یادگیری زبان کار سختی نداشته باشه؟ این در حالیه که حتی وقتی ما تو کلاس های زبان شرکت میکنیم باید دائما مشغول چک کردن آخرین پیام هامون در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی باشیم. یا به خیال خودمون با گوش دادن به آهنگ های زبان دلخواهمون به صورت ناخودآگاه داریم زبان یاد میگیریم! خیر اینگونه نیست! باید تمــــام تمرکزتون رو روی گوش دادن بکنید وقتی که فیلم یا فایل های صوتی به زبان دلخواهتون رو گوش میدید تا تغییری ایجاد بشه. دقیقا همونطوری که بچه ها وقتی براشون اتفاق جدیدی میافته صدایی میشنوند دست از بازی کردن میکشن. تمام حواسشون رو جمع میکنند ببینن چه اتفاقی داره رخ میده.

کاری که باید را انجام میدهند

چهارم کاری رو که باید انجام بدن بدون اما و اگر انجام میدن. اگه شما تو شرکتی کار بکنید که مثلا نیاز به یاد گرفتن زبان ژاپنی داشته باشه و یاد گرفتنش به شما خیلی کمک میکنه در رشد حقوقتون چیکار میکنید؟ اکثر افراد انواع و اقسام بهونه ها رو میارن که نه! سخته! بدرد نمیخوره! در حالی که میتونن با صرف زمانی کمتر از یکسال کاملا یاد بگیرن. چرا که کودکی که ابدا هیچ چیز نمیدونه در عرض سه سال کاملا به این زبان مشرف میشه. چون بهانه تراشی نمیکنن کاری که ما بزرگترها در انجام دادنش استادیم!

زیاد صحبت میکنند

پنجم زبان وسیله ای برای برقرار کردن ارتباطه! بچه ها از همین ابزارشون برای برقراری ارتباط استفاده میکنن و دائما با پدر و مادرشون و البته خودشون! حرف میزنن. اما دایره افرادی که میتونه باهاشون ارتباط برقرار کنه محدود به دو نفره! چرا ما از اینکه در عصر ارتباطات هستیم استفاده لازم رو نمیبریم و با کسی با زبان بیگانه ارتباط برقرار نمیکنیم؟ وسعت شبکه های اجتماعی به قدریه که به همه این فرصت رو میده که بتونن با یک فرد اصیل صحبت کنن و زبانشون رو تقویت کنن. چون زبان وسیله ای برای برقراری ارتباطه و نه چیزی برای پر کردن رزومه!

با حرف های ساده شروع میکنند

ششم نمیخوایم واقعا مثل بچه ها شروع کنیم! اونها اوایل فقط سوال میپرسند و نیازهاشونو درخواست میکنند. چنتا جمله هم بیشتر بلد نیستند. اما ما از همون اول میخوایم درباره دلایل انحطاط جوامع پوپولیستی نطق کنیم :| و این رو هم بدونیم که برای اینکه خیلی برامون یادگیری زبان جذاب تر باشه سعی کنیم فقط اون نیازمون رو برطرف کنه. مثلا برای چی باید یه ساختمون ساز درباره گیاهان نکاتی رو یادبگیره!

پس ما از کودکان خیلــــی امکانات گسترده تر و توانایی های پیشرفته تری داریم! کافیه از روش هایی که در گذشته برای یادگیری زبان استفاده کردیم رو مجددا استفاده کنیم تا به نتیجه دلخواهمون یعنی یادگیری زبان های مختلف برسیم.

چرا یادگیری زبان مثل کودکان بهترین روش نیست؟

1. شما به اندازه کودکان وقت دارید
 

یک کودک متوسط حداقل به چند سال از زندگی خود نیاز دارد تا شروع صحبت درباره موضوعات پیچیده کند.  آخرین باری که بررسی کردم بچه ها مجبور نیستند هیچ صورت حسابی بپردازند. وقتی دو ساله هستند مجبور نیستند به مدرسه بروند. آنها حتی مجبور نیستند خود را تمیز کنند! آنها فقط می نشینند و گوش می دهند. این تنها سرگرمی آنهاست. پس آیا وضعیت زندگی شما به هیچ وجه با این ایده آل قابل مقایسه است؟

2. شما می توانید به طور کامل خود را در یک زبان خارجی غرق کنید؟

خبر بد. این اتفاق نخواهد افتاد. البته مگر اینکه مایل به مهاجرت به خارج از کشور باشید.

 

3. مغز شما شبیه مغز یک کودک است؟

من می توانم ده ها مقاله علمی را در اینجا نقل کنم. اما نیازی نیست. شما می دانید که مغز شما هیچ شباهتی به مغز یک کودک ندارد. مغز کودک یک لوح تمیز است. مال شما مثل دیواری است که با نقاشی های گرافیتی پوشیده شده است. مغز کودک هر چیزی را که در مسیر خود باشد به صورت بیش فعال جذب می کند. مغز بزرگسالان اما حساس تر است و تمایلی به دریافت اطلاعات جدید ندارد.

 

چه راهکاری برای یادگیری زبان پیشنهاد می کنیم؟

دو کار هست که پیشنهاد میدیم انجام بدید، اول اینکه خیلی زیاد گوش بدید. و دوم اینکه خیلی زیاد حرف بزنید. جعبه ابزارتون رو آماده کنید و ازش به واقع استفاده کنید.

درباره گوش دادن باید اینو بگم که چنتا از ما تا حالا جرات کردیم بدون زیرنویس چه فارسی چه انگلیسی فیلم ببینیم؟ در حالی که واقعا بعضیامون توانایی شو داریم ولی میترسیم. مطمئن باشید چند بار که تجربه اش کنید میبینید زیاد سخت نیست ولی باید از یک جا شروع کنید.

جعبه ابزار شما اصطلاحات و جملات کلیدی و پرکاربرده که خیلی زیاد تکرار میشه. اگه جعبه ابرازتون کامل باشه میتونید تو هر موقعیتی با هر سطح از سواد به اصطلاح گلیم خودتون رو از آب بیرون بکشید. «چطور این را می گویید؟»، «نمی فهمم چه می گویید»، «لطفاً تکرارش کنید»، «معنیش چه می شود؟»

بسته آموزشی مکالمه چه کمکی به شما میکنه؟

تو این دوره رایگان سعی شده که ۱۰۰ جمله و عبارت کلیدی رو به شما هدیه بدیم که این ۱۰۰ جمله در قالب ۲۰ درس و طی ۱۰ هفته به شما ارسال میشه. به شما پیشنهاد میکنیم که ۱۰ جمله هر درس را کاملا حفظ کنید سپس به درس بعدی گوش بدید. باید محتوای هر درس کاملا ملکه ذهنتون بشه و بتونید مانند جعبه ابزار ازش استفاده کنید. طی این دوره رایگان شما قادرید طی ۱۰ هفته کاملا در هر شرایطی به زبان انگلیسی صحبت کنید. در هر درس با هر جمله مثال های متعدد به همراه ترجمه فارسی اومده که میتونید بارها و بارها ازش استفاده کنید.

برای ثبت‌نام در این دوره رایگان کلیک کنید

 

مهم ترین قوانین گرامر را بیاموزید
 

در ذهن شما جزئیات به تدریج و به طور نامحسوس به کلیات تبدیل می شوند . دلیلی نمی بینم که یک سال صبر کنم تا در سطح ارتباطی به زبانی صحبت کنم. به همین دلیل است که همیشه بهتر است از کلیات، یعنی از مهمترین قواعد گرامری شروع کنید.

 در واقع ادعا نمی کنم که شما  باید فقط گرامر را یاد بگیرید. ممکن است انتخاب کنید که صبر کنید تا زبان در زبان غرق شوید. اما می توانم این را به شما قول دهم اینکار زمان زیادی از شما می گیرد. حتی اگر این اولین زبان خارجی شما باشد که یاد میگیرید. در واقع، ممکن است آنقدر طول بکشد که شما تسلیم شوید.

من معتقدم که سرعت پیشرفت ما یکی از بزرگترین منابع انگیزه ما است. در مورد آن فکر کنید. چند بار با وجود عدم پیشرفت به انجام کاری ادامه داده اید؟ تعداد کمی از ما به اندازه کافی پیگیر هستیم که فعالیت هایی را دنبال کنیم که هیچ تاثیری ندارند.

چرا بزرگسالان بهتر یاد می گیرند؟
 

همانطور که قبلاً نوشتم، بزرگسالان از قبل دانش زبانی دارند. کودکان باید مکانیزم زبان مادری خود را بیاموزند، در حالی که در بزرگسالی درک بهتری از نحوه کار زبان دارند. از این گذشته، تقریباً همه ما می دانیم که فعل ها یا صفت ها چیست. علاوه بر این، بزرگسالان ماشین‌های الگویابی برجسته‌ای هستند - استنباط و اعمال قوانین زبان برای ما بسیار آسان‌تر است!

به طور خلاصه به عنوان بزرگسالان، ما می توانیم خیلی سریع یاد بگیریم. اما همانطور که بارها گفته ام، همه چیز بستگی به این دارد که چقدر مایل به تلاش هستید. اگر معتقدید که تماشای سریال‌های تلویزیونی، خواندن کتاب‌های مصور یا فقط گوش دادن غیرفعال شما را مسلط می‌کند، به رویاپردازی ادامه دهید. میدونم خشن به نظر میاد اما همیشه بهتر است از نظر ذهنی برای رویارویی با چالش‌ها آماده باشیم تا امیدوار باشیم که «همه چیز خوب خواهد بود». یادگیری نیاز به تلاش دارد. هیچ راه حلی در این مورد نیست.

حرف آخر…

مهم ترین پیشنهادی که در رابطه با استفاده از این محصول براتون دارم که رعایت کنید اینه که : مادامی که در حال یادگیری یک درس هستید مطالب درس های بعد رو نگاه نکنید و تا تسلط کامل روی همون درس ها متمرکز بمونید. زیرا این باعث میشه که فشار درس های بعد هم روی ذهنتون گذاشته بشه و یادگیری به خوبی اتفاق نیافته.

چه موقع باید درس بعدی رو مطالعه کنیم؟ زمانی که بتونید با اعتماد به نفس کامل از محتوای هر درس در هر شرایطی استفاده کردید.

انتظار نداشته باشید از اول خیلی خوب صحبت کنید اما یادتون باشه که همه از یک جایی شروع میکنن.

از ابزارتون گاه و بیگاه استفاده کنید! حتی شده نامربوط! سعی کنید در حین یادگیری لذت ببرید.

امیدوارم وقت و انرژی کافی برای یادگیری محتوای این محصول رو بذارید. اگه ازین محصول راضی بودید برای اطلاع از محصولات بعدی ما رو فالو کنید و به دوستانتون معرفی کنید.

 

منبع:

https://universeofmemory.com/you-dont-learn-languages-like-a-child/

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز

Maryam S

Maryam S

11 - 10 - 1402

سلام،بسته آموزشی مکالمه زبان رو چطور دانلود کنیم؟

نفیسه حیدری

نفیسه حیدری

07 - 10 - 1396

سلام وقت بخیر این محصولتون کجاست؟

پاسخ مهراد عابدی

وارد صفحه کاربری (پروفایل) خود شوید و دوره ۷ هفته ای مکالمه را انتخاب کنید