test

سوالات مصاحبه اپلای آنلاین : دکتری، ارشد و کارشناسی

سوالات مصاحبه دکتری اپلای چیست؟ سوالات مصاحبه آنلاین با استاد در ارشد برای بورسیه چطور؟

مهدی انصاری

مهدی انصاری

1397 - 08 - 30
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

در مرحله مکاتبه با اساتید هنگام اپلای، به احتمال زیاد با درخواست انجام مصاحبه از سوی چندی از آن ها مواجه می شود. به طور معمول قرار مصاحبه بعد از اقدام به ایمیل برای معرفی خود و رزومه تان به اساتید و قبل از ددلاین آن دانشگاه صورت می گیرد که در مقاله مکاتبه با اساتید به طور کامل توضیح دادهی‌ایم. چنانچه استادی بخواهد زمانی برای مصاحبه هماهنگ کنید، شما موفق شده اید بیش از نود درصد مسیر موفقیت در گرفتن بورسیه تحصیلی و پذیرش از آن دانشگاه را بپیمایید. درصد باقیمانده به شرایط و چگونگی روند مصاحبه ی پیش رو بستگی دارد که در این مطلب قصد داریم نکات کلیدی برای مصاحبه آنلاین را مطرح کنیم.

نکات مهم در مصاحبه آنلاین با استاد

  • با توجه به موضوعات قبلی به نکات و مسائل پرتکرار در حین مصاحبه میپردازیم.
  • ابتدا توجه کنید که هرچقد هم از نظر فکری در ابتدای مصاحبه آشفته هستید، با آرامش و اعتماد به نفس ظاهر شوید
  • لباس مناسب و آراسته، نه خیلی رسمی، بپوشید و منظره ی پشت خود را حتما قبل از مصاحبه بررسی کنید.
  • همواره لبخند به لب داشته باشید و انرژی مثبت خود را نشان دهید. رو راست باشید و سعی کنید بهترین جواب ها را با طمأنینه و پرانرژی بدهید.
  • اشکالی ندارد اگر چند ثانیه سکوت کنید تا جواب را قبل از گفتن با خود مرور کنید.
  • از جملات تعارفی به هیچ وجه استفاده نکنید ولی لحن و جملات محترمانه به کار بگیرید. تلاش کنید همواره خود را راغب و پیگیر نشان دهید، نه اینکه 
  • استاد احساس کند انگار شما را مجبور کرده اند مصاحبه انجام دهید
  • . از خود و توانایی های خود مطمئن باشید تا بتوانید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید.
  • به گونه ای فکر کنید که با استاد بر سر یک میز نشسته اید. برای این کار مستقیما به دوربین نگاه کنید. چشمان ما به طور طبیعی به سمت صفحه مانیتور جذب می شود که باعث دور شدن از استاد در حین مصاحبه می شود. وقتی که ارتباط چشمی برقرار می کنید سعی کنید ارتباطی شخصی با استاد برقرار کنید به گونه ای که شما در ذهن استاد ثبت شوید.
  • چند روز قبل از مصاحبه با کسی که مورد اطمینان شماست تمرین کنید. سوالاتی که ممکن است در طول مصاحبه پرسیده شود را حدس بزنید و بعد از تمام شدن مصاحبه آزمایشی اشکالات خود را پیدا کنید
  • به یاد داشته باشید که در عین اینکه استیل و سبک خود را حفظ می کنید بدون استرس و تنش مصاحبه کنید. هرچه آرامش شما بیشتر باشد به شیوه بهتری می توانید خودتان را ارائه دهید.

ساختار جلسه مصاحبه با استاد دوره دکتری برای اخذ بورسیه

مصاحبه با استاد خارجی در پروسه اپلای بخصوص اپلای برای کارشناسی ارشد و دکتری رایج است. در بسیاری موارد مصاحبه آنلاین با استادبرای اخذ بورسیه هم انجام میشود. اینکه مصاحبه چگونه پیش برود، رسمی باشد یا غیر رسمی و ... بستگی به اساتید و حتی شما دارد. با این حال اکثر مصاحبه‌ها یک روند کلی دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

اصولا مصاحبه با سخنان شما شروع می‌شود. یعنی شما باید درباره خود، سوابق تحصیلی و کاری و اهداف تحقیقی، تحصیلی و کاری خود برای اساتید صحبت کنید. پس از اتمام حرف‌های ما استادان شروع به پرسیدن سوال می‌کنند.

سوالات رایج در مصاحبه دکتری و کارشناسی ارشد

اصولا اساتید سوالاتی می‌پرسند تا از این طریق شما را ارزیابی کنند. رایجترین این سوالات به صورت زیر است:

1. از خودتان بگویید

این یک سوال محبوب تقریباً برای هر نوع مصاحبه ای است. اما این بدان معنا نیست که پاسخ اشتباهی وجود ندارد. مطمئن شوید که پاسخ شما با زمینه مصاحبه دکترا مرتبط است. در مورد سوابق تحصیلی، انگیزه و علایق خود صحبت کنید. در این مرحله لازم نیست وارد جزئیات شوید، فقط یک مرور کلی ارائه دهید.

2. چرا می خواهید دکترا بگیرید؟

این یک سوال ساده دیگر است که پاسخ مشخصی ندارد. تحصیل در مقطع دکترا کار بزرگی است و شما باید دید خوبی به موضوع داشته باشید. پاسخ شما باید انگیزه شما برای انجام دکترا را به گونه ای بیان کند که اشتیاق شما را به این موضوع نشان دهد.

3. چرا به این برنامه علاقه دارید؟

چه چیزی شما را به این برنامه و این مدرسه کشاند؟ آیا ویژگی منحصر به فردی دارد یا رویکرد متفاوتی نسبت به سایر برنامه ها دارد؟ آیا اساتید خاصی وجود دارند که علاقه مند به همکاری با آنها هستید؟ پاسخ شما به این سوالات نشان می دهد که شما تحقیقاتی انجام داده اید و آماده مشارکت در بخش هستید. همچنین فرصتی برای نشان دادن اینکه شما فقط یک مدرک دکترا نمی خواهید، بلکه از این موسسه یادگیری و موفقیت می خواهید.

4. چه تجربه ای شما را کاندیدای خوبی می کند؟

بله، مصاحبه‌کننده رزومه شما را خوانده است، اما این سوال به شما امکان می‌دهد توجه او را به مدارک یا مهارت‌های خاصی جلب کنید که ممکن است فقط از رزومه شما مشخص نباشد. در مورد دوره‌هایی که گذرانده‌اید صحبت کنید و مهارت‌های لازم برای کار که به شما آموزش داده‌اند یا نمونه‌هایی از تجربیات تحقیقاتی گذشته در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را ارائه دهید.

5. چگونه این پروپوزال را توسعه دادید؟

اینجا هیچ سوال ترفندی وجود ندارد. مصاحبه کننده می خواهد ببیند که شما در این زمینه مشغول هستید و مدتی را صرف آماده سازی پروپوزال خود کرده اید. آنها را از طریق فرآیند فکری خود بگذرانید و در مورد پیشینه مطالعه و تحقیقی که انجام دادید بحث کنید. چه رویکردهای دیگری را قبل از تصمیم گیری در مورد این مورد در نظر گرفتید؟ پروژه شما چه کمکی به این حوزه خواهد کرد؟

6. انتظار دارید در طول این پروژه با چه مشکلاتی مواجه شوید؟

مهم نیست چقدر دقیق برنامه ریزی می کنید، هیچ پروژه ای بدون مشکل پیش نمی رود. در مورد جایی که مشکلات بالقوه را می بینید صادق باشید، اما مهمتر از آن در مورد چگونگی برنامه ریزی برای حل آنها بحث کنید.

7. نقاط قوت و ضعف شما چیست؟

یکی دیگر از سؤالات کلاسیک مصاحبه، و سؤالی که قطعاً نمی خواهید به آن پاسخ دهید. نقطه قوتی را انتخاب کنید که با این موقعیت مرتبط باشد و سپس چند مثال از نحوه استفاده خوب از آن ارائه دهید. وقتی نوبت به انتخاب نقطه ضعف می رسد، صادق باشید و سپس (دوباره از مثال استفاده کنید) در مورد اینکه چگونه برای غلبه بر آن تلاش کرده اید صحبت کنید.

8. در مورد زمانی که تجربه یک شکست را داشتید به ما بگویید

سه تا شش سال آینده دوره دکتری شما بدون مشکل نخواهد بود. به احتمال زیاد در طول مسیر به موانع زیادی برخورد خواهید کرد. مصاحبه کننده می خواهد بداند آیا شما مدبر هستید و می توانید با این مشکلات کنار بیایید؟ سعی کنید به یک چالش تحصیلی فکر کنید که باید بر آن غلبه کرده اید تا یک چالش شخصی.

9. برنامه های شغلی آینده شما چیست؟

این راه دیگری است که انگیزه های خود را برای انجام دکترا مشخص کنید و ببینید آیا به آنچه بعد از دکتری شما می آید فکر کرده اید یا خیر. دکترا چگونه به شما در دستیابی به اهداف آینده کمک می کند؟ فردی که هدف مشخصی در ذهن دارد احتمالاً متعهدتر به انجام دکترا خواهد بود. برای بسیاری، هدف دنبال کردن یک حرفه آکادمیک خواهد بود، در این صورت این فرصتی است برای نشان دادن درک مسیر شغلی و دانشگاهی.

10. آیا سوالی از ما دارید؟

به یاد داشته باشید که این مصاحبه دو طرف است. مهم است که چند سوال از مصاحبه کننده بپرسید تا تعهد خود و توجه جدی به برنامه او را نشان دهید. شما در حال آماده شدن برای گذراندن چندین سال از زندگی خود در این مدرسه هستید. به این فکر کنید که چه چیزی برای شما مهم است و چه چیزی تصمیم شما را برای حضور در این دانشگاه جدی میکند یا از بین میبرد؟ لیستی از سوالات را قبل از مصاحبه آماده کنید.

واقع بین باشید

قبل از هر چیز باید این واقعیت را بدانیم که انجام مصاحبه به خودی خود برای اکثر مردم اضطراب آور و نگران کننده است؛ بالاخص اگر قرار باشد با زبان غیرمادری شما انجام شود. پس نگرانی در مورد مصاحبه به دو موضوع اساسی بازمی گردد.

ابتدا اجازه دهید خیالتان را بابت مصاحبه با زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر راحت کنم. این مسئله برای بیشتر افراد مصاحبه کننده پذیرفته شده است که شما احتمالا دفعات اولی است که باید به زبان خارجی یک مکالمه ی رسمی را بین زمان نیم ساعت الی یکساعت پیش ببرید. حتی میتوانید در شروع مصاحبه در قالب یک جمله این موضوع را برای او بیان کنید و از این بابت نگران نباشید. به احتمال قریب به یقین با واکنش مثبت فرد مصاحبه کننده مواجه میشوید. پس به طور کلی هیچکس از شما انتظار ندارد بتوانید خیلی راحت و خوب به تعامل در طول مصاحبه بپردازید.

استرس را کنترل کنید

. این یک عبارت کلی است که برای افرادی که دانش زبان آن ها صرفا محدود به دوره ی آماده سازی برای آزمون های زبان جهت اپلای برمی گردد هم به خوبی صدق می کند. در طول مصاحبه با این موضوع راحت باشید ولی تمام تمرکز خود را به کار ببندید که بهترین ارتباط را شکل دهید. در هر قسمت به خوبی متوجه سوال یا منظور مصاحبه کننده نشدید با احترام از او بخواهید دوباره سوال خود را تکرار یا به طریقی دیگر مطرح کند. معمولا مصاحبه کننده صبورانه تا اطمینان حاصل کند شما متوجه منظور او شده اید موضوع را تکرار و شرح خواهد کرد.

و اما نگرانی در مورد ماهیت انجام مصاحبه که مطمئنا مضطرب ترین افراد هم بیش از ده دقیقه ی اول مصاحبه درگیر آن نخواهند بود! منطقی باشیم و به این سوال فکر کنیم واقعا چه چیزی از مصاحبه است که آن را برای بعضی از ما دشوار و اضطراب آور میکند؟ چه اتفاقاتی در طول مصاحبه ممکن است روی دهد که برای ما از قبل نگرانی ایجاد کرده است؟

پاسخ این سوال هیچ است. واقعا چیزی در مورد ماهیت مصاحبه وجود ندارد که نگران کننده باشد. قرار است از شما سوالاتی پرسیده شود که خود انتظار آن ها را دارید و بدون آمادگی قبلی هم تا حد خوبی دانش کافی در مورد پاسخ حداقل کوتاه به آن ها خواهید داشت. نگرانی مصاحبه به مسائلی چون وابسته دانستن نتیجه آن به مسیر آینده ی زندگی شما، ترس از نداشتن اطلاعات برای پاسخ به بعضی سوالات و مواردی از این دست مربوط میشود که در واقعیت خود شما این نگرانی را ایجاد کرده اید، نه مصاحبه و مصاحبه کننده.

شما حتی اگر نتوانید در مورد چند موضوع عنوان شده در طول مصاحبه به خوبی به صحبت بپردازید نظر استاد را در مورد شما زیر و رو نمی کند، چرا که هدف از مصاحبه قبل از هرچیز معارفه و بعد آشنایی کاملا نسبی با سطح توانایی شما است. پس باز هم کسی انتظار ندارد شما در پاسخ به تمامی سوالات متخصص باشید. البته استرس قبل از هر مصاحبه ای و با هر سطح آمادگی و دانشی، طبیعی است و حتی اگر تمامی مطالب قبل را بپذیریم مسلما تا حدی از نظر فکری قبل از شروع درگیر آن می شویم.

 

منبع:

https://academicpositions.com/career-advice/10-common-phd-interview-questions

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز